Canon EOS R6 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Canon EOS R6 wzbudza mieszane uczucia. Z jednej strony jest to nadal jeden z bardzo niewielu aparatów oferujących filmowanie w 4K w 50/60 kl/s bez nadmiernego cropowania oraz z nadpróbkowaniem. Z drugiej – przegrzewa się w powtarzalny sposób już przy 4K w 25 kl/s i to mimo lekkiego przycięcia oraz bardzo wolnego odczytu matrycy. Z jednej strony ma świetną matrycę, spokrewnioną z sensorem znanym z topowej lustrzanki 1D X Mark III. Z drugiej pozbawiono go kodeków typu All-intra czy nawet porządnego profilu logarytmicznego, który pozwoliłby jakkolwiek wykorzystać dynamikę sensora przy filmowaniu. W jednych kategoriach R6 góruje nad konkurencją, w innych jej ustępuje, mimo że ta jest dłużej na rynku. Trudno zatem w jego przypadku mówić o wyraźnej dominacji w segmencie, do którego należy.
W oparciu o ocenę osiągów testowanego aparatu nie udało się wydać jednoznacznego werdyktu, spójrzmy zatem jeszcze, jak przedstawia się cena EOS-a R6 w porównaniu z konkurencją. Do tej ostatniej, poza pełnoklatkowymi korpusami konkurencji, zaliczamy także model Fujifilm X-T4, który również oferuje 4K w 50/60 kl/s z nadpróbkowaniem, wewnętrznym, 10-bitowym zapisem i relatywnie niewielkim cropem (pomijając mniejszą matrycę). Oto zestawienie cen analizowanych aparatów (kwoty wg serwisu Ceneo na dzień 28.04.2021):
- Canon EOS R6 – ok. 11200 zł,
- Fujifilm X-T4 – ok. 7000 zł,
- Nikon Z6 II – ok. 10000 zł,
- Panasonic Lumix S1 – ok. 9000 zł,
- Sony A7 III – ok. 7700 zł.
Na koniec zbierzmy zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- solidna i uszczelniona obudowa,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- identyczny standard obu kart pamięci,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- wyjście HDMI,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- pojemna bateria,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- dobrej klasy wizjer elektroniczny,
- nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s z minimalnym tylko przycięciem obrazu,
- duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
- profile obrazu Canon Log oraz HDR PQ,
- szybki i celny autofokus o wysokiej kulturze pracy,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- funkcja zebra ułatwiająca kontrolę ekspozycji,
- stabilizacja matrycy,
- rozsądnie działająca stabilizacja cyfrowa (w trybie „wzmocnionym”),
- dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K w trybie pełnoklatkowym,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu Full HD w trybie „z przycięciem”,
- identyczna jakość obrazu we wszystkich klatkażach w danym trybie nagrywania za wyjątkiem slow motion,
- przyzwoity zakres użytecznych czułości,
- rozsądnie działające odszumianie.
Wady:
- niewygodnie umieszczony przycisk MENU,
- nie zawsze logiczne grupowanie pozycji w menu,
- brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
- brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli obrazu, takich jak waveform czy false color,
- brak możliwości jednoczesnego korzystania z zebry i focus peakingu,
- automatyczne powiązanie włączenia profilu obrazu C-Log lub HDR PQ ze zmianą kodeka bez możliwości rozdzielenia tych nastaw,
- brak rozdzielczości 4K DCI (4096×2160),
- brak kodeka typu All-Intra,
- ograniczenia czasu nagrywania w wybranych trybach oraz ogólne ograniczenie do 30 minut na ujęcie,
- kiepska rozpiętość tonalna, nawet w profilach obrazu, które powinny ją poprawiać,
- duże przycięcie obrazu oraz pogorszenie jego jakości przy korzystaniu ze wzmocnionej stabilizacji cyfrowej,
- problemy z przegrzewaniem,
- przeciętna jakość obrazu 4K w trybie „z przycięciem” (formalnie to nawet nie jest obraz 4K),
- kiepska jakość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym,
- duży rolling shutter (wolny odczyt matrycy) w 4K w 25 kl/s w trybie pełnoklatkowym.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Canon RF 70–200 mm f/2.8 L IS USM.
- film 1 – 173 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, Canon Log,
- film 2 – 61 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, HDR PQ + Priorytet Jasnych Partii Obrazu, kodek IPB Light,
- film 3 – 49 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
- film 4 – 37 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb APS-C, HDR PQ,
- film 5 – 32 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb APS-C, Canon Log,
- film 6 – 124 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, Canon Log, ISO 12800,
- film 7 – 86 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb APS-C, ISO 25600,
- film 8 – 190 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 50 kl/s, ISO 12800,
- film 9 – 22 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, HDR PQ, ISO 12800, kodek IPB Light,
- film 10 – 56 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, ISO 12800.