Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Leica M11 Monochrom - test aparatu

6 czerwca 2023
Maciej Latałło Komentarze: 71
Komentarze czytelników (71)
  1. Jarun
    Jarun 6 czerwca 2023, 18:30

    Piekło zamarzło. Leica M11 Monochrom w teście na Optyczne.pl
    :-)

  2. JarekB
    JarekB 6 czerwca 2023, 18:34

    Brawo za ten test!

  3. Piter
    Piter 6 czerwca 2023, 19:02

    Monochromatyczna matryca moim zdaniem ma sens. Jestem zdecydowanym zwolennikiem cz.b. fotografii. Tylko miało by to przyszłość w wydaniu jakiegoś rozsądnego cenowo, azjatyckiego producenta.

  4. JdG
    JdG 6 czerwca 2023, 19:12

    Ale sensacyjna okazja! Test Leiki! chyba 1. od czasu tej felernej lornetki lata (długie) temu; no, no, świat się jednak zmienia.

  5. Marek B
    Marek B 6 czerwca 2023, 19:22

    Jak dla mnie jest super. Niestety u mnie, ze względu ceny, aparaty Leiki pozostaną w sferze marzeń :) Na wysokich ISO ziarno do złudzenia przypomina to z negatywów.

  6. Tachihara
    Tachihara 6 czerwca 2023, 19:24

    "Ze względu na nietypowy charakter testowanego aparatu, postanowiliśmy nie oceniać go w naszej punktacji."

    A może ze względu na nietypowy charakter kierownictwa Lejki, które nie lubi porównań ze sprzętem dla plebsu ;)

  7. JarekB
    JarekB 6 czerwca 2023, 19:28

    @Piter
    Niedawno premierę miał Pentax K-3 Mark III Monochrome.

  8. Avalone
    Avalone 6 czerwca 2023, 19:30

    HAHA, brak lampy błyskowej! I otwieracza do konserw! Nie kupuję!

  9. Bahrd
    Bahrd 6 czerwca 2023, 20:08

    Mam wrażenie, że morę widać: [ link ]. Układa się w krzyżyk na pionowo zbliżających się liniach?

  10. Juzer
    Juzer 6 czerwca 2023, 20:38

    Ten aparat kupuje się dla samego delektowania się "robieniem zdjęć". Mnie nie stać. To znaczy może by i było stać, ale jak wszystko w życiu - kwestia priorytetów.

  11. corckie
    corckie 6 czerwca 2023, 20:49

    Nie bardzo rozumiem rozjaśnianie RAW - soft sobie nie radzi czy coś jest nie tak z aparatem.

  12. szuu
    szuu 6 czerwca 2023, 21:33

    jeżeli w wadach jest brak lampy błyskowej to dlaczego nie ma braku koloru?

  13. PiotrWachowiak
    PiotrWachowiak 6 czerwca 2023, 21:35

    "jeżeli w wadach jest brak lampy błyskowej to dlaczego nie ma braku koloru?"

    Bo kolory są, tylko mniej niż u konkurencji, a lampy nie ma wcale.

  14. PDamian
    PDamian 6 czerwca 2023, 21:48


    Przydałby się test rozdzielczości
    Leica M11 na tych samych obiektywach
    dla porównania mtf'ów.

    -Gdzie tu zysk z braku interpolacji?

  15. r2mdi
    r2mdi 6 czerwca 2023, 22:18

    W wyobraźni. :)

  16. BlindClick
    BlindClick 6 czerwca 2023, 23:01

    Kolor jest jeden.
    Fajnie poczytać o tescie aparatu z innego świata.
    Bateria wydaje się być tęga więc i na 700 fotek starcza, można?
    I 256GB pamięci wlutowanej w aparat, co to jest!?, slubniacy by za to rękę obcieli0ale postępowe firmy jeszcze na to nie wpadły, hehe.
    Z taką pamięcią to mogę przez tydzień robić zdjęcia nie myśląc o SD karcie.
    A taka klasyczna firma ta Leika.....

