Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS-1D Mark III - test aparatu

1 sierpnia 2008
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 60

8. Zakres tonalny

Ostatnią częścią naszego testu dotyczy zakresu tonalnego. Mierzymy go za pomocą programu Imatest, na zdjęciach tablicy Stouffer 4410 zapisanych jako RAW i przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Rezultaty przedstawiamy na wykresie, który zawiera wartości całkowitego zakresu tonalnego i dynamiki tonalnej uzależnionej od poziomu szumu. W pierwszym przypadku chodzi o bezpośrednią liczbę dających się rozróżnić szarych pól przechodzących z czerni do bieli, w drugim pod uwagę brany jest stosunek szumu do sygnału na zdjęciu. Dla wysokiej jakości zdjęcia jest on równy 0.1, dla jakości dobrej 0.25.

Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny


Wynik Nikona D3 w tej kategorii był najlepszym spośród przetestowanych przez nas lustrzanek. Na najniższej realnej czułości ISO 200, dla wysokiej jakości obrazu (a ta wartość jest wielkością, która najlepiej nadaje się do porównań pomiędzy aparatami) dynamika tonalna sięgnęła 7.5 EV. Canon 1D Mark III pod tym względem nam już nie imponuje, bo w jego przypadku dla najniższej naturalnej wartości ISO 100 analogiczna wartość jest równa 6.8 EV - wysoko, ale przeszło 2/3 EV mniej niż w D3. Całkowity zakres tonalny także jest mniejszy. Przy ISO 100 i 200 osiąga wartość około 7.6 EV, potem spada utrzymując się mniej więcej na stałym poziomie 7.3 EV. Ponieważ ISO 50 jest w tym aparacie tworem sztucznym dynamika tonalna i całkowity zakres tonalny spadają dla tej wartości.


----- R E K L A M A -----

Tradycyjnie wycinki JPEG z pomiarowej tablicy szarości przedstawiamy poniżej. Przypominamy, że sąsiednie pola różnią się o 1/3 EV.

ISO Granica bieli
50 Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
100 Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
200 Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
400 Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
800 Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
1600 Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
3200 Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
6400 Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
50 Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
100 Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
200 Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
400 Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
800 Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
1600 Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
3200 Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
6400 Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny


To jak dynamika tonalna sprawdza się w praktyce oceniamy rozjaśniając i przyciemniając standardowe zdjęcie. W tym celu tradycyjnie już wykonujemy dwa nocne zdjęcia kościoła. Oba z przysłoną f/11, natomiast dla ISO 100 z czasem 30 s, a dla ISO 1600 czasem 2 s. Użyliśmy obiektywu Canon EF 16-35 mm f/2.8L II USM ustawionego na ogniskowej 35 mm. Zdjęcia zapisane przez aparat jako RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie skorygowane o +4 EV i -4 EV w programie Adobe Lightroom.

200 ISO
0 EV
+4 EV
1DMkIII
Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
D3
Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
5D
Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
1600 ISO
1DMkIII
Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
D3
Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
5D
Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny


Wyższa dynamika tonalna D3, dla czułości zarówno ISO 100 jak i ISO 1600 skutkuje tym, co widać poniżej. Poddane rozjaśnianiu zdjęcia z 1D są zdecydowanie bardziej zaszumione. Różnica jest diametralna dla ISO 1600, bo tutaj 1D i D3 dzieli aż 1 EV w zakresie tonalnym. Szum pojawia się szybko i w dużej ilości. Jeśli jednak przypomnimy sobie wyniki na przykład Canona 40D, to dla ISO 1600 wypada on o około 0.5 EV gorzej od 1D, jednak dla ISO 100 jest podobnie.

Wprowadzanie ujemnej korekcji zdjęcia bardzo nieznacznie zmienia oryginalny obraz. Tak to już jest, że wyciąganie informacji z przepaleń jest skazane na porażkę. W takim przypadku dysponujemy tylko stałą liczbą zliczeń wynikających z pojemności studni potencjału i próba skalowania nic nie daje. Poniższe zdjęcia nie pokazują w zachowaniu 1D nic niepokojącego, a efekt korekcji o -4 EV jest podobny jak w D3.

200 ISO
0 EV
-4 EV
1DMkIII
Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
D3
Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
5D
Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
1600 ISO
1DMkIII
Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
D3
Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny
5D
Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny Canon EOS-1D Mark III - Zakres tonalny