Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
W systemie Mikro 4/3 nie ma zbyt dużo jasnych obiektywów ultraszerokokątnych. To trochę dziwi, bo skoro w przypadku pełnej klatki widzimy coraz więcej modeli o ogniskowej 20–21 mm i świetle f/1.4–1.8, nie ma powodów, aby w systemie o dwa razy mniejszej matrycy nie oferować obiektywów co najmniej tak samo jasnych i oferujących kąty widzenia na poziomie 100 stopni.
Jak dotychczas, właściciele korpusów Mikro 4/3 musieli się w tej kwestii posiłkować pomocą producentów niezależnych. W ich ofercie pojawiło się dosłownie kilka modeli manualnych, których zestawienie znajduje się w niniejszej tabeli. Naprawdę dobre światło ma tylko Voigtlander, ale on dla odmiany daje najmniejszy kąt widzenia i na dodatek okazał się najsłabszym z całej linii Noktonów przeznaczonych do systemu Mikro 4/3. Natomiast instrumenty Meike i Laowy nie imponują swoim światłem.
Z tym większą radością przyjęliśmy premierę obiektywu Panasonic Leica DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH, do której doszło w maju 2022 roku. Dostaliśmy jasny obiektyw o kącie widzenia 100 stopni, który na dodatek jest bardzo mały, zgrabny, lekki, a przez to pozwala na stosowanie umiarkowanych cenowo filtrów o średnicy 55 mm. Z przyjemnością więc zabraliśmy się za sprawdzenie jego możliwości. A stało się to możliwe dzięki polskiemu oddziałowi firmy Panasonic, który udostępnił nam go do testów.
----- R E K L A M A -----
Zapraszamy też do zapoznania się z naszą procedurą testową, która została opisana w artykule „Jak testujemy obiektywy?”. A gdy to nie wystarczy, proponujemy jeszcze zapoznanie się z działem FAQ.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.