Fujifilm X-T30 II - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Poprzednik testowanego aparatu nigdy nie zagościł na testach trybu filmowego, więc trudno nam bezpośrednio porównać zmiany między tymi modelami. Wspomniane przez producenta elementy takie jak ekran czy autofokus wypadły jednak w teście pozytywnie, więc możemy uznać, że faktycznie je poprawiono. Pod każdym innym względem zmieniło się niestety niewiele i pomału przestaje to wystarczać - konkurencja w postaci Canona R10 oferuje już na przykład filmowanie w 4K w 50/60 kl/s czy wewnętrzny zapis filmów z próbkowaniem koloru 4:2:2 / 10-bit.
Do tego dochodzi jeszcze jeden trudny do przeoczenia fakt - w ofercie Fujifilm znajduje się znacznie lepiej przystosowany do filmowania model, jakim jest X-S10. To jeden z nielicznych korpusów w swoim segmencie rynku, który posiada stabilizację matrycy, ma też rozkładany do boku ekran oraz wejście mikrofonowe i wyjście słuchawkowe, z których tylko to ostatnie wymaga zastosowania przejściówki. X-T30 II pozostanie zatem raczej wyborem użytkowników, dla których priorytet stanowi fotografowanie.
Spójrzmy jeszcze na ceny testowanego aparatu oraz jego bezpośredniej konkurencji (stan na dzień 27.06. 2022 wg serwisu Ceneo.pl):
- Canon EOS R10 - ok. 4800 zł,
- Fujifilm X-S10 - ok. 5000 zł,
- Fujifilm X-T3 - ok. 5500 zł,
- Fujifilm X-T30 II - ok. 4400 zł,
- Nikon Zfc - ok. 3700 zł,
- Sony A6400 - ok. 5000 zł.
Na koniec, jak zwykle, przedstawiamy listę wad i zalet testowanego aparatu:
Zalety:
- wygodny, dobrze wyprofilowany grip,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- wyjście HDMI,
- możliwość zasilenia aparatu przez USB-C,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- dotykowy ekran,
- tryby filmowania w proporcjach 17:9,
- nagrywanie w Full HD z prędkościami do 240 kl/s,
- dużo profili obrazu i innych ustawień wpływających na wygląd nagrywanego materiału,
- logarytmiczny profil obrazu F-Log,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- narzędzia do oceny ekspozycji,
- autofokus, którego z wybranymi obiektywami można używać przy filmowaniu,
- dodatkowy tryb z cropem 1.29x w którym jakość obrazu pozostaje dobra,
- dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K,
- identyczna jakość obrazu w 25 i 50 kl/s w każdym trybie nagrywania,
- dobra jakość obrazu do ISO 6400 w 4K,
- funkcja międzyklatkowej redukcji szumu,
- szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) w większości trybów nagrywania.
Wady:
- nieuszczelniona obudowa,
- brak wygodnego gripa na obudowie,
- część elementów sterujących jest zbyt mała,
- wejście mikrofonowe wymagające przejściówki,
- wyjście słuchawkowe dostępne jedynie przez przejściówkę zajmującą port USB-C,
- akumulator o małej pojemności,
- problemy z przegrzewaniem się,
- tylko jedno gniazdo kart pamięci,
- przeciętna rozdzielczość i mały rozmiar wizjera elektronicznego,
- brak stabilizacji matrycy ani jakiejkolwiek stabilizacji elektronicznej,
- brak zapisu w 4K w 50/60 kl/s,
- brak możliwości wewnętrznego zapisu 10-bitowego koloru,
- krótkie maksymalne czasy nagrywania w slow motion,
- slow motion dostępne tylko w trybie z cropem 1.29x,
- przeciętny zakres tonalny,
- zła jakość obrazu Full HD w 240 kl/s,
- redukcja szumu zbyt mocno pozbawia obraz szczegółów,
- obecność w ofercie producenta lepiej przystosowanych do filmowania aparatów.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Fujinon XF 35 mm f/1.4 R oraz Fujinon XF 100-400 mm f/4.5-5.6 R LM OIS.
- film 1 – 102 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 24 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 240 kl/s i spowolnione w aparacie,
- film 2 – 120 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu: Eterna, zakres dynamiczny 400%,
- film 3 – 121 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu: F-Log, tryb z cropem 1.29x,
- film 4 – 121 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: Classic Chrome,
- film 5 – 132 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: F-Log, ISO 12800,
- film 6 – 234 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 12800,
- film 7 – 221 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb z cropem 1.29x, zakres dynamiczny 400%, ISO 12800,
- film 8 – 155 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie, ISO 6400,