Canon PowerShot A610 - test aparatu
5. Własności matrycy
Canon A610 posiada manualne ustawienia balansu bieli, które można stosować w zależności od warunków oświetleniowych. Są to: Auto, Światło słoneczne, Chmury, Światło żarowe, Światło jarzeniowe, Światło jarzeniowe H, Zdjęcia podwodne i Ustawienie własne. Dziwić może tutaj brak balansu bieli odpowiadającemu wbudowanej lampie błyskowej. Z tego powodu podczas testów zdjęcia z lampą błyskową wykonywane były z balansem bieli ustawionym w trybie Auto.
Ustawiając czułość aparatu na 100 ISO oraz balans bieli Auto
wykonane zostały zdjęcia tablicy kolorów w różnym świetle:
lampy o temperaturze barwnej 5000 K, jarzeniówki, jarzeniówki i lampy
oraz lampy błyskowej. Rezultaty widać na poniższych planszach
(należy kliknąć aby powiększyć rysunek).
Na wykresach przestrzeni kolorów ab (wykresy po prawej stronie) można zobaczyć jak aparat odczytuje kolor (punkt oznaczony okręgiem) w stosunku do prawidłowej wartości barwy (punkt oznaczony kwadratem). Odległość między takimi dwoma punktami (okręgiem i kwadratem) jest wartością błędu z jaką ocenił barwę aparat. Przeglądając plansze widać, że A610 najlepiej poradził sobie ze światłem lamp (5000 K) oraz własnej lampy błyskowej. Brak balansu bieli lampy błyskowej jest najwyraźniej kompensowany przez tryb Auto, który, jak się okazuje, świetnie radzi sobie ze światłem flesza. Nieco gorzej balans bieli Auto sprawuje się w świetle jarzeniowym oraz mieszanym (jarzeniowe plus lampy). Nie są to jednak wartości dużo różne od rzeczywistych. Średni błąd dla całego zakresu kolorów mieści się między 5.6 a 5.9.
Również średnie nasycenie kolorów jest bardzo dobre. Obraz lekko przesycony (o 10%) rejestruje się przy świetle jarzeniowym. Niedosycenie tego samego rzędu daje się zarejestrować przy świetle lampy błyskowej. W pozostałych przypadkach mamy do czynienia z bardzo dobrym nasyceniem o wartości około 105%.
Plansze z lewej strony przedstawiają tablicę kolorów. Na pojedynczą kaflę, której kolor odpowiada barwie zarejestrowanej przez aparat, nałożone są dwa prostokąty. Większy odpowiada idealnej wartości koloru w składowych Lab bez korekcji luminancji L, a mniejszy z korekcją L.
Sprawdziliśmy także jak w Canonie zachowuje się balans bieli w trybie lampy jarzeniowej przy świetle jarzeniówki (rysunki poniżej). Aparat jednak zanotował tutaj gorszy wynik niż w trybie balansu bieli Auto. Średni błąd oceny kolorów wyniósł blisko 6.4, a nasycenie odpowiada około 112%.
Szumy
Canon A610 może pochwalić się niską wartością szumów. Na wyraźnie zauważalnym poziomie pojawiają się przy ostatnim zakresie czułości 400 ISO.
Wykres poniżej prezentuje zależność szumu (procent różniących się pikseli odpowiadających zakresowi gęstości 1.5) dla kanałów czerwonego R, zielonego G i niebieskiego B, oraz luminancji Y. O wielkości szumu czyli o jakości obrazu można wnioskować już z samej wartości Y. Dla 50 ISO jest to wartość 0.76%, 1.04% i 1.64% dla 100 i 200 ISO. Przy 400 ISO szum widoczny jest już na poziomie 2.62%.
Wielkość szumów można ocenić wizualnie porównując zdjęcia tablicy szarości wykonane w przy różnych czułościach. Zdjęcia potwierdzają bardzo małe szumy przy 50 i 100 ISO, zauważalne przy 200 ISO i wyraźne przy 400 ISO.
50 ISO | 100 ISO | 200 ISO | 400 ISO |
Dla każdej czułości ISO wykonaliśmy także zdjęcia scenki zapisując je w najlepszej, na jaki pozwala aparat, jakości JPEG-u . Obrazki poniżej są wycinkami w niezmienionej skali, tak aby można było ocenić jakość wykonywanych zdjęć wraz ze zmianą czułości matrycy.
Tu także potwierdza się wysoki szum przy 400 ISO. W porównaniu z czułością 50 czy 100 ISO, skrajna wartość 400 daje dosyć niewyraźe zdjęcia choć nie jest to wysokie zaszumienie.
50 ISO | |
100 ISO | |
200 ISO | |
400 ISO |
Zakres tonalny
Całkowity zakres tonalny A610 wyniósł 6.31 wartości przysłony, co jest rezultatem dość dobrym. Na wykresie widać zależność zakresu tonalnego od czułości aparatu dla dwóch poziomów jakości: wysokiej i dobrej. Wykres jest charakterystyczny dla kompaktowych aparatów cyfrowych. Maksymalna wartość zakresu tonalnego pojawia się przy najmniejszej czułości 50 ISO i spada wraz ze wzrostem wartości ISO.
Zdjęcia tablicy szarości wykonane w przy różnych czułościach można
obejżeć poniżej (należy kliknąć w miniaturkę aby zobaczyć oryginalny
rozmiar).
ISO | Tablica szarości |
50 | |
100 | |
200 | |
400 |