Pentax K-3 III - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Nasze oczekiwania względem „najmniej filmowego producenta aparatów fotograficznych” nie były duże, zwłaszcza że specyfikacja testowanego aparatu od początku wyraźnie sugerowała, że raczej nie zagrozi on Fujifilmowi X-T4 na pozycji najlepiej filmującego korpusu APS-C na rynku. Mimo tego spodziewaliśmy się chyba nieco większej liczby pozytywnych zaskoczeń. Do ich grona zaliczyć możemy przede wszystkim ergonomię korpusu oraz dobrze działającą stabilizację. Cała reszta wyników niestety jest przeciętna lub rozczarowująca, a korpus wymaga dość zaawansowanej wiedzy i umiejętności, by zaoferować rozsądne filmy, co dodatkowo nie pomaga.
W tym kontekście nie bardzo nawet jest sens rozważać cenę omawianego aparatu w porównaniu z bezpośrednią konkurencją. Jeśli komuś zależy na tym, żeby jego/jej aparat był lustrzanką lub po prostu jest to fan marki Pentax, to i tak K-3 III kupi. A cała reszta, zwłaszcza ci którym zależy na większych możliwościach filmowych, sięgnie po jakieś konkurencyjne rozwiązanie bez lustra, często zresztą dostępne za mniejsze pieniądze niż wyceniany na ok. 9000 zł (dane na dzień 26.07.2021 wg serwisu Ceneo.pl) Pentax K-3 III.
Na koniec zbierzmy zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- solidna i uszczelniona obudowa,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- proste, czytelne i przejrzyste menu oraz wygodne menu ekranowe,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- wyjście HDMI,
- możliwość filmowania w 4K,
- dobrze działająca stabilizacja matrycy,
- dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K,
- identyczna jakość obrazu we wszystkich klatkażach w danym trybie nagrywania.
Wady:
- nieruchomy ekran,
- wizjer optyczny bezużyteczny przy filmowaniu,
- brak zebry,
- focus peaking wyłączający się gdy uruchamiamy nagrywanie,
- bezsensowne ograniczenie czasu nagrywania pojedynczego klipu do rozmiaru pliku 4 GB (nieco ponad 9 minut w 4K),
- brak klatkaży dostosowanych do europejskich standardów (25 lub 50 kl/s),
- brak możliwości filmowania z klatkażami wyższymi niż 30 kl/s w 4K i 60 kl/s w Full HD,
- 4K tylko z przycięciem obrazu 1.35x,
- brak wyższych przepływności strumienia danych,
- brak opcji zapisywania filmów w lepszej jakości niż 4:2:0 / 8-bitów,
- brak logarytmicznego profilu obrazu,
- brak profilu obrazu kompatybilnego ze standardami telewizji HDR,
- kiepski zakres tonalny w trybie filmowym,
- wbudowany światłomierz nie biorący pod uwagę profilu obrazu, z jakim filmujemy,
- brak użytecznego autofokusa,
- nie najlepsza szczegółowość obrazu Full HD,
- sporo szumów w 4K,
- brak jakiejkolwiek kontroli nad wyostrzaniem w trybie filmowym,
- brak jakiejkolwiek kontroli nad odszumianiem w trybie filmowym,
- spory rolling shutter w 4K,
- wysoka cena.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Sigma A 35 mm f/1.4 DG HSM oraz Pentax D HD FA 70–200 mm f/2.8 ED DC AW.
- film 1 – 68 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 24 kl/s, profil „blady” + korekcja zakresu tonalnego w aparacie,
- film 2 – 77 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 30 kl/s, profil naturalny,
- film 3 – 27 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 60 kl/s, profil naturalny,
- film 4 – 35 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 30 kl/s, profil naturalny + korekcja zakresu tonalnego w aparacie,
- film 5 – 136 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 24 kl/s, ISO 6400, profil naturalny + demonstracja działania autofokusa,
- film 6 – 137 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 30 kl/s, ISO 12800, profil „blady” + korekcja zakresu tonalnego w aparacie,
- film 7 – 38 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 24 kl/s, ISO 3200, profil naturalny + demonstracja działania autofokusa,
- film 8 – 99 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 60 kl/s, ISO 25600, profil naturalny + korekcja zakresu tonalnego w aparacie.
W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl