Fujifilm X-S20 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Testowany aparat wypadł dobrze w większości kategorii testowych. Oferuje on bardzo dobrej jakości obraz o niewielkim zaszumieniu w dużym zakresie czułości i klatkaży, ma większy zakres kodeków i profili obrazu do wyboru niż bardziej zaawansowana konkurencja, dużą baterię, dobry ekran i kilka unikalnych dla firmy Fujifilm rozwiązań jak symulacje negatywów, międzyklatkowa redukcja szumu czy możliwość włączenia dodatkowego cropa, co może pomóc w filmowaniu bardziej odległych obiektów. Osoby nagrywające vlogi docenią też zapewne szereg funkcji dla nich przeznaczonych, takich jak tryb prezentacji produktu, czy też kontrola rozmycia tła.Było też oczywiście kilka wpadek, z których za największą musimy uznać „pompujący” na nieruchomych kadrach autofokus (co jest o tyle dziwne, że ze śledzeniem obiektów radzi on sobie świetnie). Nieco poprawić można by też wizjer elektroniczny oraz działanie stabilizacji, a także dodać drugie gniazdo na karty pamięci. Cześć z tych elementów to jednak bardziej cechy wynikające z pozycjonowania aparatu na określonej półce cenowej.
Jeśli chodzi o konkurencję, to w tym momencie Nikon i Sony nie mają w ofercie niczego, co mogłoby się równać z X-S20 pod względem kombinacji ceny i specyfikacji. Najbliżej pod tym względem jest Canon EOS R7, który także filmuje w 4K w 50 kl/s z 10-bitowym wewnętrznym zapisem, ma stabilizację matrycy i jest zasilany rozsądnych rozmiarów baterią. Z testowanym aparatem R7-ka wygrywa obecnością dwóch gniazd na karty pamięci, brakiem cropa w 4K w 50 kl/s czy też lepszym autofokusem. Przegrywa za to w zakresie dostępnej natywnie optyki, oferty kodeków czy dostępnych rozdzielczości i proporcji obrazu przy filmowaniu. Biorąc pod uwagę, że obecnie oba korpusy wyceniane są bardzo podobnie (R7 — ok. 6500 zł, X-S20 — ok. 6300 zł), wygląda na to, że przed nami zacięta walka.
Zbierzmy teraz wady i zalety testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- solidnie wykonany korpus,
- wygodny, dobrze wyprofilowany grip,
- rozsądna ilość ergonomicznie rozmieszczonych elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- wyjście HDMI,
- pojemna bateria,
- możliwość podpięcia akcesoryjnego modułu chłodzącego,
- możliwość zasilenia aparatu przez USB-C,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- dotykowy ekran o dobrej rozdzielczości,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- ekran niekolidujący z wejściem mikrofonowym i wyjściem słuchawkowym,
- tryby filmowania w proporcjach 17:9 i 3:2,
- nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- kolorowe ramki pozwalające łatwo odróżnić poszczególne tryby nagrywania,
- funkcje dla vlogerów, takie jak tryb prezentacji produktu czy kontrola rozmycia tła,
- duża liczba ustawień kodeka i przepływności strumienia danych do wyboru,
- filmowanie z próbkowaniem 4:2:2 / 10-bit z wewnętrznym zapisem,
- możliwość wypuszczenia filmów w formacie RAW po HDMI,
- dużo profili obrazu i innych ustawień wpływających na wygląd nagrywanego materiału, w tym dwa warianty profilu logarytmicznego F-Log oraz Hybrid Log Gamma,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- narzędzia do oceny ekspozycji,
- świetnie działające śledzenie w układzie autofokusa,
- bardzo dobrej jakości obraz 6.2K i 4K,
- przyzwoity obraz Full HD w większości trybów nagrywania,
- dobra jakość obrazu do ISO 6400-12800 w 6.2K i 4K,
- funkcja międzyklatkowej redukcji szumu,
- rozsądnie zaimplementowane wyostrzanie.
Wady:
- nieuszczelniona obudowa,
- mało funkcjonalnie umieszczone trzecie koło sterujące,
- tylko jedno gniazdo kart pamięci,
- dziwne rozmieszczenie niektórych elementów w menu,
- kiepskie polskie tłumaczenie niektórych pozycji w menu,
- niepełnowymiarowe gniazdo HDMI,
- przeciętna rozdzielczość i rozmiar wizjera elektronicznego,
- autofokus „pompuje” gdy nie ma obiektu do śledzenia,
- stabilizacja matrycy mogłaby działać lepiej w trybie filmowym,
- stabilizacja cyfrowa, która chyba w ogóle nie działa,
- wymuszony przez aparat crop 1.18x przy filmowaniu w 4K w 50/60 kl/s,
- slow motion dostępne tylko w trybie z cropem 1.29x,
- zła jakość obrazu Full HD w 200/240 kl/s,
- wbudowane wewnątrzklatkowe odszumianie zbyt mocno pozbawia obraz szczegółów.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Fujinon XF 18-55 mm f/2.8-4 OIS.
- film 1 – 163 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 6240×4160, 25 kl/s, profil obrazu: F-Log 2,
- film 2 – 215 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma,
- film 3 – 65 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu: F-Log,
- film 4 – 77 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: Eterna, zakres dynamiczny 400%, crop 1.29x
- film 5 – 98 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 24 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 240 kl/s i spowolnione w aparacie,
- film 6 – 192 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 6240×4160, 25 kl/s, profil obrazu: Classic Chrome, ISO 12800, zakres dynamiczny 400%,
- film 7 – 64 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 4096×2160, 25 kl/s, profil obrazu: F-Log 2, ISO 12800,
- film 8 – 100 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, ISO 6400,
- film 9 – 88 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu: F-Log, ISO 6400,
- film 10 – 74 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie, ISO 6400.