  17. LbArtJ
    LbArtJ 6 czerwca 2023, 23:07

    Zdjęcia BW maja swój urok. Fajnie, że to ciagle firma Europejska. Ps Fajny test.

  18. Maciox
    Maciox 6 czerwca 2023, 23:15

    @BlindClick
    Drogo wychodzi te 256GB! Mogliby dać i 2TB bez uszczerbku na cenie.
    Po prezentacji 28 kwietnia napisałem:
    "Świetna zabawka"
    Teraz dodam jeszcze - nieporęczna zabawka. Poza szafirowym szkłem nie wyróżnia się technologicznie. Szkoda.

  19. JdG
    JdG 6 czerwca 2023, 23:27

    > Kto woli kadrować klasycznie przez wizjer wspierany dalmierzem, powinien pamiętać o braku podglądu przez obiektyw, czyli paralaksie. W celowniku wyświetlane są natomiast ramki kadrowania z korektą tejże,

    tekst bez sensu, bo skoro ramki w wizjerze korygują paralaksę, to po co o niej pamiętać? wizjer i tak widzi więcej niż obiektyw;

    aparat faktycznie bardzo specyficzny, w dodatku dla specyficznej klienteli; widać też z testu, że monochromatyczność niewiele ma plusów, tyle, że kolorowe ciapki w słabym świetle odpadają;

    No i ciekawe, że ów sławny monochromatyczny Pentax, to K3, czyli rozmiar APS-C; gdyby to był K1 to może matryce byłyby nieco tańsze? ale to z kolei nie byłoby zgodne z linią firmy Leica.

  20. filemon_se
    filemon_se 6 czerwca 2023, 23:49

    Hmmm,
    albo jest coś nie tak z fizyką (wydajnością kwantową) albo z procedurą testów.

  21. DarekO
    DarekO 7 czerwca 2023, 06:04

    Chciałem brać, ale brak polskiego menu mnie powstrzymał. Przyjdzie kupić drugiego Pentaxa K 3 III ...

  22. sanescobar
    sanescobar 7 czerwca 2023, 07:59


    @PDamian, napisał:
    "-Gdzie tu zysk z braku interpolacji?

    Przecież masz jasno napisane, że nie ma :) Nawet dyplomatycznie jest wyjaśnione czemu, pewnie żeby nie urazić zapatrzony w siebie dział sprzedaży.


    cyt.:"Mimo że testowana Leica nie bije rekordów zdolności rozdzielczej"

    cyt.: "Co więcej, fotografowanie Leiką Monochrom daje pewną, trudną do zdefiniowana przyjemność."

    i to powinno wystarczyć.

    Największą wadą tego aparatu jest brak kolorów, przepraszam to cecha.
    Największą zaletą aparatów z filtrem barw gdy chce się uzyskać cz/b fotografię jest oddzielna praca na poszczególnych składowych i możliwości modyfikacji z tym związanych w sofcie.

  23. oz
    oz 7 czerwca 2023, 08:44

    Genialny marketing. Brak filtra Bayera +3500. Moje propozycje dla Leiki:

    bez glutenu +1500
    bez cukru +2500
    bez matrycy +10000.

  24. Maciox
    Maciox 7 czerwca 2023, 09:09

    @DarekO
    "Chciałem brać, ale brak polskiego menu mnie powstrzymał. Przyjdzie kupić drugiego Pentaxa K 3 III ..."
    Bierz w ciemno jedenastkę, menu jest potrzebne tylko do zmiany języka ;-)

  25. JarekB
    JarekB 7 czerwca 2023, 09:30

    @oz
    Z jednej strony to + 3.500, a z drugiej tylko 8%... Odnośnie braku matrycy - Leica poszła tym tropem pokazała jesienią ubiegłego roku aparat bez matrycy i oferuje go w cenie o 20.000/42,5% niższej niż omawiany tu M11 Monochrom. Co więcej - za 27.000 dostajesz wersję kolorową i Monochrom w jednym...

    Przy rozważaniach o 3.500 zł polecam bardzo zestaw 4 kółek do najnowszego iMac'a Pro.

