Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Canon EOS R10 - test trybu filmowego

17 lutego 2023
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 48

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Canon EOS R10 jest ciekawą pozycją w swoim segmencie rynkowym. Jako jedyny oferuje filmowanie w 4K w 50/60 kl/s i z 10-bitowym zapisem i robi to dobrze — do jakości obrazu nie mamy większych zastrzeżeń, podobnie jak do autofokusa czy ergonomii. Ma też oczywiście wady, ale część z nich (np. pojedyncze gniazdo na karty pamięci czy brak stabilizacji matrycy) wynika po prostu z tego, że nie jest droższym modelem R7. Trudno mieć o to do niego pretensje, choć oczywiście wszyscy testujący chcieliby widzieć możliwie bogate specyfikacje w możliwie tanich aparatach.

R10 przysuwa nas o krok w tym kierunku, bo oferuje elementy specyfikacji do tej pory zarezerwowane dla droższych modeli i robi to całkiem nieźle, więc należy mu się pochwała. Potencjalni użytkownicy muszą jednak mieć świadomość mocnych i słabych stron tego korpusu — przykładowo lepiej sprawdzi się on w sytuacjach, gdzie prądu jest pod dostatkiem i nie filmujemy z ręki oraz takich, gdzie możliwe jest korzystanie z autofokusa. Gdy któryś z tych warunków nie jest spełniony, może się okazać, że lepszym wyborem będzie inne urządzenie, choćby wyposażony w stabilizację matrycy Fujifilm X-S10.

Canon EOS R10 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe



----- R E K L A M A -----

Spójrzmy jeszcze, jak prezentują się ceny testowanego aparatu i jego bezpośredniej konkurencji (stan na dzień 13.02.2023 wg serwisu Ceneo.pl):

  • Canon EOS R10 – ok. 4300 zł,
  • Fujifilm X-S10 – ok. 4230 zł,
  • Nikon Z30 – ok. 3220 zł,
  • Nikon Z50 – ok. 3900 zł,
  • Sony A6400 – ok. 4000 zł,
  • Sony ZV-E10 – ok. 3450 zł.
Jak widać, mamy tu dwie grupy urządzeń — tańszą, ale pozbawioną wizjerów elektronicznych (Z30, ZV-E10) oraz resztę. W obrębie tej drugiej grupy ceny są dość wyrównane, a o wyborze tego lub innego modelu zadecydują zatem zapewne najważniejsze dla danego nabywcy elementy specyfikacji, czy oferta obiektywów.

Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • rozsądna ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście HDMI,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • w pełni rozkładany ruchomy ekran,
  • dotykowy ekran,
  • nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s,
  • duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
  • profil obrazu HDR PQ,
  • dobry zakres tonalny w profilu obrazu HDR PQ,
  • szybki i celny autofokus,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • funkcja focus peaking,
  • funkcja zebra ułatwiająca kontrolę ekspozycji,
  • funkcja cyfrowego zooma w Full HD,
  • świetna szczegółowość obrazu 4K w 25 kl/s,
  • identyczna jakość obrazu we wszystkich klatkażach w Full HD,
  • rozsądnie działające wyostrzanie.

Wady:

  • brak uszczelnień,
  • pojedyncze gniazdo kart pamięci,
  • niewygodnie umieszczony przycisk MENU,
  • brak wyjścia słuchawkowego,
  • złącze USB w archaicznym standardzie 2.0,
  • powiększenie i rozdzielczość wizjera elektronicznego mogłyby być lepsze,
  • przeciętna rozdzielczość ekranu,
  • bateria mogłaby być większa,
  • brak możliwości jednoczesnego korzystania z zebry i focus peakingu,
  • automatyczne powiązanie włączenia profilu obrazu HDR PQ ze zmianą kodeka bez możliwości rozdzielenia tych nastaw,
  • brak kodeka typu All-Intra,
  • brak logarytmicznego profilu obrazu Canon Log,
  • duże przycięcie obrazu (crop) przy filmowaniu w 4K w 50/60 kl/s,
  • kiepsko działająca stabilizacja cyfrowa,
  • nieco zbyt agresywne odszumianie,
  • duży rolling shutter (wolny odczyt matrycy) w 4K w 25 kl/s.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Canon RF-S 18–150 mm f/3.5–6.3 IS STM oraz Canon RF 50 mm f/1.2L USM.

  • film 1 – 57 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
  • film 2 – 95 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, priorytet jasnych partii obrazu D+2,
  • film 3 – 80 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 50 kl/s, kodek IPB Light,
  • film 4 – 67 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, HDR PQ,
  • film 5 – 119 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 6400,
  • film 6 – 364 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, HDR PQ, ISO 3200,
  • film 7 – 45 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, kodek IPB Light, priorytet jasnych partii obrazu D+2, ISO 6400,
  • film 8 – 40 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, zomm cyfrowy 3.1x, ISO 1600,
  • film 9 – 63 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, ISO 1600.


Aparat Canon EOS R10 oraz obiektyw RF-S 18–150 mm f/3.5–6.3 IS STM
wypożyczył do testów sklep:

Canon EOS R10 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Obiektywy Canon RF 50 mm f/1.2L USM i Canon RF 15–35 mm f/2.8L IS USM
oraz adapter Canon EF–EOS R wypożyczyła do testów firma:

Canon EOS R10 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Canon EOS R10 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe Canon EOS R10 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe