Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Test obiektywu

Sony FE 35 mm f/1.4 GM - test obiektywu

13 stycznia 2021

8. Winietowanie

Najpierw sprawdzimy, jak winietowanie wygląda na mniejszej matrycy APS-C. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R II, APS-C, f/1.4 A7R II, APS-C, f/2.0
Sony FE 35 mm f/1.4 GM - Winietowanie Sony FE 35 mm f/1.4 GM - Winietowanie


Na maksymalnym otworze względnym winietowanie daje się zauważyć, bo sięga tam ono 32% (−1.12 EV). Problemy kończą się jednak na przysłonie f/2.0, bo omawiana wada spada tam do 17% (−0.56 EV). Na f/2.8 zmniejsza się ona dodatkowo do 15% (−0.46 EV). Dalsze przymykanie przysłony nie ma już mierzalnego wpływu na winietowanie.

----- R E K L A M A -----

Po przejściu na większą matrycę pełnoklatkową problemów jest znacznie więcej i wyraźnie widać to na poniższych zdjęciach.

A7R II, FF, f/1.4 A7R II, FF, f/2.0
Sony FE 35 mm f/1.4 GM - Winietowanie Sony FE 35 mm f/1.4 GM - Winietowanie
A7R II, FF, f/2.8 A7R II, FF, f/4.0
Sony FE 35 mm f/1.4 GM - Winietowanie Sony FE 35 mm f/1.4 GM - Winietowanie


Ubytek światła na maksymalnym otworze względnym jest naprawdę ogromny, bo sięga aż 66% (−3.08 EV). Winietowanie bez trudu zauważymy też na przysłonie f/2.0, gdzie wynosi ono 50% (−2.00 EV). Co więcej, dalsze przymykanie przysłony wcale nie pomaga tak, jak byśmy tego oczekiwali. Na f/2.8 spadek jasności w rogach kadru wynosi 43% (−1.63 EV), na f/4.0 zmniejsza się do 37% (−1.34 EV) i dalej przestaje reagować na przymykanie przysłony. Naprawdę trudno nie narzekać na takie osiągi.

Sony A7R II, JPEG, f/1.4
Sony FE 35 mm f/1.4 GM - Winietowanie

Poniżej pokazujemy uśredniony w koncentrycznych kręgach przebieg spadku jasności wraz z oddalaniem się od centrum kadru. Wartość liczbowa podana w procentach na każdym rysunku mówi nam, jaką powierzchnię ma obszar ograniczony od góry i z prawej strony wartością 100%, a z dołu prezentowaną krzywą. Mówi nam ona tym samym, ile całościowo światła jest traconego przez efekt winietowania. Proszę nie mylić tych procentów z procentami podawanymi na początku niniejszego rozdziału, bo nie są one ze sobą bezpośrednio powiązane.

Sony FE 35 mm f/1.4 GM - Winietowanie

f/1.4 f/2 f/2.8 f/4