    Genialny marketing? Raczej analiza rynku i (prawidłowe) pozycjonowanie produktu.

  26. molon_labe
    molon_labe 7 czerwca 2023, 09:37

    Chciałbym się odnieść do procedury porównania rozdzielczości matrycy,
    Moim zdaniem, nie ma w tym artykule istotnej dla wniosków wzmianki.
    Wynik SonyA7RV uzyskano z obiektywem Sony FE 50 mm f/1.4 GM, który jest obiektywem najostrzejszym , z rekordem na f/2.8 i wynoszącym 90.9 ±1.1 lpmm.
    O APO-Summicron 2/35 mamy tylko info, że :"ma opinię bardzo ostrego instrumentu."
    Na takich podstawach, chyba nie powinno wyciągać się opiniotwórczych wniosków?

  27. LiSzajFuj
    LiSzajFuj 7 czerwca 2023, 09:56

    Kiedyś jak nie było internetu, to człowiek nie wiedział ilu durniów jest na świecie:)

  28. yose
    yose 7 czerwca 2023, 09:57

    @LbArtJ
    "Zdjęcia BW maja swój urok. Fajnie, że to ciagle firma Europejska. Ps Fajny test."

    Może mi się wydaje i może to tylko wrażenie, ale mi ta leikowska czerń i biel przypomina i mocno kojarzy się z "Zimną wojną" Pawlikowskiego.

  29. janek_w
    janek_w 7 czerwca 2023, 10:01

    @molon_labe
    "Test rozdzielczości matrycy przeprowadziliśmy z wykorzystaniem obiektywów APO-Summicron-M 35 mm f/2 Asph, APO-Summicron-M 75 mm f/2 Asph oraz Summilux-M 50 mm f/1.4 Asph."
    Testujący sami podkreślili w opisie wyników, że obiektyw może mieć wpływ na wyniki.
    Poza tym: test rozdzielczości jest wykonywany przy przesłonie f/4, co wedle moich wyobrażeń bardzo ogranicza wpływ użytego "instrumentu optycznego".
    Zapoznajemy się z wynikami, opinie wyrabiamy sobie sami ;) Wnioski testujących (a przede wszystkim punktację, której tu akurat nie ma) traktujemy jako sugestie!

  30. JdG
    JdG 7 czerwca 2023, 10:52

    > test rozdzielczości jest wykonywany przy przesłonie f/4, co wedle moich wyobrażeń bardzo ogranicza wpływ użytego "instrumentu optycznego".

    ściśle rzecz biorąc: wad tego konkretnego 'użytego "instrumentu optycznego"'; co, niestety nie przesądza o jego fatycznej rozdzielczości a ta może być bardzo różna, jak pokazują testy.

  31. janek_w
    janek_w 7 czerwca 2023, 11:12

    @JarekB
    Jest jeszcze wersja dla biedoty: M-A (bez matrycy) za 26 600 i dla bogatych: M-A Titan (bez matrycy i światłomierza). Niegdyś dostępna za 100 000, ale oszczędzasz na bateriach, bo ich nie potrzebujesz! Wszystkie z czasem otwarcia migawki od 1/1000 (co...?). Ja jestem amatorem i czasem potrzebuję krótszego czasu...

  32. molon_labe
    molon_labe 7 czerwca 2023, 11:13

    janek_w
    :)
    w teście SonyA7RV, napisano :

    "Pozostaje faktem, że potencjał nowego 61-megapikselowego sensora udało się wykorzystać dopiero przy użyciu bardzo ostrego obiektywu, jakim jest FE 50 mm f/1.4 GM. To właśnie z tego instrumentu pochodzą wszystkie zaznaczone na wykresie, tj najwyższe wyniki testowanego bezlusterkowca. Tym samym, A7R V stał się rekordzistą w kategorii zdolności rozdzielczej wśród modeli pełnoklatkowych."

    zatem zawarty tu wniosek:
    "...M11 Monochrom generuje nieco niższe MTF-y niż Sony A7R V, także wyposażony w 60-megapikselową matrycę. Być może nie dysponowaliśmy odpowiednim obiektywem, by w pełni wykorzystać potencjał tego sensora, choć APO-Summicron 2/35 ma opinię bardzo ostrego instrumentu."

    jest ..filozoficzny, a nie fizyczny.

  33. triger
    triger 7 czerwca 2023, 11:44

    Może głupie pytanie, ale pasowałoby do rezultatów - czy dcraw obsługuje pliki BEZ demozaikowania? Trochę zaskakuje ta mała rozdzielczość...

  34. Misieq84
    Misieq84 7 czerwca 2023, 11:47

    Bardzo interesujący test może nie kupię ale popatrzeć z bliska też jest fajnie.
    Będzie test obiektywów?
    To jest najciekawsze jeśli chodzi o Leice.

  35. PDamian
    PDamian 7 czerwca 2023, 13:00


    No i żeby nie porównywać rozdzielczości z A7RV+ FE 50/1.4 GM
    przydałby się test M11 Color
    i może dodatkowo pomiar MTF30.

    Leica:
    "W rezultacie otrzymujemy obrazy o niespotykanym dotąd odwzorowaniu nawet najdrobniejszych szczegółów" link

    "Dynamika tej monochromatycznej matrycy była fenomenalna. Żaden inny aparat nie miał szans konkurować z M Monochrom pod względem rozpiętości tonalnej. W dodatku rezygnacja z mechanizmu interpolacji kolorów, opartego o filtr RGB, spowodowała, że pozorna ostrość rejestrowanego obrazu została bardzo podniesiona. Wyobraźmy sobie hipotetyczną sytuację: jeden z pikseli na matrycy rejestruje 100% światła a sąsiedni – 0% - czyli pełną czerń. W żadnym aparacie z filtrem barw nie dało się tego uzyskać. A z Monochromem było to możliwe…
    /.../
    Samo zrobienie monochromatycznego sensora wydaje się dość łatwe. Ot - wystarczy zdemontować mozaikę Bayera i… mamy to! Większy zakres tonalny, poprawiona dynamika, lepsza ostrość i te wszystkie benefity, które idą za tym, że do pojedynczego piksela na sensorze trafia więcej światła.
    /.../
    Dopiero monochromatyczne wersje przetworników, które niektórzy puryści traktują, jak matryce o 4-krotnie większej rozdzielczości, pozwoliły dostrzec zniekształcenia." link

    -Kłamią?

  36. JarekB
    JarekB 7 czerwca 2023, 13:18

    @janek_w
    Dzięki za informację, ale moim celem było porównanie z modelem, który premierę (ponowną) miał niedawno. Domyślam się, że jeżeli potrzebujesz czasów krótszych niż 1/1000, to nie będziesz należał do grona nabywców M6... Ja też nie, ale z innych powodów.

  37. zbytek3
    zbytek3 7 czerwca 2023, 13:50

    Ciulalem , ciulalem i za pol ceny mam wersje druga... :-)
    a tak serio: aparat jest bardzo ciezki w stosunku do mozliwosci trzymania go dluzej. Zdjecia sa niesamowite... rok temu na Zlocie w Gniewie bawilem sie wersja 3 cia - jak dla mnie prawie taka sama - a za 7 tygodni pobawie sie 4 wersja - w Janowie Podlaskim na Zlocie , ciekaw jestem roznic....

  38. Janusz1965
    Janusz1965 7 czerwca 2023, 14:32

    "Zdjęcia BW mają swój urok"
    Owszem - w to raczej nikt nie wątpi.
    Natomiast można powątpiewać, czy uzasadniony jest wydatek 47 tysięcy na aparat, który robi TYLKO zdjęcia czarno-białe. Wszak czarno-białe zdjęcia można zrobić KAŻDYM aparatem, również takim, który oprócz tego robi również zdjęcia kolorowe. Kwestią do rozważenia jest to, czy ten aparat zrobi zauważalnie lepsze zdjęcia czarno-białe, niż aparaty "kolorowe".

