Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Leica Q3 - test aparatu

7 sierpnia 2023
Maciej Latałło Komentarze: 19

5. Jakość obrazu JPEG

Leica Q3 umożliwia zapis zdjęć w formacie JPEG w jednej kompresji z proporcjami obrazu 3:2, 4:3, 1:1 i 16:9. Do wyboru mamy następujące wartości rozdzielczości:
  • L – 9504×6336 pix (60.1 M),
  • M – 7392×4896 pix (36.2 M),
  • S – 5248×3472 pix (18.2 M).

Wygląd zapisywanych JPEG-ów można zmieniać poprzez regulację kilku parametrów:

  • kontrastu,
  • świateł (jasnych tonów),
  • cieni (ciemnych tonów),
  • wyostrzania,
  • nasycenia kolorów.
Każdy z nich zmieniamy w zakresie ±2 ze skokiem jednostkowym.

Standardowo przetestowaliśmy zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.


----- R E K L A M A -----

W Q3 przewidziano możliwość trzystopniowej regulacji odszumiania dla plików JPEG. Dostępne nastawy pozwalają na zmiany tego parametru w zakresie ±1 ze skokiem jednostkowym. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich ustawień odszumiania dla ISO 6400 i 12800.

ISO 6400
Odszumianie −1
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie 0
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie 1
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie −1
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie 0
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie 1
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG

Odszumianie działa dość delikatnie. Widać pewną redukcję zakłóceń dla stopni 0 i +1, co na szczęście nie wiąże się z większym spadkiem szczegółowości.

Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −2, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +2.

Leica Q3, ISO 100
wyostrzenie −2
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +2
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG

Ponieważ już przy najniższym stopniu wyostrzania („−2”) zdjęcia są już uwydatnione, nie polecamy korzystać z wyższych nastaw. Już dla stopnia zerowego wycinki są lekko przeostrzone, a przy nastawie maksymalnej nie prezentują się korzystnie.

Balans bieli

Leica Q3 oferuje następujące tryby balansu bieli:
  • Auto,
  • Słońce,
  • Chmury,
  • W cieniu,
  • Żarówki,
  • Lampa błyskowa,
  • Auto podwodne,
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (tylko jeden bank pamięci),
  • Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych).
Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2000 K do 11500 K z różnymi krokami: 200, 300, 400, 500, 700 800, aż do 1200 K – w zależności od zakresu temperatur. Producent nie przewidział funkcji precyzyjnej korekty balansu bieli na osiach G-M i A-B, jak mamy w większości modeli zaawansowanych aparatów.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 3.92 106.5
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.38 107.6
Pochmurny dzień Auto 6.94 108.7
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 5.71 108.2
Cień Auto 11.6 111.4
Cień Cień 9.97 110.6
3000K Auto 13.8 122.6
3000K Żarówki 5.53 107.7
3000K 3000K 6.23 106.4
5400K Auto 4.86 110.1
5400K 5500K 4.82 110.3

Leica Q3 notuje bardzo dobre wyniki odwzorowania barw w świetle LED-owym (5400 K) i słonecznym, a ciut stabsze przy zachmurzonym niebie. Całkiem spore błędy zaobserwowaliśmy w cieniu. Automatyka w świetle żarowym z kolei wypadła w miarę nieźle. Widzimy wprawdzie ciepły zafarb na zdjęciu testowym, ale jego intensywność nie jest wcale duża. Oczywiście najlepsze efekty w tych warunkach uzyskamy stosując wzorzec "Żarówki", bądź podając odpowiedną wartość temperatury barwowej.

Jak widać na podstawie powyższej tabeli, w każdej testowej sytuacji mamy do czynienia z nadmiernym nasyceniem. Najbardziej jest to widoczne w świetle żarowym dla automatyki. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła 10%.

Szczegółowe wyniki prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
Światło: cień
Balans bieli: Auto
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
Światło: cień
Balans bieli: cień
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5400K
Balans bieli: auto
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5400K
Balans bieli: Temp. 5500K
Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG

Przebieg posiada kilka rzucających się w oczy załamań, a jego kształt w niewielkim stopniu przypomina wykładniczy. Na dodatek, wszystkie składowe mają bardzo podobne wartości. To wszystko świadczy o odszumianiu plików JPEG i to całkiem wyraźnym.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Leica Q3 - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie zostanie zaktualizowana poniższa tabelka nowymi wycinkami testowej scenki.

Generowanie przez Q3 JPEG-i charakteryzują się bardzo wysoką rozdzielczością i świetną szczegółowością. Widać natomiast odmienne zachowanie balansu bieli – kolorystyka wycinków wydaje się chłodniejsza, mimo że ustawialiśmy go na ten sam wzorzec bieli, co w testach innych modeli.

Jeśli chodzi o spadek jakości obrazu na wyższych nastawach ISO, trudno się oprzeć wrażeniu, że w Q3 ma on miejsce nieco wcześniej niż u wybranych konkurentów. W zasadzie można korzystać z ISO 6400, aczkolwiek JPEG-i z Z7 II i A7R V mają nieco mniej zakłóceń.