Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Irix 30 mm f/1.4 - test obiektywu

Irix 30 mm f/1.4
15 marca 2022

1. Wstęp

Na początku września 2021 roku firma Irix zaprezentowała nowy obiektyw filmowy Irix Cine 30 mm T1.5. Niespełna miesiąc później światło dzienne ujrzał jego fotograficzny odpowiednik, czyli Irix 30 mm f/1.4.

Firma zastosowała tutaj trochę inne podejście niż w przeszłości, kiedy to najpierw premiery miały obiektywy fotograficzne, a następnie ich obudowy były przerabiane na potrzeby filmowców.

W przypadku modelu o ogniskowej 30 mm taktyka była zupełnie inna. Model ten od razu był projektowany pod zastosowania filmowe. Producent nie narzucał więc sobie specjalnych ograniczeń wagowych i rozmiarowych – priorytetem była dobra jakość obrazu w całym kadrze i to od maksymalnego otworu względnego począwszy.

----- R E K L A M A -----

Skoro już wypuściło się na rynek specjalistyczną konstrukcję filmową, a jednocześnie poniosło spore nakłady na jej zaprojektowanie, można upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu, odchudzić obudowę takiego instrumentu o elementy niezbędne filmowcom i zaproponować model przeznaczony dla fotografów. Przecież jeśli obiektyw ma być dobry optycznie, znajdą się chętni na jego zakup i to pomimo dużych rozmiarów, wagi i braku autofokusa. Nie wszyscy przecież wykorzystują takie parametry do reporterki, gdzie liczy się szybki autofokus i umiarkowana waga. Obiektyw tego typu można też wykorzystać w stacjonarnym studio czy do nocnej fotografii statywowej – w tych sytuacjach liczy się dobre światło i jakość obrazu, a waga i brak autofokusa mogą zejść na drugi plan.

Skoro więc pojawiła się na rynku wersja fotograficzna nowego Irixa, zdecydowaliśmy się sprawdzić jak poczyna sobie ona w starciu z naszymi procedurami testowymi i konkurentami. Zapraszamy do lektury kolejnych rozdziałów.

Za wypożyczenie obiektywu do testów dziękujemy firmie Next77, która jest wyłącznym przedstawicielem marki Irix w Polsce.

Zapraszamy też do zapoznania się z naszą procedurą testową, która została opisana w artykule „Jak testujemy obiektywy?”. A gdy to nie wystarczy, proponujemy jeszcze zapoznanie się z działem FAQ.

Irix 30 mm f/1.4 - Wstęp

Irix 30 mm f/1.4 - Wstęp



Poprzedni rozdział