  39. Janusz1965
    Janusz1965 7 czerwca 2023, 14:49

    Nie ma wzmianki o tym, jak wypada balans bieli w świetle żarowym ;-)

  40. zbytek3
    zbytek3 7 czerwca 2023, 16:26

    1 wersja do wziecia juz za 10k zl - uzywka

  41. JdG
    JdG 7 czerwca 2023, 16:56

    No właśnie, testy obiektywów Leiki, na razie były tylko testy niektórych dla m4/3, piękne instrumenty optyczne; przydałyby się też tych klasycznych, na bagnet M;

    sama Leica jest tylko dla tych, którzy to lubią, to nieduża, ale jak dotąd majętna, nisza rynkowa.

  42. Boa
    Boa 7 czerwca 2023, 17:53

    Gdzie ten zysk dzięki rezygnacji z Bayera?

  43. Maciox
    Maciox 7 czerwca 2023, 17:56

    @Boa
    @oz
    "Brak filtra Bayera +3500." - dla producenta. To jest ten zysk.

  44. PDamian
    PDamian 7 czerwca 2023, 18:20


    Leica:
    "Większy zakres tonalny, poprawiona dynamika, lepsza ostrość
    i te wszystkie benefity, które idą za tym, że do pojedynczego piksela na sensorze trafia więcej światła."

    -Żeby chociaż w Ameryce Południowej😉 to docenili.

  45. Maciox
    Maciox 7 czerwca 2023, 19:23

    @PDamian
    "jeden z pikseli na matrycy rejestruje 100% światła a sąsiedni – 0%"
    Ciekawe...
    Życie nauczyło mnie, że im bardziej profesjonalny sprzęt, tym mniej banialuk wypisują. Amatorski i snobistyczny zawsze okraszony jest takimi smaczkami, bo ta grupa klientów jest nań bardziej podatna.

  46. Bahrd
    Bahrd 7 czerwca 2023, 19:37

    Triger - tak: [ link ]

  47. BlindClick
    BlindClick 7 czerwca 2023, 20:32

    Ok, więc czy nie ma różnic czy w teście Optycznych różnic nie wykazano?
    Bo przecież wiele osób widzi różnice, logicznie powinno też być, Bayer przecież to zuo ;p, a tu nic nie ma.
    Ciekawi mnie, być może trzeba inaczej mierzyć?

    Mnie osobiście interesuje wpływ koloryoych filtrów na wynik, bo skoro BW matryca nie daje składowych kolorowych to by osiągnąć inny wynik musimy zakładać filtry, a one też nie pomagają....
    Fajnie byłoby zobaczyć ich wpływ na zdjecie.

  48. Bahrd
    Bahrd 7 czerwca 2023, 20:55

    Myślę, że Redakcja szykuje już test zwykłej M11...

  49. trollewnaX
    trollewnaX 7 czerwca 2023, 22:19

    Od modelu M6TTL sprzedają ciągle to samo.
    Aż dziw że jeszcze każdy obywatel Niemiec (wliczając w to ślepych i niemowlaki) nie posiada sztuki.
    Tam to powinien być PFLICHT!

  50. ab123
    ab123 7 czerwca 2023, 22:32

    @BlindClick
    Witam,
    wpływ filtrów barwnych jest analogiczny jak na film czarno-biały, ale szybciej możemy sprawdzić efekty.....
    W początkach fotografi cyfrowej posługiwano się matrycami monochromatycznymi do wykonywania zdjęć barwnych podobnie jak w końcu XIXw na trzech wyciągach uzyskiwano kolor, a teraz ta technika stosowana jest w poligrafi.
    Dwa filtry czerwony i niebieski w potrecie dadzą diametralnie różne efekty, nie wspominając o krajobzie. Portret wykonany na matyrycy mono z wykorzystaniem matrrycy mono będzie wygładzony usta prawie białe, a z filtrem niebieskim drapeżny, usta i wszelie żyłki i niedoskonałości skóry podkreślone.
    Pozdrawiam
    AB123

  51. ab123
    ab123 7 czerwca 2023, 23:01

    Polecam, zapoznanie się z opisem sensora Bigshot firmy Dicomed (początki fotografii cyfowej).
    Pozdrawiam,
    AB123

  52. ciemny
    ciemny 8 czerwca 2023, 06:36

    Fajna ciekawostka. Tak do 1000 zł bym wziął.

