Canon EOS R8 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Testowany aparat jest dokładnie tym, co w jego przypadku zapowiedziano, czyli trybem filmowym z Canona R6 Mark II zamkniętym w obudowie Canona RP. Jeśli komuś taki układ odpowiada, to otrzyma spore możliwości filmowe w relatywnie rozsądnej cenie. Z kolei osoby, którym brakuje takich elementów modelu EOS R6 Mark II jak stabilizacja matrycy, duży akumulator, podwójne gniazdo kart pamięci czy porządny wizjer elektroniczny muszą po prostu... zwiększyć budżet i kupić model EOS R6 Mark II.R8 to zatem poniekąd taki „R6 Mark II na gimbal”. Rzeczony gimbal rozwiązuje w jego przypadku problemy z zasilaniem i stabilizacją, a użytkownik nadal ma do dyspozycji pełnoklatkowy korpus o bardzo dobrej specyfikacji i niezłych osiągach w większości kategorii. I wraz z gimbalem może go kupić za mniej, niż kosztuje R6 Mark II.
Pozostając w temacie cen, spójrzmy teraz, jak testowany aparat prezentuje się na tle najbliższej konkurencji (dane wg serwisu Ceneo.pl na dzień 19.06.2023):
- Canon EOS R6 — ok. 10000 zł,
- Canon EOS R6 Mark II — ok. 11800 zł,
- Canon EOS R8 — ok. 7500 zł,
- Panasonic Lumix S5 II — ok. 10000 zł,
- Sony A7 IV — ok. 11000 zł,
- Sony ZV-E1 — ok. 12000 zł.
Zbierzmy teraz wady i zalety testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- dobrej jakości uszczelniona obudowa,
- spora ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- wyjście HDMI,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- w pełni rozkładany ruchomy ekran,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s bez żadnego dodatkowego przycinania obrazu,
- duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
- profile obrazu Canon Log 3 oraz HDR PQ,
- szybki i celny autofokus,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji, w tym funkcja false color,
- funkcja kompensacji oddychania obiektywów,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K w trybie pełnoklatkowym,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu Full HD w trybie „z przycięciem”,
- identyczna jakość obrazu we wszystkich klatkażach w danym trybie nagrywania, także w slow motion,
- przyzwoity zakres użytecznych czułości,
- rozsądnie działające odszumianie,
- rozsądnie szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.
Wady:
- pojedyncze gniazdo kart pamięci,
- niewygodnie umieszczony przycisk MENU,
- nie zawsze logiczne grupowanie pozycji w menu,
- mało wydajny akumulator,
- rozdzielczość i powiększenie wizjera elektronicznego mogłyby być lepsze,
- niepełnowymiarowe złącze HDMI,
- brak możliwości jednoczesnego korzystania z zebry i focus peakingu,
- niemające żadnego logicznego uzasadnienia ograniczenia czasu nagrywania.
- automatyczne powiązanie włączenia profilu obrazu Canon Log 3 lub HDR PQ ze zmianą kodeka bez możliwości rozdzielenia tych nastaw,
- brak kodeka typu All-Intra,
- chaotyczne zachowanie autofokusa, gdy wybranego celu nie ma w kadrze,
- brak stabilizacji matrycy,
- cyfrowa stabilizacja obrazu mogłaby działać lepiej,
- duże przycięcie obrazu oraz pogorszenie jego jakości przy korzystaniu ze wzmocnionej stabilizacji cyfrowej,
- przeciętna jakość obrazu 4K w trybie „z przycięciem”,
- kiepska jakość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Canon RF 24–70 mm f/2.8 L IS USM.
- film 1 – 28 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 150 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
- film 2 – 159 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb pełnoklatkowy, Canon Log 3,
- film 3 – 129 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb z przycięciem, kodek IPB Light, priorytet jasnych partii obrazu D+2,
- film 4 – 26 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb filmowania HDR,
- film 5 – 81 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb z przycięciem, HDR PQ,
- film 6 – 49 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, ISO 12800,
- film 7 – 150 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb pełnoklatkowy, Canon Log 3, ISO 12800,
- film 8 – 146 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb z przycięciem, priorytet jasnych partii obrazu D+2, ISO 6400,
- film 9 – 91 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb z przycięciem, HDR PQ, ISO 12800,
- film 10 – 58 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb pełnoklatkowy, Canon Log 3, ISO 3200.