Sony ZV-1 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Spójrzmy jeszcze na porównanie cen testowanego aparatu z konkurencją. Do tej ostatniej możemy zaliczyć pokrewny model ZV-1F oraz dwa również pozycjonowane jako urządzenia dla vlogerów kompakty Canona — modele PowerShot G7 X Mark III oraz niedawno zaprezentowany PowerShot V10. Są one zresztą poniekąd rynkowymi odpowiednikami ZV-1 i ZV-1F.
Tak prezentują się ceny całej czwórki (dane wg serwisu Ceneo.pl na dzień 15.05.2023):
- Canon PowerShot G7 X Mark III — ok. 3500 zł,
- Canon PowerShot V10 — ok. 2200 zł,
- Sony ZV-1 — ok. 2985 zł,
- Sony ZV-1F — ok. 2500 zł.
Zbierzmy teraz zalety i wady Sony ZV-1 w jednym miejscu:
Zalety:
- możliwość programowania wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- stopka Multi Interface
- niewielkie rozmiary i waga,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- dobry, jasny obiektyw o uniwersalnym zakresie,
- dobra jakość obrazu w narożnikach kadru,
- narzędzia ułatwiające pracę operatora — focus peaking, zebra, histogram,
- slow motion w 250, 500 lub 1000 kl/s,
- brak ograniczeń czasu nagrywania w zwykłych trybach filmowych,
- rozsądny zakres tonalny jak na urządzenie z tak niewielką matrycą,
- profile obrazu takie jak Hybrid Log Gamma czy S-Log,
- szybki i celny autofokus,
- autofokus z wykrywaniem twarzy,
- stabilizacja optyczna w obiektywie,
- stabilizacja cyfrowa wygładzająca ruch kamery i niepogarszająca jakości obrazu,
- wbudowany filtr szary,
- dobra szczegółowość i jakość obrazu w zwykłych trybach nagrywania,
- spory zakres użytecznych czułości w zwykłych trybach nagrywania jak na urządzenie z 1-calową matrycą,
- atrakcyjna cena.
Wady:
- liczba elementów sterujących mogłaby być większa,
- brak wyjścia słuchawkowego,
- przerywanie nagrywania w 4K po 5 minutach na domyślnych nastawach ochrony przed przegrzaniem,
- brak uszczelnień,
- brak wizjera elektronicznego,
- mało przejrzyste menu,
- niewielka pojemność akumulatora,
- gwint złączki statywowej blokujący klapkę baterii i karty pamięci,
- pojedyncze gniazdo kart pamięci,
- ekran o proporcjach obrazu niedostosowanych do filmowania,
- rozdzielczość ekranu mogłaby być lepsza,
- zupełnie niepotrzebny crop 1.09x w 4K,
- aparat "zamarza" na około 3 sekundy po wyłączeniu nagrywania,
- wysoka minimalna czułość w profilach logarytmicznych,
- spory crop przy korzystaniu ze stabilizacji cyfrowej,
- trochę za dużo flar po przymknięciu przysłony,
- kiepska jakość obrazu i duże zaszumienie w slow motion,
- brak jakiejkolwiek kontroli użytkownika nad procesem odszumiania filmów.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania.
- film 1 – 107 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma,
- film 2 – 66 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu: S-Log 2
- film 3 – 57 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 100 kl/s, profil obrazu: S-Log 3
- film 4 – 217 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 500 kl/s i spowolnione w aparacie,
- film 5 – 119 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 3200,
- film 6 – 49 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, ISO 12800,
- film 7 – 61 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu: S-Log 3, ISO 3200,