Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Ehr... czyli nic ciekawego... Średnia stabilizacja, kiepski rolling shutter tam gdzie jego wartość powinna być najmniejsza (czyli 4k fine), średnia dynamika obrazu, i brak dedykowanych szkieł... AF działa dobrze, acz widać minimalne dobicie po wyostrzeniu (na oknie czasem widać)...
Największe wpadki to chyba rolling shutter i dynamika obrazu
Mam wrażenie, że ewentualny zysk z nadpróbkowania bardziej widać przy szumie niż przy zakresie tonalnym, mimo że jedno z drugim jest w miarę powiązane (tak ogólnie mówię, nie w kontekście jakiegoś konkretnego testu)
Ale proponowany przez Was Canon EOS R7 nagrywa tylko w 4K, co jak dla mnie całkowicie dyskwalifikuje ten sprzęt, bo jest to już jak dla mnie przestarzała technologia. Obecnie przyszłość należy do aparatów 8K.
@drukowki Ty tak serio, czy żartujesz? Siedząc na kanapie raczej nie zobaczysz różnicy między bdb FHD a 4k, nie mówiąc o 8k. Lepiej ulepszać inne rzeczy, niż tylko iść w megapiksele. Gdyby ten aparat kręcił 8k, to rolling shutter by zaginał czasoprzestrzeń
loso 9 października 2022, 23:04: "Co z SONY RX100 / SONY RX10 w wersji 8K? Kiedy te modele wypuszczone zostaną? Na razie te modele oferują nagrywanie tylko w 4K... /.../4K to przeżytek. link -Użytkownik zarejestrowany: Nie 09 Paź, 2022.
drukowki 11 października 2022, 20:52: "... nagrywa tylko w 4K, co jak dla mnie całkowicie dyskwalifikuje ten sprzęt, bo jest to już jak dla mnie przestarzała technologia. Obecnie przyszłość należy do aparatów 8K." -Użytkownik zarejestrowany: Dzisiaj 20:27
Canon R7 ma ponoć bug, który powoduje, że stabilizacja praktycznie w ogóle nie działa z obiektywami manualnymi, dla których ogniskową się podaje z palca. Podobno niebo a ziemia w porównaniu z obiektywami, które się komunikują.
Z radością informuję, że AF również ciągły i również w wideo działa płynnie i szybko w R7 po przejściówce EF-RF zarówno Canona, jak i Meike (z filtrami) na takich obiektywach jak Sigma 18-35 i Sigma 50-100 oraz Tokina 14-20 (trochę wolniej) i Sigma 8-16 (jeszcze wolniej). Stabilizacja działa względnie dobrze na trzech pierwszych obiektywach, a na Sigmie 8-16 na szerokim końcu obraz w rogach faluje jak startująca gęś wyścigowa. Na Sigmie 60-600 AF działa w każdym trybie, ale muszę przetestować w lepszym świetle płynność i szybkość.
"Siedząc na kanapie raczej nie zobaczysz różnicy między bdb FHD a 4k, nie mówiąc o 8k."
Jeśli nie ma kanapy bliżej niż metr od telewizora to 8K nie zobaczy, ale różnicę między FHD a 4K w przeciętnych warunkach (3m odległości, 65") ma szansę zobaczyć.
"Mhm, zdjęcia oglądamy w rozdzielczości 2mp a robimy 50mp...."
Z ciekawości - gdzie oglądasz zdjęcia w 2mpix?
Telewizory od lat mają 4K, monitory komputerowe w większości też. Nawet telefony mają dziś większa rozdzielczość.
Rozdzielczość FullHD to mają dziś chyba tylko tanie laptopy. Ale one mają tak podłe ekrany, że niska rozdzielczość to najmniejszy problem jeśli chodzi o oglądanie zdjęć.
4k już dawno weszło pod strzechy i dobrze bo różnica jest widoczna i na komputerowym monitorze i na telewizorze.
Bardzo czekałem na test tego sprzętu - niestety filmy przykładowe nic nie pokazują. Czy jest szansa przede wszystkim na dłuższe filmy i ze statywu? Przydałoby się także aby filmy w najlepszej jakości w 4k 25fps i 4k50fps były w różnych ISO. Najlepiej w LOG.
@Artur Dusza - taka ilość filmów zabiłaby serwer. Plus filmy na różnych ISO we wszystkich możliwych trybach nagrywania, ale nie w LOG-u masz w 4 rozdziale. Z powiększeniem 400% więc wszystko widać. A takie krótkie sample jak są na końcu wciągnięte do programu do montażu naprawdę potrafią sporo powiedzieć, trzeba tylko wiedzieć gdzie patrzeć.
@Amadi Nie oglądam inaczej filmów tego typu niż w Resolvie Studio. Owszem mogę sobie zapętlić nawet krótki film ale te Twoje sample są z ręki i się po prostu telepią. Czy nie można dawać takich sampli na zewnętrzny serwer? Np. na google drive?
Czy mi się wydaje, czy robkiz żyje w innym alternatywnym świecie... Praktycznie nikt poza maniakami i grafikami nie używa 4k do oglądania i obróbki zdjęć. Żaden portal nie przyjmie takich fotek. A który program tv oferuje 4k? Że niby tak chętnie ludzie 4k kupują i taki super obraz mają....
Dodam jeszcze, że nawet jak TV nadaje 4k to nie jest to obraz pozbawiony kompresji i to wyraźnie widać - szczególnie w jednorodnych cieniach, ale ja o czym innym. Od kilku miesięcy użytkuję R7 i gdybym miał się sugerować testem, nigdy bym go nie kupił, chociaż głównym powodem było to, że miałem tamrona 150-600G2 C i nie stać mnie było na zmianę. Filmuję głównie przez sigmę 28/1,4 i używam 4k fine albo najwyższych ustawień FHD i jakby nie krytykować jakości, to z canal+ na TV takiej jakości nie uzyskam, więc mnie w pełni zadowala, choć 4k fine mogłoby być też 50fps. Ostrzenie działa wyśmienicie i nic nie pulsuje, ale ciągłe korygowanie ostrości tym obiektywem hałasuje. Po za tym ewidentnie jest to sprzęt wg canona dla amatorów - widać po ustawieniach. W trybach filmowania do końca nawet nie wiadomo co to za format, a w instrukcji tylko odnośnie c-log napisali dokładniej - h.265 4-2-0.
Amadi, ja się na filmowaniu znam tak jak na spawaniu ;-) Może jak zmienię DSLR na bezlustro, to się poznam lepiej i ... dlatego zapytam zanim coś kupię:
Piszesz, że a6600 nie ma startu do R7, a na forach zagranicznych te urządzenia są dość śmiało porównywane bez jednoznacznego wskazania zwycięzcy... Generalnie rozumiem, że istnieją różne plusy dodatnie i ujemne (że np. do profesjonalnego użytku są potrzebne czy bardziej przydatne określone formaty zapisu itd., co może nie obchodzić niedzielnego pstrykacza rodziny), ale czy mógłbyś jakoś krótko wypunktować, czym (i w jakim kontekście użytkowym) R7 bije a6600, a gdzie przewagę zachowuje starszy a6600? Pomijam obiektywy, bo tu przewaga a6600 jest miażdżąca, choć równocześnie dla wielu osób będzie bez znaczenia (taki paradoks).
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Kto pierwszy ;-) zaczyna czytać?
Ciekawie wygląda porównanie zakresu tonalnego w trybach neutralnych.
Aparat: WYSOKA JAKOŚĆ [EV]
Canon EOS R7: 5.89
Sony FX30: 6.63
Fujifilm X-H2S: 6.86
Panasonic GH6: 5.52
Fujifilm X-T30 II: 7.68
Olympus OM-1: 6.13
Nikon Zfc: 7.56
Zakresowi tonalnemu Canon R7 to bliżej do m4/3 niż aps-c.
Ehr... czyli nic ciekawego... Średnia stabilizacja, kiepski rolling shutter tam gdzie jego wartość powinna być najmniejsza (czyli 4k fine), średnia dynamika obrazu, i brak dedykowanych szkieł... AF działa dobrze, acz widać minimalne dobicie po wyostrzeniu (na oknie czasem widać)...
Największe wpadki to chyba rolling shutter i dynamika obrazu
@PDamian - a rozmiar piksela w R7 czasem nie jest zbliżony do tych w M43? Nie chce mi się googlować, jesteś w tym lepszy ;)
Ale ty chyba mierzyłeś z 4K, więc ten zysk z większej powierzchni matrycy
powinien gdzieś być widoczny.
