Canon EOS-1D Mark III - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Bardzo wyrównany poziom szumu ,na zdjęciach zapisanych jako JPEG dla 1D i D3, potwierdzają pomiary wykonane programem Imatest. Bardzo minimalna przewaga D3 pojawia się przy czułości ISO 3200 i 6400. W poprzednim rozdziale widzieliśmy jednak, że w zasadzie są to różnice naprawdę małe.
Canon nie przywiązuje większej wagi do redukcji szumów. Dostępna jest
oczywiście funkcja dla używania długich czasów naświetlania, co
wiąże się z tzw. odejmowaniem darka i redukcja szumów dla wysokich ISO.
Można ją włączyć choć jej działanie nie zmienia nam znacząco zdjęcia, a
to ze względu na niskie przecież szumy w aparacie. Efekt włączenia redukcji
dla czułości ISO 3200 przedstawiamy poniżej.
3200 ISO | |||
|
|||
|
Czas na dokładne przyjrzenie się zdjęciom zapisanym jako RAW i wywołanych
programem dcraw. Najpierw spójrzmy na wykres wartości szumów
policzonych Imatestem na 24-bitowych zdjęciach. Umowną granicą
widoczności szumu na zdjęciu jest poziom 1%. W Canonie w zasadzie już
od ISO 400-800 szum przekracza tę wartość. Kiedy przyjrzymy się wycinkom
scenki prezentowanym w dalszej części zauważymy zgodność z pomiarami.
Wyraźny szum, aczkolwiek wciąż mały, zobaczymy na wycinkach dla ISO 800.
Szum w Nikonie D3 rośnie zauważalnie wolniej. Różnice są bardzo małe,
ale już większe niż to co widzieliśmy w przypadków JPEG-ów. Dla czułości
ISO 3200 jest to około 0.5%.
Wyniki pomiarów dla przekonwertowanych do 48-bitowych zdjęć RAW-ów
nie wnoszą niczego nowego. Tutaj także różnica pomiędzy 1D a D3
przy najwyższych czułościach jest zauważalna. Trzeba jednak podkreślić,
co z resztą widać, że tak na prawdę mowa tutaj o małej przewadze
D3. Zapewne ze względu na mniejszą gęstość upakowania pikseli Nikon D3 utrzymuje
się wyżej nad 1D. Z drugiej jednak strony 1D oferuje bardzo dobre ISO 100,
czego D3 dać nam nie może.
Poniższe wycinki nakreślają nam w przybliżeniu to, co pokazały pomiary.
Przewagę D3 nad 1D widać na wyższych czułościach.
Szczególnie sygnały szumu
czerwony i niebieski w 1D dają o sobie znać. Pomimo tego Canon prezentuje bardzo dobry poziom
jakości zdjęć - wyraźnie lepszy od niższego modelu 40D i zbliżony
do pełnoklatkowego 5D.
50 ISO | |||
|
|
||
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
12800 ISO | |||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
Darki
Przedstawimy teraz 3-minutowe ekspozycje bez dopływu światła. Zdjęcia JPEG są wprost z aparatu, natomiast RAW-y wywołane zostały programem dcraw, ale tak, aby uzyskać obraz jeszcze sprzed interpolacji.
Przetwornik analogowo-cyfrowy w 1D jest 14-bitowy, analogicznie jak w ostatnio testowanym przez nas Canonie 450D. Wartość 14-bitów odpowiada maksymalnemu poziomowi równemu 16384 i jak pamiętamy, ograniczyliśmy wtedy sygnał do przedziału od 256 do 1279. Tak samo postąpiliśmy z darkami w RAW dla 1D. Wyskalowanie histogramów jest też takie samo: oś pozioma odpowiada wspomnianemu przedziałowi 256:1279, a pionowa ma zakres zliczeń w pikselu od 0 do 100000. Można zatem bardzo wygodnie i miarodajnie porównywać zachowanie się matryc CMOS tych dwóch modeli w systemie EOS. W teście D3 darki wywoływaliśmy w inny sposób, dlatego bezpośrednie porównanie nie jest wskazane. Ponieważ najnowszy Nikon D700 ma matrycę z D3, to w jego teście dokonamy odpowiedniego porównania nowym sposobem.
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
50 (RAW) |
|||
50 (JPEG) |
|||
100 (RAW) |
|||
100 (JPEG) |
|||
200 (RAW) |
|||
200 (JPEG) |
|||
400 (RAW) |
|||
400 (JPEG) |
|||
800 (RAW) |
|||
800 (JPEG) |
|||
1600 (RAW) |
|||
1600 (JPEG) |
|||
3200 (RAW) |
|||
3200 (JPEG) |
|||
6400 (RAW) |
|||
6400 (JPEG) |
Najdokładniej zobaczymy różnice porównując statystyki zliczeń dokonanej
na 48-bitowych plikach. Średni poziom utrzymuje się w okolicach 1024,
ale widać, że średnie odchylenie wolniej wzrasta ze wzrostem czułości
dla 1D. Większa matryca i mniej pikseli przy dużej obudowie nie mogą
nie mieć wpływu na mniejszą ilość szumu przy wzroście ISO. Względna
różnica w wartościach odchylenia standardowego dla tych dwu aparatów
jest rzędu 1 EV, tzn. że szumu przy czułości ISO 1600 w 1D jest tyle co
przy czułości ISO 800 dla 450D.
Patrząc na zdjęcia, histogramy i statystykę nie widać niczego co sugerowało by ewentualną ingerencję w RAW-y.
Canon w tych kwestiach jeszcze nigdy nas nie zawiódł i mamy nadzieję, że nadal tak będzie.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
50 | 1024 | 14 |
100 | 1024 | 14 |
200 | 1024 | 18 |
400 | 1025 | 24 |
800 | 1026 | 32 |
1600 | 1028 | 62 |
3200 | 1033 | 97 |
6400 | 1038 | 161 |