Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Canon EOS R6 - test trybu filmowego

13 maja 2021
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 14

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Canon EOS R6 wzbudza mieszane uczucia. Z jednej strony jest to nadal jeden z bardzo niewielu aparatów oferujących filmowanie w 4K w 50/60 kl/s bez nadmiernego cropowania oraz z nadpróbkowaniem. Z drugiej – przegrzewa się w powtarzalny sposób już przy 4K w 25 kl/s i to mimo lekkiego przycięcia oraz bardzo wolnego odczytu matrycy. Z jednej strony ma świetną matrycę, spokrewnioną z sensorem znanym z topowej lustrzanki 1D X Mark III. Z drugiej pozbawiono go kodeków typu All-intra czy nawet porządnego profilu logarytmicznego, który pozwoliłby jakkolwiek wykorzystać dynamikę sensora przy filmowaniu. W jednych kategoriach R6 góruje nad konkurencją, w innych jej ustępuje, mimo że ta jest dłużej na rynku. Trudno zatem w jego przypadku mówić o wyraźnej dominacji w segmencie, do którego należy.


----- R E K L A M A -----

W oparciu o ocenę osiągów testowanego aparatu nie udało się wydać jednoznacznego werdyktu, spójrzmy zatem jeszcze, jak przedstawia się cena EOS-a R6 w porównaniu z konkurencją. Do tej ostatniej, poza pełnoklatkowymi korpusami konkurencji, zaliczamy także model Fujifilm X-T4, który również oferuje 4K w 50/60 kl/s z nadpróbkowaniem, wewnętrznym, 10-bitowym zapisem i relatywnie niewielkim cropem (pomijając mniejszą matrycę). Oto zestawienie cen analizowanych aparatów (kwoty wg serwisu Ceneo na dzień 28.04.2021):

  • Canon EOS R6 – ok. 11200 zł,
  • Fujifilm X-T4 – ok. 7000 zł,
  • Nikon Z6 II – ok. 10000 zł,
  • Panasonic Lumix S1 – ok. 9000 zł,
  • Sony A7 III – ok. 7700 zł.
Canon na chwilę obecną jest najdroższy, ale większość wymienionych tu korpusów (poza X-T4) powinna niedługo doczekać się następców, za chwilę może się zatem okazać, że układ sił wygląda inaczej. A ostateczna decyzja, jak zawsze, zależeć będzie od indywidualnych preferencji kupującego.

Canon EOS R6 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Na koniec zbierzmy zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • solidna i uszczelniona obudowa,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • identyczny standard obu kart pamięci,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • wyjście HDMI,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • pojemna bateria,
  • w pełni rozkładany ruchomy ekran,
  • dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • dobrej klasy wizjer elektroniczny,
  • nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s z minimalnym tylko przycięciem obrazu,
  • duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
  • profile obrazu Canon Log oraz HDR PQ,
  • szybki i celny autofokus o wysokiej kulturze pracy,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • funkcja zebra ułatwiająca kontrolę ekspozycji,
  • stabilizacja matrycy,
  • rozsądnie działająca stabilizacja cyfrowa (w trybie „wzmocnionym”),
  • dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K w trybie pełnoklatkowym,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu Full HD w trybie „z przycięciem”,
  • identyczna jakość obrazu we wszystkich klatkażach w danym trybie nagrywania za wyjątkiem slow motion,
  • przyzwoity zakres użytecznych czułości,
  • rozsądnie działające odszumianie.

Wady:

  • niewygodnie umieszczony przycisk MENU,
  • nie zawsze logiczne grupowanie pozycji w menu,
  • brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
  • brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli obrazu, takich jak waveform czy false color,
  • brak możliwości jednoczesnego korzystania z zebry i focus peakingu,
  • automatyczne powiązanie włączenia profilu obrazu C-Log lub HDR PQ ze zmianą kodeka bez możliwości rozdzielenia tych nastaw,
  • brak rozdzielczości 4K DCI (4096×2160),
  • brak kodeka typu All-Intra,
  • ograniczenia czasu nagrywania w wybranych trybach oraz ogólne ograniczenie do 30 minut na ujęcie,
  • kiepska rozpiętość tonalna, nawet w profilach obrazu, które powinny ją poprawiać,
  • duże przycięcie obrazu oraz pogorszenie jego jakości przy korzystaniu ze wzmocnionej stabilizacji cyfrowej,
  • problemy z przegrzewaniem,
  • przeciętna jakość obrazu 4K w trybie „z przycięciem” (formalnie to nawet nie jest obraz 4K),
  • kiepska jakość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym,
  • duży rolling shutter (wolny odczyt matrycy) w 4K w 25 kl/s w trybie pełnoklatkowym.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Canon RF 70–200 mm f/2.8 L IS USM.

  • film 1 – 173 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, Canon Log,
  • film 2 – 61 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, HDR PQ + Priorytet Jasnych Partii Obrazu, kodek IPB Light,
  • film 3 – 49 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
  • film 4 – 37 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb APS-C, HDR PQ,
  • film 5 – 32 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb APS-C, Canon Log,
  • film 6 – 124 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, Canon Log, ISO 12800,
  • film 7 – 86 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb APS-C, ISO 25600,
  • film 8 – 190 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 50 kl/s, ISO 12800,
  • film 9 – 22 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, HDR PQ, ISO 12800, kodek IPB Light,
  • film 10 – 56 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, ISO 12800.


Aparat do testów wypożyczyła firma:
Canon EOS R6 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Canon EOS R6 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe Canon EOS R6 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe