Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Fujifilm X-S20 - test trybu filmowego

20 czerwca 2023
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 5

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Testowany aparat wypadł dobrze w większości kategorii testowych. Oferuje on bardzo dobrej jakości obraz o niewielkim zaszumieniu w dużym zakresie czułości i klatkaży, ma większy zakres kodeków i profili obrazu do wyboru niż bardziej zaawansowana konkurencja, dużą baterię, dobry ekran i kilka unikalnych dla firmy Fujifilm rozwiązań jak symulacje negatywów, międzyklatkowa redukcja szumu czy możliwość włączenia dodatkowego cropa, co może pomóc w filmowaniu bardziej odległych obiektów. Osoby nagrywające vlogi docenią też zapewne szereg funkcji dla nich przeznaczonych, takich jak tryb prezentacji produktu, czy też kontrola rozmycia tła.

Było też oczywiście kilka wpadek, z których za największą musimy uznać „pompujący” na nieruchomych kadrach autofokus (co jest o tyle dziwne, że ze śledzeniem obiektów radzi on sobie świetnie). Nieco poprawić można by też wizjer elektroniczny oraz działanie stabilizacji, a także dodać drugie gniazdo na karty pamięci. Cześć z tych elementów to jednak bardziej cechy wynikające z pozycjonowania aparatu na określonej półce cenowej.

Fujifilm X-S20 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe



----- R E K L A M A -----

Jeśli chodzi o konkurencję, to w tym momencie Nikon i Sony nie mają w ofercie niczego, co mogłoby się równać z X-S20 pod względem kombinacji ceny i specyfikacji. Najbliżej pod tym względem jest Canon EOS R7, który także filmuje w 4K w 50 kl/s z 10-bitowym wewnętrznym zapisem, ma stabilizację matrycy i jest zasilany rozsądnych rozmiarów baterią. Z testowanym aparatem R7-ka wygrywa obecnością dwóch gniazd na karty pamięci, brakiem cropa w 4K w 50 kl/s czy też lepszym autofokusem. Przegrywa za to w zakresie dostępnej natywnie optyki, oferty kodeków czy dostępnych rozdzielczości i proporcji obrazu przy filmowaniu. Biorąc pod uwagę, że obecnie oba korpusy wyceniane są bardzo podobnie (R7 — ok. 6500 zł, X-S20 — ok. 6300 zł), wygląda na to, że przed nami zacięta walka.

Zbierzmy teraz wady i zalety testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • solidnie wykonany korpus,
  • wygodny, dobrze wyprofilowany grip,
  • rozsądna ilość ergonomicznie rozmieszczonych elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • wyjście HDMI,
  • pojemna bateria,
  • możliwość podpięcia akcesoryjnego modułu chłodzącego,
  • możliwość zasilenia aparatu przez USB-C,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • dotykowy ekran o dobrej rozdzielczości,
  • w pełni rozkładany ruchomy ekran,
  • ekran niekolidujący z wejściem mikrofonowym i wyjściem słuchawkowym,
  • tryby filmowania w proporcjach 17:9 i 3:2,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s,
  • brak ograniczeń czasu nagrywania,
  • kolorowe ramki pozwalające łatwo odróżnić poszczególne tryby nagrywania,
  • funkcje dla vlogerów, takie jak tryb prezentacji produktu czy kontrola rozmycia tła,
  • duża liczba ustawień kodeka i przepływności strumienia danych do wyboru,
  • filmowanie z próbkowaniem 4:2:2 / 10-bit z wewnętrznym zapisem,
  • możliwość wypuszczenia filmów w formacie RAW po HDMI,
  • dużo profili obrazu i innych ustawień wpływających na wygląd nagrywanego materiału, w tym dwa warianty profilu logarytmicznego F-Log oraz Hybrid Log Gamma,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • narzędzia do oceny ekspozycji,
  • świetnie działające śledzenie w układzie autofokusa,
  • bardzo dobrej jakości obraz 6.2K i 4K,
  • przyzwoity obraz Full HD w większości trybów nagrywania,
  • dobra jakość obrazu do ISO 6400-12800 w 6.2K i 4K,
  • funkcja międzyklatkowej redukcji szumu,
  • rozsądnie zaimplementowane wyostrzanie.

Wady:

  • nieuszczelniona obudowa,
  • mało funkcjonalnie umieszczone trzecie koło sterujące,
  • tylko jedno gniazdo kart pamięci,
  • dziwne rozmieszczenie niektórych elementów w menu,
  • kiepskie polskie tłumaczenie niektórych pozycji w menu,
  • niepełnowymiarowe gniazdo HDMI,
  • przeciętna rozdzielczość i rozmiar wizjera elektronicznego,
  • autofokus „pompuje” gdy nie ma obiektu do śledzenia,
  • stabilizacja matrycy mogłaby działać lepiej w trybie filmowym,
  • stabilizacja cyfrowa, która chyba w ogóle nie działa,
  • wymuszony przez aparat crop 1.18x przy filmowaniu w 4K w 50/60 kl/s,
  • slow motion dostępne tylko w trybie z cropem 1.29x,
  • zła jakość obrazu Full HD w 200/240 kl/s,
  • wbudowane wewnątrzklatkowe odszumianie zbyt mocno pozbawia obraz szczegółów.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS.

  • film 1 – 163 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 6240×4160, 25 kl/s, profil obrazu: F-Log 2,
  • film 2 – 215 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma,
  • film 3 – 65 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu: F-Log,
  • film 4 – 77 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: Eterna, zakres dynamiczny 400%, crop 1.29x
  • film 5 – 98 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 24 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 240 kl/s i spowolnione w aparacie,
  • film 6 – 192 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 6240×4160, 25 kl/s, profil obrazu: Classic Chrome, ISO 12800, zakres dynamiczny 400%,
  • film 7 – 64 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 4096×2160, 25 kl/s, profil obrazu: F-Log 2, ISO 12800,
  • film 8 – 100 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, ISO 6400,
  • film 9 – 88 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu: F-Log, ISO 6400,
  • film 10 – 74 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie, ISO 6400.

Aparat do testów wypożyczyła firma:
Fujifilm X-S20 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Fujifilm X-S20 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe Fujifilm X-S20 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe