Canon EOS R7 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Canon EOS R7 to dość ciekawy przypadek. Siłą rzeczy jest on najbardziej zaawansowanym aparatem APS-C w ofercie Canona, ale pod względem możliwości filmowych, porównując z konkurencją, trudno nazwać go pełnoprawnym flagowcem. Fujifilm X-H2S, Panasonic GH6 i Sony FX30 oferują filmowanie w 4K z prędkością do 100/120 kl/s, Fujifilm X-H2 filmuje w 8K, w miarę podobnie do R7 wypada jedynie OM-System OM-1. Tyle tylko, że chyba EOS R7 nigdy nie miał być „flagowcem”, choćby dlatego, że jest całkiem atrakcyjnie wyceniony w porównaniu z konkurencją. Spójrzmy zatem na porównanie cen, zanim przejdziemy dalej (ceny wg serwisu Ceneo.pl na dzień 27.09.2022):
- Canon EOS R7 – ok. 7000 zł
- Fujifilm X-T4 – ok. 8200 zł
- Fujifilm X-H2 – ok. 10000 zł
- Fujifilm X-H2S – ok. 13000 zł
- OM System OM-1 – ok. 10000 zł
- Panasonic Lumix GH6 – ok. 9500 zł
- Sony A6600 – ok 6500 zł
- Sony FX30 – ok. 11000 zł
W tym kontekście łatwiej jest Canonowi wybaczyć pewne niedociągnięcia, jak choćby przeciętny wizjer elektroniczny czy użycie nieco starszej technologicznie matrycy niż mają kosztujące półtora raza więcej urządzenia konkurencji. A czy ta akurat kombinacja cech i parametrów, którą oferuje R7 jest optymalna? To już kwestia indywidualna i na to pytanie każdy potencjalny użytkownik sam musi sobie odpowiedzieć.
Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- solidna i uszczelniona obudowa,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- identyczny standard obu kart pamięci,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- wyjście HDMI,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- pojemna bateria,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- ograniczenia czasu nagrywania, które są tak duże, że w praktyce tak jakby ich nie było,
- nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s,
- duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
- profile obrazu Canon Log 3 oraz HDR PQ,
- dobry zakres tonalny w profilu obrazu HDR PQ,
- szybki i celny autofokus,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- funkcja zebra ułatwiająca kontrolę ekspozycji,
- funkcja cyfrowego zooma w Full HD,
- świetna szczegółowość obrazu w trybie „4K Fine”,
- identyczna jakość obrazu we wszystkich klatkażach w danym trybie nagrywania,
- rozsądnie działająca nastawa „przejrzystość”.
- rozsądnie działające odszumianie.
Wady:
- niewygodnie umieszczony przycisk MENU,
- nie zawsze logiczne grupowanie pozycji w menu,
- powiększenie i rozdzielczość wizjera elektronicznego mogłyby być lepsze,
- brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
- brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli obrazu, takich jak waveform czy false color,
- brak możliwości jednoczesnego korzystania z zebry i focus peakingu,
- automatyczne powiązanie włączenia profilu obrazu C-Log lub HDR PQ ze zmianą kodeka bez możliwości rozdzielenia tych nastaw,
- brak rozdzielczości 4K DCI (4096×2160),
- brak kodeka typu All-Intra,
- kiepski zakres tonalny w profilach standardowych oraz Canon Log 3,
- stabilizacja mogłaby działać lepiej,
- duże przycięcie obrazu oraz pogorszenie jego jakości przy korzystaniu ze wzmocnionej stabilizacji cyfrowej,
- przeciętna jakość obrazu 4K w trybie „zwykłym” (nie-FINE i nie-CROP),
- jakość obrazu Full HD mogłaby być lepsza,
- duży rolling shutter (wolny odczyt matrycy) w 4K w 25 kl/s w trybie „4K Fine”.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Canon RF 15–35 mm f/2.8L IS USM oraz Canon RF 70–200 mm f/2.8 L IS USM.
- film 1 – 27 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
- film 2 – 139 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb 4K Fine, Canon Log 3,
- film 3 – 139 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 50 kl/s, priorytet jasnych partii obrazu D+2,
- film 4 – 255 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb 4K Crop, HDR PQ,
- film 5 – 14 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, kodek IPB Light,
- film 6 – 78 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, ISO 6400
- film 7 – 21 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, cyfrowy zoom 2x, ISO 6400,
- film 8 – 168 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, priorytet jasnych partii obrazu D+2, ISO 3200,
- film 9 – 427 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb 4K Crop, Canon Log 3, ISO 12800,
- film 10 – 100 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, kodek IPB Light, HDR PQ, ISO 12800,