Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS R8 - test aparatu

27 czerwca 2023
Maciej Latałło Komentarze: 84

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy rezultaty pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG.

Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Jak widać na podstawie powyższego wykresu, już od ISO 400 pliki są odszumiane. Dostrzegamy nie tylko kilka załamań, ale także to, że poszczególne składowe przyjmują podobne wartości. Jak zobaczyliśmy w poprzednim rozdziale, daje to niezłe efekty w praktyce. Mimo wszystko uważamy, że w tak zaawansowanym aparacie użytkownik powinien mieć większą kontrolę nad wyglądem obrazu. Poza tym, ustawienie „odszumianie wyłączone” wprowadza po prostu w błąd.


----- R E K L A M A -----

Skoro mowa o odszumianiu, to w testowanym Canonie mamy do dyspozycji pięciostopniową skalę redukcji szumu na wysokich czułościach: wyłączona, poziom słaby, standardowy, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 6400 i 12800.

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W miarę wzrostu stopnia intensywności tego procesu zauważalne staje się pewnie zmniejszenie poziomu zakłóceń, lecz utrata szczegółów pozostaje stosunkowo nieduża. Różnice pomiędzy kolejnymi nastawami są dość subtelne, także każdy fotografujący znajdzie ustawienie optymalne dla siebie.


Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z EOS-a R8 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Nikona Z6 II Panasonika S5 II. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Wszystkie trzy zestawione wyżej aparaty zapewniają bardzo dobry poziom odwzorowania detali na niższych czułościach. Jednocześnie, nasze porównanie czytelnie ilustruje wpływ zniesienia funkcji filtra antyaliasingowego (w jednej bądź obu składowych) na występowanie artefaktów w postaci efektu mory na wzorze druku rastrowego etykiety na prawym wycinku. W Canonie filtr nie działa w składowej pionowej, w Nikonie w poziomej, a w Panasoniku w ogóle go nie zastosowano.

Oceniając wizualny poziom szumu, zarówno R8, jak i Z6 II i S5 II wypadają podobnie w zasadzie w całym zakresie czułości ISO i nawet przy nastawach rzędu 6400–12800 oferują całkiem dobrą jakość zdjęć.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo całym w zakresie natywnych czułości, a przebieg nie budzi zastrzeżeń. Nie obserwujemy żadnych załamań świadczących o odszumianiu RAW-ów.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Dla nastawy ISO 6400, najlepiej wypada Lumix S5 II. Jego przewaga nad EOS-em to ok. 1/3 EV, a nad Z6 II – ok. 1/2 EV. Trudno zatem mówić, by któryś z tej trójki bezlusterkowców miał istotną przewagę nad pozostałymi. Nieco wyższy poziom szumu mamy w przypadku A7 IV, który ustępuje R8 o niecałe 2/3 EV.

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Jak wspominaliśmy już wcześniej, EOS R8 zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W R8 mamy podobną sytuację jak wielu innych EOS-ach, bowiem przy czułościach do ISO 200 włącznie mamy do czynienia z biasem na poziomie ok. 512, podczas gdy dla pozostałych wynosi on około 2048. W związku z tym w poniższych przykładach dla trzech najniższych czułości ograniczyliśmy sygnał do przedziału 448–576, a dla pozostałych 1023–3072. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 100 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Kształt histogramów przypomina rozkład Poissona aż do ISO 25600. Wygląd darków nie daje powodów do narzekań do ISO 12800 włącznie. Natomiast przy wyższych nastawach widać już spore niejednorodności w rozkładzie szumu, m.in. dwa poziome pasy w poprzek kadru czy jaśniejsze krawędzie. Zastanawiające i w gruncie rzeczy niepokojące są również wartości odchylenia standardowego. Te bowiem zamiast rosnąć wraz ze wzrostem ISO, pozostają na w miarę wyrównanym (a zarazem wysokim dla niskich nastaw czułości) poziomie w obrębie danego poziomu biasu. Może tu zatem dochodzić do redukcji sygnału. Z taką samą sytuacją mieliśmy do czynienia także w EOS-ie R6 Mark II.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 532 578
200 531 577
400 2063 522
800 2060 522
1600 2052 523
3200 2036 525
6400 2009 532
12800 1975 543
25600 1857 594
51200 1695 702
102400 1449 904
204800 1252 1137

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.


JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R8 - Szumy i jakość obrazu w RAW