Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-T5 - test aparatu

11 czerwca 2024
Maciej Latałło Komentarze: 93

6. Jakość obrazu JPEG

Przy zapisie plików JPEG do wyboru mamy dwie opcje jakości zdjęcia: FINE i NORMAL. Dostępnych jest pięć proporcji oraz trzy rozmiary obrazu. Rozdzielczości zdjęć dla pełnego pokrycia obrazu (proporcje 3:2) wynoszą:
  • Duży (L) – 7725×5152 pikseli,
  • Średni (M) – 5472×3648 pikseli,
  • Mały (S) – 3888×2592 pikseli.
W menu fotografowania lub w szybkim menu podręcznym odnajdziemy kilka opcji dotyczących zapisywanych zdjęć JPEG. Możemy dzięki nim kontrolować następujące parametry:
  • jasne oraz ciemne tony – w zakresie od −2 do +4 z krokiem jednostkowym,
  • kolor, wyostrzanie, poziom redukcji szumu – w zakresie od −4 do +4 z krokiem jednostkowym.

Dodatkowo w menu fotografowania znajdziemy funkcję „Symulacja filmu”, która odnosi się do zmiany kolorystyki zdjęcia w sposób imitujący użycie konkretnego rodzaju kliszy fotograficznej:

  • Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
  • Velvia – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
  • Astia – profil dedykowany do fotografii portretowej,
  • Classic Chrome – zmiękczona kolorystyka z podniesionym kontrastem obszarów zacienionych,
  • PRO Neg Hi – profil kontrastowy, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
  • PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
  • Classic Neg – wzmocnione kolory i kontrastowa tonacja dla zwiększenia głębi obrazu, Nostalgic Neg – ocieplone jasne tony i wzbogacone tony ciemne, dające efekt wydrukowanego zdjęcia,
  • ETERNA – łagodny kolor i bogate tony ciemne dające filmowy wygląd,
  • ETERNA BLEACH BYPASS – kontrastowy profil o niskim nasyceniu symulujący efekt „bleach bypass”,
  • Acros – zapewnia głębszą czerń i lepsze uwydatnienie szczegółów,
  • Acros z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Acros z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Acros z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały,
  • Czarno-biały z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Sepia.
Efekty działania poszczególnych ustawień można zobaczyć np. w teście Fujifilm X-S20.

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów



----- R E K L A M A -----

Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 125 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartość L – 64, 80 i 100 ISO, a także H – 25600 oraz 51200. Oprócz tego mamy także trzy tryby Auto – w każdym z nich możemy zaprogramować dolną i górną granicę czułości oraz najdłuższy żądany czas naświetlania. Zacznijmy od standardowego porónania naszej scenki na każdej z czułości. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów: Canon EOS R7 oraz Sony A6700.

Fujifilm X-T5 - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

JPEG-i z X-T5, mimo że niewyostrzone, pokazują bardzo dobre odwzorowanie detali na niskich czułościach ISO. Testowany aparat ma w tej kategorii pewną przewagę nad konkurencją, choć nie jest ona drastyczna. Jeśli chodzi o wysokie nastawy ISO, naszym zdaniem w X-T5 lepiej nie wykraczać ponad wartość 6400 - ilość zachowanych szczegółów jest jeszcze przyzwoita, a szum (i skutki jego usuwania) nie doskwierają specjalnie. Dla tej nastawy więcej przebarwień zobaczymy np. na wycinkach z A6700. Obraz z EOS-a R7 natomiast utracił sporo detali.

Wyostrzanie

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−4
Fujifilm X-T5 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T5 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Fujifilm X-T5 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T5 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+4
Fujifilm X-T5 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-T5 - Jakość obrazu JPEG

Przy ustawieniu „0”, wycinki są już całkiem wyraźnie wyostrzone. Z tego względu, naszym zdaniem lepiej skorzystać z ustawień pośrednich, np. „-2”. Przy maksymalnym stopniu zdjęcia nie prezentują się atrakcyjnie bwiem są zdecydowanie przeostrzone.

Filtry cyfrowe

Aparat X-T5 dysponuje zestawem kilkunastu filtrów cyfrowych:

  • aparat zabawka,
  • miniatura,
  • kolor pop,
  • wysoka tonacja,
  • niska tonacja,
  • dynamiczny ton,
  • obraz miękki,
  • kolor częściowy:
    • czerwony,
    • pomarańczowy,
    • żółty,
    • zielony,
    • niebieski,
    • fioletowy.

Przykładowe zdjęcia z użyciem każdego z filtrów można zobaczyć np. w teście X-T3.

Zdjęcia panoramiczne

Przed rozpoczęciem tworzenia panoramy możemy zadecydować o jej kącie oraz kierunku prowadzenia aparatu. Ustawiamy także balans bieli i tryb symulacji filmu. Wykonywanie tego typu fotografii jest stosunkowo proste: wystarczy wcisnąć spust migawki i przesuwać aparat. Po zakończeniu tej operacji aparat tworzy wynikowy plik będący sklejeniem wszystkich pobranych automatycznie kadrów. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:

  • panorama 120 stopni:
    • pozioma – 6400×1440 pikseli,
    • pionowa – 2160×6400 pikseli,
  • panorama 180 stopni:
    • pozioma – 9600×1440 pikseli,
    • pionowa – 2160×9600 pikseli.
Panoramy możemy wykonywać dobierając parametry ekspozycji samodzielnie. To ważne, bowiem zostawiając dobór czasu naświetlania automatyce, ten nierzadko okazuje się zbyt długi, efektem czego zdjęcia bywają poruszone.

Przykładowe zdjęcia panoramiczne można zobaczyć np. w teście X-T30 II.

Funkcja DR – zwiększania zakresu dynamicznego

Podobnie jak inne modele serii X, także opisywany aparat wyposażony jest w programową funkcję zwiększania zakresu tonalnego. W menu jakości obrazu, pod pozycją „Zakres dynamiczny”, odnajdziemy cztery pozycje: auto, 100%, 200% i 400%. Ustawienie 100% jest wartością domyślną, natomiast ustawienia 200% i 400% stają się aktywne dopiero po zwiększeniu czułości do odpowiednio ISO 320 i ISO 640.

Przykładowe zdjęcia z użyciem funkcji „Zakres dynamiczny” można zobaczyć np. w teście X-T3.

Zdjęcia HDR

Fujifilm X-T5 oferuje tryb wykonywania zdjęć o zwiększonej dynamice tonalnej. Funkcję tę znajdziemy w menu trybów migawki. Dostępne nastawy dla zdjęć HDR to:
  • HDR Auto,
  • HDR 200,
  • HDR 400,
  • HDR 800,
  • HDR Plus.
Jak same nazwy wskazują, tryby 200, 400 i 800 oznaczają odpowiednio poszerzenie rejestrowanej rozpiętości dynamicznej o 200, 400 lub 800% (odpowiednio 1, 2, 3 EV). Tryb Auto sam wybiera jedną z tych wartości, a tryb Plus dobiera nastawy i sposób pracy tak, by uchwycić jak największą dynamikę fotografowanej sceny. Przykłady działania wszystkich wymienionych trybów można zobaczyć np. w teście X-T3.