Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Canon EOS R8 - test trybu filmowego

24 lipca 2023
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 16

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Testowany aparat jest dokładnie tym, co w jego przypadku zapowiedziano, czyli trybem filmowym z Canona R6 Mark II zamkniętym w obudowie Canona RP. Jeśli komuś taki układ odpowiada, to otrzyma spore możliwości filmowe w relatywnie rozsądnej cenie. Z kolei osoby, którym brakuje takich elementów modelu EOS R6 Mark II jak stabilizacja matrycy, duży akumulator, podwójne gniazdo kart pamięci czy porządny wizjer elektroniczny muszą po prostu... zwiększyć budżet i kupić model EOS R6 Mark II.

R8 to zatem poniekąd taki „R6 Mark II na gimbal”. Rzeczony gimbal rozwiązuje w jego przypadku problemy z zasilaniem i stabilizacją, a użytkownik nadal ma do dyspozycji pełnoklatkowy korpus o bardzo dobrej specyfikacji i niezłych osiągach w większości kategorii. I wraz z gimbalem może go kupić za mniej, niż kosztuje R6 Mark II.

Canon EOS R8 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe



----- R E K L A M A -----

Pozostając w temacie cen, spójrzmy teraz, jak testowany aparat prezentuje się na tle najbliższej konkurencji (dane wg serwisu Ceneo.pl na dzień 19.06.2023):

  • Canon EOS R6 — ok. 10000 zł,
  • Canon EOS R6 Mark II — ok. 11800 zł,
  • Canon EOS R8 — ok. 7500 zł,
  • Panasonic Lumix S5 II — ok. 10000 zł,
  • Sony A7 IV — ok. 11000 zł,
  • Sony ZV-E1 — ok. 12000 zł.
Wszystkie wymienione tu aparaty poza R8 mają stabilizację matrycy i duże baterie, a poza ZV-E1 oferują też po dwa gniazda kart pamięci. Z drugiej strony A7 IV i S5 II filmują w 4K w 50/60 kl/s jedynie w trybie APS-C. Wygląda zatem na to, że Canon EOS R8 znalazł sobie własną, interesującą niszę na rynku, gdzie chwilowo nie ma żadnej wartej uwagi konkurencji. Co tym bardziej czyni go interesującym urządzeniem.

Zbierzmy teraz wady i zalety testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • dobrej jakości uszczelniona obudowa,
  • spora ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • wyjście HDMI,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • w pełni rozkładany ruchomy ekran,
  • dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s bez żadnego dodatkowego przycinania obrazu,
  • duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
  • profile obrazu Canon Log 3 oraz HDR PQ,
  • szybki i celny autofokus,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji, w tym funkcja false color,
  • funkcja kompensacji oddychania obiektywów,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K w trybie pełnoklatkowym,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu Full HD w trybie „z przycięciem”,
  • identyczna jakość obrazu we wszystkich klatkażach w danym trybie nagrywania, także w slow motion,
  • przyzwoity zakres użytecznych czułości,
  • rozsądnie działające odszumianie,
  • rozsądnie szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.

Wady:

  • pojedyncze gniazdo kart pamięci,
  • niewygodnie umieszczony przycisk MENU,
  • nie zawsze logiczne grupowanie pozycji w menu,
  • mało wydajny akumulator,
  • rozdzielczość i powiększenie wizjera elektronicznego mogłyby być lepsze,
  • niepełnowymiarowe złącze HDMI,
  • brak możliwości jednoczesnego korzystania z zebry i focus peakingu,
  • niemające żadnego logicznego uzasadnienia ograniczenia czasu nagrywania.
  • automatyczne powiązanie włączenia profilu obrazu Canon Log 3 lub HDR PQ ze zmianą kodeka bez możliwości rozdzielenia tych nastaw,
  • brak kodeka typu All-Intra,
  • chaotyczne zachowanie autofokusa, gdy wybranego celu nie ma w kadrze,
  • brak stabilizacji matrycy,
  • cyfrowa stabilizacja obrazu mogłaby działać lepiej,
  • duże przycięcie obrazu oraz pogorszenie jego jakości przy korzystaniu ze wzmocnionej stabilizacji cyfrowej,
  • przeciętna jakość obrazu 4K w trybie „z przycięciem”,
  • kiepska jakość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Canon RF 24–70 mm f/2.8 L IS USM.

  • film 1 – 28 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 150 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
  • film 2 – 159 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb pełnoklatkowy, Canon Log 3,
  • film 3 – 129 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb z przycięciem, kodek IPB Light, priorytet jasnych partii obrazu D+2,
  • film 4 – 26 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb filmowania HDR,
  • film 5 – 81 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb z przycięciem, HDR PQ,
  • film 6 – 49 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, ISO 12800,
  • film 7 – 150 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb pełnoklatkowy, Canon Log 3, ISO 12800,
  • film 8 – 146 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb z przycięciem, priorytet jasnych partii obrazu D+2, ISO 6400,
  • film 9 – 91 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb z przycięciem, HDR PQ, ISO 12800,
  • film 10 – 58 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb pełnoklatkowy, Canon Log 3, ISO 3200.


Aparat do testów wypożyczyła firma:
Canon EOS R8 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Canon EOS R8 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe Canon EOS R8 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe