Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Leica M11 Monochrom - test aparatu

6 czerwca 2023
Maciej Latałło Komentarze: 71

7. Zakres i dynamika tonalna

Czułość matrycy

Badanie to ma na celu pokazanie zachowania fotodiod matrycy, a nie jej realnej czułości w stopniach ISO, której zgodność producenci aparatów utrzymują dla formatu JPEG. Przestrzegamy zatem przed pochopnymi osądami. Jakiekolwiek odchyłki odnotowane w tym teście nie są powodem do zmartwień, gdyż zwykle są one korygowane do wartości nominalnej przy wywoływaniu pliku RAW (w korpusie aparatu przy wytwarzaniu bezpośrednio pliku JPEG lub też przy obróbce surowego pliku w komputerze). Realne problemy dotykają jedynie tego oprogramowania zewnętrznego, które nie posiada profili dedykowanych dla różnych aparatów.

Czułość wyznaczyliśmy zgodnie z normą ISO 12232, wykorzystując metodę pomiaru ilości światła niezbędnej do saturacji poszczególnych grup fotodiod sensora. Do pomiarów wykorzystaliśmy światłomierz Sekonic.

Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna


----- R E K L A M A -----

Z powyższego wykresu możemy odczytać, że dla dwóch najniższych nastaw ISO czułości jako średnie wartości ze wszystkich grup senseli są blisko 2 EV powyżej nominalnych. Dla wyższych nastaw różnica ta spada do ok. 1 EV. To trochę nietypowe zachowanie, lecz z drugiej strony mamy do czynienia z nietypowym sensorem.

Szum przetwarzania

Szum przetwarzania (ang. readout noise) to całościowe zakłócenia generowane przez elektroniczny tor przetwarzania danych. Ilość tego szumu nie zależy od ilości padającego światła ani czasu ekspozycji.

Szum przetwarzania wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć bez dostępu światła przy najkrótszej możliwej do ustawienia migawce. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Dane na wykresie zostały zaprezentowane w punktach odpowiadających realnym czułościom matrycy, a wyniki odwzorowują średnią wartość z wszystkich grup senseli.

Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna

Wyrażenie wyniku w elektronach pozwala śledzić jakość przetwarzania toru analogowo-cyfrowego. W idealnie pracującej matrycy wykres powinien być linią prostą, ze wszystkimi wartościami dla różnych czułości ISO na tym samym poziomie. Tutaj można zauważyć, że dla dwóch najniższych nastaw szum przetwarzania jest wyższy niż dla kolejnych. Jest to zapewne związane z architekturą dual-gain, dzięki której można uzyskać lepsze wyniki dynamiki tonalnej dla wyższych nastaw ISO. W każdym razie w pierwszej szum przyjmuje wartość 7–8 elektronów, a dla drugiej 2–3. Jego wartość nie jest wysoka, ponadto widać tylko niewielkie fluktuacje w obrębie danego poziomu. Innymi słowy, jakość zaprojektowanej elektroniki stoi na bardzo dobrym poziomie.

Współczynnik konwersji i wzmocnienie jednostkowe

Poniżej przedstawiamy współczynnik konwersji (ang. conversion gain) matrycy wyznaczony dla różnych nastaw ISO. Parametr ten definiuje liczbę elektronów przypadających na jednostkę kwantyzacji przetwornika ADC (tzw. ADU, ang. ADC unit). Analiza tych danych pozwala określić tzw. wzmocnienie jednostkowe, czyli cechę charakterystyczną każdej matrycy definiującą czułość, dla której współczynnik konwersji jest równy 1 – to znaczy wartość z przetwornika ADC pokazuje wprost liczbę przetworzonych elektronów.

Współczynnik konwersji wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Dane na wykresie zostały zaprezentowane w punktach odpowiadających realnym czułościom matrycy, a wyniki odwzorowują średnią wartość z wszystkich grup senseli.

Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna

Dla najniższej natywnej czułości, na jedną jednostkę kwantyzacji przetwornika ADC przypada ok. 8 elektronów. Przy 14-bitowym przetworniku daje to pojemność studni potencjałów (ang. full well capacity) na poziomie 126 ke. Taki wynik można uznać za bardzo wysoki. Punkt wzmocnienia jednostkowego wypada dla realnej czułości 1924, czyli pomiędzy nastawami 800 i 1600. Przekroczenie tego progu powoduje, że za jakość obrazu wynikającą ze wpływu szumu śrutowego odpowiadają już tylko i wyłącznie algorytmy cyfrowej obróbki sygnału, a nie tor analogowy matrycy. Punkt wzmocnienia w testowanym aparacie ustawiony jest dość nisko.

Zakres tonalny

Zakres tonalny, będący miarą liczby rozróżnianych przejść tonalnych pomiędzy skrajnymi wartościami czerni i bieli, mówi nam, jak bardzo szum redukuje jakość zdjęcia powodując posteryzację.

Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania.

Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna

Na powyższym wykresie możemy zauważyć, że dla najniższej natywnej czułości liczba tonów sięga około 478. Otrzymujemy zatem 8.9-bitowy zapis danych. Taki wynik gwarantuje oczywiście wizualnie gładkie przejścia tonalne, bez widocznej posteryzacji. Dla analogicznych kryteriów w Canonie R5 zanotowaliśmy 8.4 bita, w Sony A7R V 8.6 bita, a w przypadku Nikona Z7 II 9 bitów (dla ISO 64). Najwyższym wynikiem w tej grupie może się pochwalić Panasonic S1R – 9.5 bita.

Wraz ze zwiększaniem czułości zakres tonalny oczywiście maleje. Przy ISO 1600 otrzymujemy wartości 7.2 bita (co daje około 147 przejść tonalnych), a dla ISO 6400 – 6.1 bita (69 przejść). Przy maksymalnym dostępnym ISO (czyli 200000) przejść tonalnych mamy już tylko 16.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Kliknięcie na zdjęcie poniżej otworzy wycinek w pełnej rozdzielczości. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 1/3 EV.

ISO Granica czerni i bieli
125
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
200
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
400
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
800
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
1600
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
3200
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
6400
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
12500
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
25000
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
50000
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
100000
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
200000
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna

Dynamika tonalna

Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna

Dla najlepszej jakości obrazu przy ISO 125 (najniższym natywnym) testowany aparat osiąga wartość dynamiki tonalnej na poziomie 9.8 EV, co jest niewątpliwie bardzo dobrym wynikiem. Dla analogicznych kryteriów, testowany model wypadł tak samo jak Nikon Z7 II (dla ISO 64). Nieco mniej uzyskały Sony A7R V (9.6 EV) i Lumix S1R (9.5 EV). Najniższy wynik w tej stawce zanotowaliśmy w EOS-ie R5 – 9 EV.

Dla kryterium SNR=1 dynamika osiąga 13.9 EV dla bazowego ISO, co oznacza, że wykorzystywany jest praktycznie cały zakres pracy przetwornika ADC. Przy tej jakości widać zysk wynikający z architektury dual-gain, przekładający się na lepsze osiągi dynamiki dla nastaw czułości ISO 400 i wyższych.

Poniżej przedstawiamy pełne wykresy SNR wygenerowane na podstawie wykonanych pomiarów dla wszystkich czułości aparatu.

Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna

Wartość 0 na osi OX oznacza maksymalną wartość, którą aparat może zapisać w pliku RAW. Na prawej osi OY oznaczyliśmy miejsca dla kryteriów SNR=10 (wysoka), 4 (dobra), 2 (średnia) i 1 (niska). Przy pomocy tego wykresu każdy może oszacować dostępną dynamikę dla wybranej przez siebie minimalnej użytecznej jakości obrazu. Wystarczy poprowadzić poziomą linię wzdłuż wybranego kryterium i odczytać wartość na osi OX, dla której linia ta przecina się z wykresem dla odpowiedniej czułości. Gdy np. uznamy za kryterium minimalnej użytecznej jakości 12 dB, widzimy, że dla ISO 1600 dynamika przekracza 8.5 EV.

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna

Przy zdjęciach wykonanych aparatem Leica M11 Monochrom i Nikonem Z7 w takich samych warunkach oświetleniowych i przy tych samych parametrach ekspozycji okazało się, że różnią się one zauważalnie jasnością. Różnica wyniosła ok. 2/3 EV, przy czym jaśniejsze były zdjęcia z Leiki. Aby zatem porównanie rezultatów rozjaśniania i przyciemniania było bardziej miarodajne, zdecydowaliśmy się użyć zdjęć z Z7 z ekspozycją o 2/3 EV większą (odpowiednio otwierając przysłonę).

0 EV
+4 EV
100 ISO
Z7
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
125 ISO
M11 Monochrom
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
Z7
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
M11 Monochrom
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna

Rozjaśnienie obrazów z Nikona uwidacznia sporo szczegółów, a także – głównie dla ISO 1600 – sporo szumu. Tego samego nie da się jednak powiedzieć o zdjęciach z M11 Monochrom, bowiem zwiększenie ekspozycji w gruncie rzeczy niewiele dało – obraz jest po prostu ciemny.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu wygląda porówywalnie w obu aparatach. Trudno mówić o odzyskaniu jakichkolwiek szczegółów z przepalonych obszarów.

0 EV
−4 EV
100 ISO
Z7
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
125 ISO
Leica M11 Monochrom
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
Z7
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna
Leica M11 Monochrom
Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna Leica M11 Monochrom - Zakres i dynamika tonalna