Mam wrażenie, że ewentualny zysk z nadpróbkowania bardziej widać przy szumie niż przy zakresie tonalnym, mimo że jedno z drugim jest w miarę powiązane (tak ogólnie mówię, nie w kontekście jakiegoś konkretnego testu)
Czym się różni 4K Fine 25 kl/s od 4K, z wykorzystaniem całej szerokości matrycy, 25 kl/s?
-Ten drugi to jakiś pixel binning?
To teraz czekamy na Canona R8, oraz "Olka" O-M5
@PDamian - tak, jakiś pixel binning albo pomijanie linii. Obejrzyj sobie film ze szczegółowością obrazu 4K, tam najlepiej widać różnicę.
Ale proponowany przez Was Canon EOS R7 nagrywa tylko w 4K, co jak dla mnie całkowicie dyskwalifikuje ten sprzęt, bo jest to już jak dla mnie przestarzała technologia. Obecnie przyszłość należy do aparatów 8K.
@drukowki
Ty tak serio, czy żartujesz? Siedząc na kanapie raczej nie zobaczysz różnicy między bdb FHD a 4k, nie mówiąc o 8k. Lepiej ulepszać inne rzeczy, niż tylko iść w megapiksele. Gdyby ten aparat kręcił 8k, to rolling shutter by zaginał czasoprzestrzeń
loso
9 października 2022, 23:04:
"Co z SONY RX100 / SONY RX10 w wersji 8K? Kiedy te modele wypuszczone zostaną? Na razie te modele oferują nagrywanie tylko w 4K...
/.../4K to przeżytek.
link
-Użytkownik zarejestrowany: Nie 09 Paź, 2022.
drukowki
11 października 2022, 20:52:
"... nagrywa tylko w 4K, co jak dla mnie całkowicie dyskwalifikuje ten sprzęt, bo jest to już jak dla mnie przestarzała technologia. Obecnie przyszłość należy do aparatów 8K."
-Użytkownik zarejestrowany: Dzisiaj 20:27
Canon R7 ma ponoć bug, który powoduje, że stabilizacja praktycznie w ogóle nie działa z obiektywami manualnymi, dla których ogniskową się podaje z palca. Podobno niebo a ziemia w porównaniu z obiektywami, które się komunikują.
Z radością informuję, że AF również ciągły i również w wideo działa płynnie i szybko w R7 po przejściówce EF-RF zarówno Canona, jak i Meike (z filtrami) na takich obiektywach jak Sigma 18-35 i Sigma 50-100 oraz Tokina 14-20 (trochę wolniej) i Sigma 8-16 (jeszcze wolniej). Stabilizacja działa względnie dobrze na trzech pierwszych obiektywach, a na Sigmie 8-16 na szerokim końcu obraz w rogach faluje jak startująca gęś wyścigowa. Na Sigmie 60-600 AF działa w każdym trybie, ale muszę przetestować w lepszym świetle płynność i szybkość.
PDamian,
jak tylko przeczytałem, to dokładnie te samo skojarzenie miałem :)
@gamma
"Siedząc na kanapie raczej nie zobaczysz różnicy między bdb FHD a 4k, nie mówiąc o 8k."
Jeśli nie ma kanapy bliżej niż metr od telewizora to 8K nie zobaczy, ale różnicę między FHD a 4K w przeciętnych warunkach (3m odległości, 65") ma szansę zobaczyć.
Mhm, zdjęcia oglądamy w rozdzielczości 2mp a robimy 50mp....
I tak nikt tego później nie ogląda.
Może to jest badanie rynku i odbiorców czy są gotowi na 8k czy nie :D
@BlindClick
Powiększasz film w trakcie oglądania, żeby przyjrzeć się detalom?
Dzięki 8K w nowych sezonach CSI będą robić "enhance that" na filmach a nie na zdjęciach :D
Tutaj Olympus OM-1 i Panasonic GH6 wcale dobrze nie wyglądają:
UHD 4K 24p
link
link
UHD 4K 60p
link
link
DCI 4K
link
link
DCI 4K 60p
link
A7 IV
link
Coś źle się zalinkowało.
UHD 4K 60p
link
link
link
link
link
link
@BlindClick
"Mhm, zdjęcia oglądamy w rozdzielczości 2mp a robimy 50mp...."
Z ciekawości - gdzie oglądasz zdjęcia w 2mpix?
Telewizory od lat mają 4K, monitory komputerowe w większości też. Nawet telefony mają dziś większa rozdzielczość.
