Canon EOS-1D Mark III - test aparatu
8. Zakres tonalny
Wynik Nikona D3 w tej kategorii był najlepszym spośród przetestowanych
przez nas lustrzanek. Na najniższej realnej czułości ISO 200, dla wysokiej jakości obrazu (a ta wartość jest wielkością, która najlepiej nadaje się do porównań pomiędzy
aparatami)
dynamika tonalna sięgnęła 7.5 EV. Canon 1D Mark III pod tym względem nam
już nie imponuje, bo w jego przypadku dla najniższej naturalnej wartości ISO 100 analogiczna wartość
jest równa 6.8 EV - wysoko, ale przeszło 2/3 EV mniej niż w D3. Całkowity
zakres tonalny także jest mniejszy. Przy ISO 100 i 200 osiąga
wartość około 7.6 EV, potem spada utrzymując się mniej więcej na stałym
poziomie 7.3 EV. Ponieważ ISO 50 jest w tym aparacie tworem sztucznym
dynamika tonalna i całkowity zakres tonalny spadają dla tej wartości.
Tradycyjnie wycinki JPEG z pomiarowej tablicy szarości przedstawiamy poniżej. Przypominamy, że sąsiednie pola różnią się o 1/3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
50 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
50 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 |
To jak dynamika tonalna sprawdza się w praktyce oceniamy rozjaśniając
i przyciemniając standardowe zdjęcie. W tym celu tradycyjnie już wykonujemy
dwa nocne zdjęcia kościoła. Oba z przysłoną f/11, natomiast dla ISO
100 z czasem 30 s, a dla ISO 1600 czasem 2 s. Użyliśmy obiektywu
Canon EF 16-35 mm f/2.8L II USM ustawionego na ogniskowej 35 mm.
Zdjęcia zapisane przez aparat jako RAW zostały przekonwertowane
do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw, a następnie skorygowane
o +4 EV i -4 EV w programie Adobe Lightroom.
200 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
Wyższa dynamika tonalna D3, dla czułości zarówno ISO 100 jak i ISO 1600 skutkuje tym, co widać poniżej. Poddane rozjaśnianiu zdjęcia z 1D są zdecydowanie bardziej zaszumione. Różnica jest diametralna dla ISO 1600, bo tutaj 1D i D3 dzieli aż 1 EV w zakresie tonalnym. Szum pojawia się szybko i w dużej ilości. Jeśli jednak przypomnimy sobie wyniki na przykład Canona 40D, to dla ISO 1600 wypada on o około 0.5 EV gorzej od 1D, jednak dla ISO 100 jest podobnie.
Wprowadzanie ujemnej korekcji zdjęcia bardzo nieznacznie zmienia oryginalny obraz. Tak to już jest, że wyciąganie informacji z przepaleń jest skazane na porażkę. W takim przypadku dysponujemy tylko stałą liczbą zliczeń wynikających z pojemności studni potencjału i próba skalowania nic nie daje. Poniższe zdjęcia nie pokazują w zachowaniu 1D nic niepokojącego, a efekt korekcji o -4 EV jest podobny jak w D3.
200 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|