  53. JarekB
    JarekB 8 czerwca 2023, 08:57

    @ciemny
    Na stronie polskiego sklepu Leica jest tylko Q3 do wzięcia za 1.000 zł w 'pre-orderze'. Może i M11 Monochrom się pojawi?

  54. Boa
    Boa 8 czerwca 2023, 09:25

    @ab123, tyle w teorii, a sam bym chciał zobaczyć jak taki filtr wpłynie na zdjęcie i czy będzie to idealna kalka jak w fotografii analogowej, ale BlindClick'owi chyba chodziło bardziej o ujemny wpływ kolejnego elementu w torze optycznym...

    A przy okazji, to jeśli nie mamy większego zysku z usunięcia filtra, to chyba jednak większą elastyczność pozostawia "kolorowa" matryca z filtrem, a potem zabawa w mieszanie kanałów w post procesie.

  55. molon_labe
    molon_labe 8 czerwca 2023, 12:46

    Hallo, Redakcjo?
    Można chyba "bez problemu" zrobić takie porównanie dla aparatów Leica Q2 i Q2 Monochrome wg procedury optyczne?.

    O ile wiem, byłoby to pierwsze metodologiczne porównanie matryc tęczowych i achromatycznych.

    Znam (subiektywne) wyniki porównań zdjęć wykonanych w tych samych warunkach tymi aparatami obiektów "czarno-białych" jakim była między innymi strona gazety i szare jeansy :), żeby zobaczyć powtarzające się drobne wzory i nie dokonywać konwersji zdjęć z aparatu ...tęczowego.


  56. PDamian
    PDamian 8 czerwca 2023, 13:16


    Nie.
    Leica Q2 i Q2 Monochrom mają przyspawane obiektywy,
    które mogą dawać różne osiągi.

    Wystarczy zrobić test M11 Color na tym samym obiektywie [tym z którego
    wyniki zostały przedstawione w teście rozdzielczości -czyli najlepszym]
    -tym samym egzemplarzu.

    MTF50 rozmywa trochę rzeczywistość.
    Lepszy byłby 30 lub 10.

  57. Bahrd
    Bahrd 8 czerwca 2023, 13:45

    No to zobaczymy, czy vox populi faktycznie ma taką moc sprawczą, jaką jest mamiony...


    Molon, myślę, że Samsung (czy inni oferujący 200mpx w telefonach) mogliby się zmierzyć z tematem Super-Bayer(-Full*) z filtrami
    3x3 = 1 + 7 (tęcza Newtona) + PD AF.

    ----------
    * Tę niebywale nośną nazwę ktoś sugerował...

  58. ciemny
    ciemny 8 czerwca 2023, 13:45

    @JarekB
    W takim razie biorę tę za 1000 zł w preorderze, a dla snobów są te po 30 koła.

  59. Bahrd
    Bahrd 8 czerwca 2023, 13:59

    Weź dwie. Odkupię od Ciebie jedną za 1999zł.
    Będziesz miał swoją za zeta!

  60. ab123
    ab123 8 czerwca 2023, 14:19

    @Boa
    Witam, dla sprawdzenia matrycy mono w realnych warunkach polecam np. EVA-L09 (150zł) i filtry typu klips komplet 7 barw (ok 100zł). Wydając razem 250zł w gratisie dostajemy obiektyw Leica. To nie żart i warto spróbować!!!
    Pozdrawiam,
    AB123

  61. molon_labe
    molon_labe 8 czerwca 2023, 20:18

    PDamian
    Oczywiście masz rację...:) !

    Byłem "na rowerze" i to podsunęło mi myśl, że porównania aparatów tęczowych z achromatycznymi, to nie jest jednak dobry pomysł, ponieważ...
    ...tak jak z rowerem, (a jest ich 35 odmian), każdy sobie wybiera taki, jaki mu się podoba i nie porównuje holenderki do bmx, mtb do ściganta...