Rozdzielczość FullHD to mają dziś chyba tylko tanie laptopy. Ale one mają tak podłe ekrany, że niska rozdzielczość to najmniejszy problem jeśli chodzi o oglądanie zdjęć.
4k już dawno weszło pod strzechy i dobrze bo różnica jest widoczna i na komputerowym monitorze i na telewizorze.
Ciekawe ile lat temu ta matryca miała swoją premierę ? ktoś coś wie ?
Wygląda na spokrewnioną z sensorem z 90D i M6 Mark II, co by znaczyło że ma ~3 lata
Swoją drogą, cena R7 dziś to już nie 7K, a 8,4K...
@Amadi
Bardzo czekałem na test tego sprzętu - niestety filmy przykładowe nic nie pokazują. Czy jest szansa przede wszystkim na dłuższe filmy i ze statywu? Przydałoby się także aby filmy w najlepszej jakości w 4k 25fps i 4k50fps były w różnych ISO. Najlepiej w LOG.
@Artur Dusza - taka ilość filmów zabiłaby serwer. Plus filmy na różnych ISO we wszystkich możliwych trybach nagrywania, ale nie w LOG-u masz w 4 rozdziale. Z powiększeniem 400% więc wszystko widać. A takie krótkie sample jak są na końcu wciągnięte do programu do montażu naprawdę potrafią sporo powiedzieć, trzeba tylko wiedzieć gdzie patrzeć.
@Amadi Nie oglądam inaczej filmów tego typu niż w Resolvie Studio. Owszem mogę sobie zapętlić nawet krótki film ale te Twoje sample są z ręki i się po prostu telepią. Czy nie można dawać takich sampli na zewnętrzny serwer? Np. na google drive?
To już byś musiał z kierownictwem pogadać. Ja ze swojej strony spróbuję więcej sampli ze statywu robić :)
Czy mi się wydaje, czy robkiz żyje w innym alternatywnym świecie... Praktycznie nikt poza maniakami i grafikami nie używa 4k do oglądania i obróbki zdjęć. Żaden portal nie przyjmie takich fotek. A który program tv oferuje 4k? Że niby tak chętnie ludzie 4k kupują i taki super obraz mają....
Dodam jeszcze, że nawet jak TV nadaje 4k to nie jest to obraz pozbawiony kompresji i to wyraźnie widać - szczególnie w jednorodnych cieniach, ale ja o czym innym. Od kilku miesięcy użytkuję R7 i gdybym miał się sugerować testem, nigdy bym go nie kupił, chociaż głównym powodem było to, że miałem tamrona 150-600G2 C i nie stać mnie było na zmianę. Filmuję głównie przez sigmę 28/1,4 i używam 4k fine albo najwyższych ustawień FHD i jakby nie krytykować jakości, to z canal+ na TV takiej jakości nie uzyskam, więc mnie w pełni zadowala, choć 4k fine mogłoby być też 50fps. Ostrzenie działa wyśmienicie i nic nie pulsuje, ale ciągłe korygowanie ostrości tym obiektywem hałasuje. Po za tym ewidentnie jest to sprzęt wg canona dla amatorów - widać po ustawieniach. W trybach filmowania do końca nawet nie wiadomo co to za format, a w instrukcji tylko odnośnie c-log napisali dokładniej - h.265 4-2-0.
Przepraszam za pomyłkę - c-log h.265 10bit 4-2-2
A kiedy test trybu fotograficznego ?
przybylskipawel, jakieś nowe wrażenia z użytkowania 60-600 na R7?
Amadi, ja się na filmowaniu znam tak jak na spawaniu ;-) Może jak zmienię DSLR na bezlustro, to się poznam lepiej i ... dlatego zapytam zanim coś kupię:
Piszesz, że a6600 nie ma startu do R7, a na forach zagranicznych te urządzenia są dość śmiało porównywane bez jednoznacznego wskazania zwycięzcy... Generalnie rozumiem, że istnieją różne plusy dodatnie i ujemne (że np. do profesjonalnego użytku są potrzebne czy bardziej przydatne określone formaty zapisu itd., co może nie obchodzić niedzielnego pstrykacza rodziny), ale czy mógłbyś jakoś krótko wypunktować, czym (i w jakim kontekście użytkowym) R7 bije a6600, a gdzie przewagę zachowuje starszy a6600? Pomijam obiektywy, bo tu przewaga a6600 jest miażdżąca, choć równocześnie dla wielu osób będzie bez znaczenia (taki paradoks).