Leica Q3 - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
- L – 9504×6336 pix (60.1 M),
- M – 7392×4896 pix (36.2 M),
- S – 5248×3472 pix (18.2 M).
Wygląd zapisywanych JPEG-ów można zmieniać poprzez regulację kilku parametrów:
- kontrastu,
- świateł (jasnych tonów),
- cieni (ciemnych tonów),
- wyostrzania,
- nasycenia kolorów.
Standardowo przetestowaliśmy zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.
W Q3 przewidziano możliwość trzystopniowej regulacji odszumiania dla plików JPEG. Dostępne nastawy pozwalają na zmiany tego parametru w zakresie ±1 ze skokiem jednostkowym. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich ustawień odszumiania dla ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
Odszumianie działa dość delikatnie. Widać pewną redukcję zakłóceń dla stopni 0 i +1, co na szczęście nie wiąże się z większym spadkiem szczegółowości.
Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −2, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +2.
Leica Q3, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Ponieważ już przy najniższym stopniu wyostrzania („−2”) zdjęcia są już uwydatnione, nie polecamy korzystać z wyższych nastaw. Już dla stopnia zerowego wycinki są lekko przeostrzone, a przy nastawie maksymalnej nie prezentują się korzystnie.
Balans bieli
Leica Q3 oferuje następujące tryby balansu bieli:- Auto,
- Słońce,
- Chmury,
- W cieniu,
- Żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Auto podwodne,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (tylko jeden bank pamięci),
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.92 | 106.5 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.38 | 107.6 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.94 | 108.7 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.71 | 108.2 |
Cień | Auto | 11.6 | 111.4 |
Cień | Cień | 9.97 | 110.6 |
3000K | Auto | 13.8 | 122.6 |
3000K | Żarówki | 5.53 | 107.7 |
3000K | 3000K | 6.23 | 106.4 |
5400K | Auto | 4.86 | 110.1 |
5400K | 5500K | 4.82 | 110.3 |
Leica Q3 notuje bardzo dobre wyniki odwzorowania barw w świetle LED-owym (5400 K) i słonecznym, a ciut stabsze przy zachmurzonym niebie. Całkiem spore błędy zaobserwowaliśmy w cieniu. Automatyka w świetle żarowym z kolei wypadła w miarę nieźle. Widzimy wprawdzie ciepły zafarb na zdjęciu testowym, ale jego intensywność nie jest wcale duża. Oczywiście najlepsze efekty w tych warunkach uzyskamy stosując wzorzec "Żarówki", bądź podając odpowiedną wartość temperatury barwowej.
Jak widać na podstawie powyższej tabeli, w każdej testowej sytuacji mamy do czynienia z nadmiernym nasyceniem. Najbardziej jest to widoczne w świetle żarowym dla automatyki. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła 10%.
Szczegółowe wyniki prezentujemy poniżej.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
Przebieg posiada kilka rzucających się w oczy załamań, a jego kształt w niewielkim stopniu przypomina wykładniczy. Na dodatek, wszystkie składowe mają bardzo podobne wartości. To wszystko świadczy o odszumianiu plików JPEG i to całkiem wyraźnym.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie zostanie zaktualizowana poniższa tabelka nowymi wycinkami testowej scenki.
Generowanie przez Q3 JPEG-i charakteryzują się bardzo wysoką rozdzielczością i świetną szczegółowością. Widać natomiast odmienne zachowanie balansu bieli – kolorystyka wycinków wydaje się chłodniejsza, mimo że ustawialiśmy go na ten sam wzorzec bieli, co w testach innych modeli.
Jeśli chodzi o spadek jakości obrazu na wyższych nastawach ISO, trudno się oprzeć wrażeniu, że w Q3 ma on miejsce nieco wcześniej niż u wybranych konkurentów. W zasadzie można korzystać z ISO 6400, aczkolwiek JPEG-i z Z7 II i A7R V mają nieco mniej zakłóceń.