    I tą filozoficzną myślą, ja sobie ten spór ..rozstrzygnąłem.

  62. molon_labe
    molon_labe 8 czerwca 2023, 20:26

    O!, ciemny
    organizujesz zakupy zbiorowe ?
    Bahrd,
    ....no mistrzem ekonomi to nie jesteś, po co chcesz zapłacić 1999zł, jak możesz mieć za 1000?

  63. Bahrd
    Bahrd 9 czerwca 2023, 09:07

    "Jak możesz mieć" - obywatel Lakonii powinien wiedzieć, że to kluczowy fragment... [ link ]?

    PS
    Co do "meritum", oczywiście, że nie jestem!

  64. Przemek_
    Przemek_ 10 czerwca 2023, 00:00

    Jakikolwiek aparat + capture one/nik silver (3 minuty starczy) i leica nie ma racjonalnych argumentów. M to tylko kaprys + debilne ideologie.

  65. bartix82
    bartix82 11 czerwca 2023, 10:32


    "I tą filozoficzną myślą, ja sobie ten spór ..rozstrzygnąłem. "

    Jesteś sam sobie rybakiem, wędką i rybą?
    Na tym portalu porównuje się wszystko do wszystkiego, po to są testy, tylko trzeba to robić z głową.
    Szukanie zysku między monochromami a matrycami klasycznymi gdzie można też robić zdjęcia cz/b jak najbardziej ma sens.

  66. JarekB
    JarekB 11 czerwca 2023, 19:32

    @Przemek_
    AI to będzie zdecydowanie coś dla Ciebie ;-) Debilne ideologie? Pod postami dotyczącymi Leiki pojawiały się różne opowieści, ale tego chyba jeszcze nie grali.

  67. Szabla
    Szabla 12 czerwca 2023, 09:20

    Ciekawe, czy Leica Monochrom będzie produkowana w limitowanych wersjach kolorystycznych. ;)

  68. Bahrd
    Bahrd 12 czerwca 2023, 12:57

    Odcieni szarości trochę jest, więc niewykluczone.

    PS
    Tylny ekranik jest kolorowy, więc albo to niedopatrzenie, albo dopiero wersja Super Limited Monochrom będzie mieć B&W.

  69. Bahrd
    Bahrd 12 czerwca 2023, 13:10

    PPS
    Dla pań "Leica w pepitkę", dla panów "Leica Moire", dla matematykofili "Leica Julia" (albo Mandelbrot). Jest potencjał - skoro w samochodach R&R utykają tysiące diodek w podsufitce - to żadnych "nie widzę przeciwwskazań".

  70. Andrzej19
    Andrzej19 13 czerwca 2023, 10:49

    Leica się zagubiła. Ci, którzy fotografują w czerni i bieli wiedzą, że równie ważne, jak ascetyczny brak koloru jest czytelne ziarno. Po to wybierają Tri-X i inne ziarniste filmy. Nawet Fomapan 100 potrafi dać estetycznie użyteczne ziarno. Tymczasem Leica obrzydliwie wygładza obraz tak, "że nawet na ISO 25000 jest do przyjęcia", Chodzi o to, żeby mieć ziarno nawet na niskich czułościach, gdy mamy jeszcze dobrą dynamikę tonalną. Na ISO 25000 DR ma niecałe 2 EV.

  71. molon_labe
    molon_labe 14 czerwca 2023, 18:36

    Andrzej19
    Masz rację.
    Z "akademickiego" punktu widzenia ziarno jest elementem kompozycji w fotografii, podobnie jak faktura farby czy werniksu na obrazie w tradycyjnych technikach malarskich. Ja lubię.
    W malarstwie rezygnacja z kolejnych elementów kompozycji doprowadziła obrazy do przypadkowych wytworów słonicy Shanti. Fotografia zmierza w tym samym kierunku, z tą różnicą, że słonicę Shanti zastępuje bardziej wydajny handlowo "ejaj"
    :)

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział