Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Test aparatu

Leica M11 Monochrom - test aparatu

6 czerwca 2023
Maciej Latałło Komentarze: 71

6. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Z uwagi na obecność monochromatycznego sensora, na wykresie znalazła się tylko składowa luminancji (Y). Przebieg z grubsza przypomina wykładniczy, choć między nastawami ISO 1600 i 3200 widać załamanie. Z pewnością zachodzi zatem jakaś redukcja zakłóceń, choć nie jest ona drastyczna.

Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW

W M11 Monochrom przewidziano możliwość regulacji odszumiania dla plików JPEG, choć jak widać wyżej, bez opcji jej wyłączenia. Dostępne nastawy pozwalają na zmiany tego parametru w zakresie ±1 ze skokiem jednostkowym. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania skrajnych ustawień (−1 oraz +1) odszumiania dla ISO 6400 i 12800.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie −1
Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +1
Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie −1
Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +1
Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW

Odszumianie działa w gruncie rzeczy całkiem nieźle. Obserwujemy bowiem zmniejszenie się poziomu zakłóceń, podczas gdy szczegółowość bardzo nie ucierpiała.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z M11 Monochrom wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Panasonika S1R oraz Sony A7R V. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Wszystkie trzy wybrane do porównania aparaty generują bardzo dobry poziom szczegółowości. Na wycinkach po prawej stronie wyraźnie widać strukturę druku rastrowego etykiety butelki wraz z morą, która w przypadku Leiki jest najmniej dostrzegalna. Bardzo dobrze prezentują się także zdjęcia z M11 Monochrom na wysokich ISO. Brak kolorowych składowych szumu sprawia, że wizualnie zakłócenia mniej rzucają się w oczy niż u konkurentów. Monochromatyczne, cyfrowe „ziarno” na tyle nieznacznie degraduje obraz, że nawet nastawa ISO 25600 pozostaje w zasadzie użyteczna.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 25000. Przy kolejnej wartości widzimy załamanie, zatem z pewnością zachodzi pewna redukcja sygnału.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW

Dla nastawy ISO 6400 Leica M11 Monochrom generuje najniższy poziom szumu luminancji w naszym zestawieniu, choć w żadnym przypadku różnice nie przekraczają 1 EV. Jej przewaga nad EOS-em R5 i Lumiksem S1R to ok. 1/2 EV. Odrobinę większą różnicę widzimy względem Z7 II. Z kolei z najwyższym poziomem szumu mamy do czynienia w A7R V – M11 Monochrom wypada tu o ponad 2/3 EV lepiej.

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Standardowo wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W M11 Monochrom na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie ok. 1024. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 512–1536 (a zatem o szerokości 1024). Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 300 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
125 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
50000 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
100000 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
200000 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW


Aż do ISO 25000 histogramy swoim kształtem przypominają rozkład Poissona, mimo zaburzenia w maksimum. Od kolejnej nastawy zmienia się charakterystyka przetwarzania sygnału, bowiem bias rośnie ok. dwukrotnie.

Darki wyglądają bardzo dobrze, bowiem rozkład szumu jest dość równomierny. Dopiero na wysokich nastawach można dostrzec pewne ślady bandingu, ale co ciekawe – tylko po prawej stronie kadru.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
125 1023 2.9
200 1023 4.3
400 1023 5.3
800 1022 11.3
1600 1045 21.7
3200 1025 35.4
6400 1021 54.4
12500 1015 95.4
25000 1024 171
50000 2023 228
100000 1978 415
200000 1898 743

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
125 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
12500 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
25000 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
50000 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
100000 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW
200000 Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW Leica M11 Monochrom - Szumy i jakość obrazu w RAW