Sony FX6 - test kamery
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
O ile w przypadku Sony FX3 nieco się zastanawialiśmy, czym właściwie miał być ten model, o tyle przy FX6 wątpliwości nie ma – jest to klasyczna kamera ze wszystkimi wynikającymi z tego faktu cechami, które to cechy dla jednych mogą być wadami, a dla innych zaletami. Na szczęście w ofercie Sony są też pokrewne modele A7S III i FX3, więc jeśli komuś „kamerowa” ergonomia czy brak stabilizacji matrycy przeszkadza, to spokojnie znajdzie coś dla siebie bez konieczności rezygnacji ze świetnej światłoczułości czy imponującego zakresu klatkaży w 4K i Full HD.
Z filmowego punktu widzenia większość cech ergonomicznych FX6 to raczej zalety – widać tu zdecydowanie większe podporządkowanie interfejsu filmowaniu, niż ma to miejsce w przypadku siłą rzeczy dwufunkcyjnych aparatów. Poza ergonomią, FX6 możemy pochwalić za świetny ekran, modułową konstrukcję, duże baterie, bardzo dobrą jakość obrazu w większości trybów nagrywania, czy duży zakres klatkaży. Ewentualne zastrzeżenia mamy natomiast do menu, braku kodeków bazujących na H.265 czy zbyt agresywnie działającego odszumiania, które na szczęście można po prostu wyłączyć do zera. Zdecydowanie nie są to wady dużego kalibru.
Czy zatem FX6 faktycznie zostanie następcą FS7 i podbije wypożyczalnie sprzętu filmowego? Wszystko na to wskazuje. Zresztą, patrząc po ofercie wspomnianych rentali, wydaje się, że już zaczyna to robić. Oczywiście nie oznacza to, że FX6 można jedynie wynajmować. Przy cenie wynoszącej (na dzień 13.10.2021 wg serwisu Ceneo.pl) ok. 29500 zł jest to urządzenie, na które może sobie pozwolić regularnie pracujący operator. Dla porządku spójrzmy jeszcze, jak prezentują się ceny najbliższej konkurencji:
- Blackmagic Design Ursa Mini Pro G2 – ok. 28500 zł,
- Canon EOS C70 – ok. 24400 zł,
- Panasonic AU-EVA1 – ok. 32500 zł,
- Sony A7S III – ok. 19500 zł,
- Sony FX3 – ok. 21800 zł,
- Z-Cam E2-F6 – ok. 24700 zł.
Zalety:
- solidna i uszczelniona obudowa,
- ergonomia podporządkowana filmowaniu,
- modułowa konstrukcja,
- aktywne chłodzenie,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji większości elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wejścia XLR,
- wyjście słuchawkowe,
- pełnowymiarowe wyjście HDMI,
- wyjście SDI zgodne ze standardem 12G-SDI,
- wejście na zdalne sterowanie,
- możliwość wygenerowania w kamerze kodu czasowego,
- obsługa kodu czasowego z zewnętrznych źródeł (wejście na timecode),
- bardzo pojemna bateria,
- rozkładany ekran o wysokiej rozdzielczości,
- dotykowy ekran,
- wbudowany filtr szary o dużym zakresie regulacji,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
- nagrywanie w 4:2:2/10-bit z wewnętrznym zapisem,
- nagrywanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s,
- profile obrazu HLG oraz S-Log3,
- duży zakres tonalny obrazu,
- szybki i celny autofokus o wysokiej kulturze pracy,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- zaskakująco dobrze działająca stabilizacja cyfrowa w oparciu o metadane z czujnika położenia,
- dobra szczegółowość obrazu w 4K,
- świetna szczegółowość obrazu przy filmowaniu w Full HD z wykorzystaniem całej matrycy do 60 kl/s oraz w trybie APS-C/Super35,
- identyczna jakość obrazu w większości klatkaży przy danym trybie nagrywania,
- bardzo dobrze działające wyostrzanie,
- duży zakres użytecznych czułości,
- bardzo szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.
Wady:
- menu mogłoby być lepiej rozplanowane,
- brak wizjera elektronicznego ani dołączonej do kamery nasadki na ekran pozwalającej ten ostatni zastąpić,
- brak możliwości zapisu materiału na zewnętrzny dysk przez złącze USB-C,
- brak filmowania w RAW-ach z wewnętrznym zapisem,
- brak kodeków bazujących na H.265,
- brak stabilizacji matrycy,
- stabilizacja cyfrowa wymaga korzystania z dodatkowego zewnętrznego oprogramowania w postprodukcji,
- odszumianie działa nieco zbyt agresywnie nawet na najniższym poziomie,
- przeciętna jakość obrazu Full HD w 100/120 kl/s w trybie pełnoklatkowym,
- zła jakość obrazu Full HD w 150/180/200/240 kl/s w trybie pełnoklatkowym.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Sony FE 16–35 mm f/2.8 GM, Sony FE 70–200 mm f/2.8 GM OSS oraz Sony FE PZ 28–135 mm f/4 G OSS.
- film 1 – 264 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 4096×2160, 50 kl/s, profil S-Log3,
- film 2 – 94 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, wycinek APS-C / Super35, profil S-Cinetone,
- film 3 – 222 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, slow motion – 120 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s,
- film 4 – 60 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil Standard,
- film 5 – 180 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil S-Cinetone, demonstracja działania transfokatora oraz funkcji Clear Image Zoom oraz automatycznego filtra ND,
- film 6 – 130 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – 240 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s, profil Hybrid Log Gamma,
- film 7 – 192 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil Hybrid Log Gamma, ISO 51200,
- film 8 – 360 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 4096×2160, 50 kl/s, profil S-Cinetone, ISO 25600,
- film 9 – 376 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, slow motion – 120 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s, profil S-Log3, ISO 102400,
- film 10 – 29 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil Rec.709, ISO 102400,
- film 11 – 45 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, wycinek APS-C / Super35, profil Hybrid Log Gamma, ISO 51200,
- film 12 – 117 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – 240 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s, profil Rec.709, ISO 102400.