Canon EOS R8 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3000–7000K), z priorytetem atmosfery lub bieli,
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.87 | 97.05 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.28 | 93.77 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.58 | 101.4 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.38 | 101.9 |
3000K | Auto (priorytet atmosfery) | 19.9 | 125.3 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 13.3 | 110.7 |
3000K | Żarówki | 7.48 | 97.5 |
3000K | 3000K | 8.14 | 94.96 |
5400K | Auto | 3.87 | 100.6 |
5400K | 5400K | 5.38 | 103.2 |
Odwzorowanie kolorów w R8 nie różni się znacząco od tego, co zwykle obserwujemy w aparatach Canona. Najniższe błędy dC zanotowaliśmy w świetle naturalnym oraz LED-owym (5400 K) – z małym wyjątkiem w postaci wzorca dla słońca. Podstawowy wariant automatyki w świetle żarowym zapewnił bardzo ciepłą tonację zdjęcia, którą można nieco zredukować, wybierając opcję „priorytet bieli”. Całkiem dobre rezultaty w tym oświetleniu dał wzorzec „żarówka” oraz ustawienie temperatury barwowej na wartość 3000 K.
W większości przypadków, nasycenie w niewielkim stopniu odbiega od wzorcowego. Wyjątkiem jest klasycznie automatyka w świetle żarowym. Średnia odchyłka od parametru S wyniosła w teście tylko niespełna 6%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.