Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Inne testy

Leica Q3 - test trybu filmowego

17 sierpnia 2023
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 9

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Aparaty Leica z linii Q nigdy nie były i raczej nie zostaną pierwszym wyborem osób szukających sprzętu do filmowania. To specyficzny sprzęt dla specyficznego, raczej skupionego na określonych gatunkach fotografii, odbiorcy. Czy w modelu Q3 odbiorca ten może, jeśli zajdzie taka potrzeba, nagrać dobrej jakości film? O ile nie będzie mu specjalnie zależeć na dźwięku, nie będzie włączał cyfrowych cropów, a także nie będzie filmował niczego, co się porusza — to tak.

Z jednej strony możemy testowany aparat pochwalić za świetną jakość obrazu 8K czy duży wybór kodeków i profili obrazu. Z drugiej strony, aż prosi się, żeby w ramach obszernej aktualizacji oprogramowania usunąć sporą część obecnych bolączek i niedoróbek, czyli na przykład dać użytkownikowi kontrolę nad szybkością i czułością autofokusa, czy też porządnie przemyśleć i lepiej zaimplementować cyfrowe cropy w trybie filmowym. Po tego rodzaju aktualizacji użytkownicy Leiki Q3 mieliby pod ręką całkiem sprawne narzędzie filmowe potrafiące wykorzystać zalety matrycy o dużej liczbie pikseli. Póki jednak o tej hipotetycznej aktualizacji oprogramowania nie piszą nawet w plotkach, radzimy potencjalnym użytkownikom modelu Q3 ostrożność przy sięganiu po tryb filmowy i nawigowaniu przez dziesiątki możliwych kombinacji cyfrowego zooma, rozdzielczości i klatkażu, z których tylko niewielki odsetek zapewnia dobrej jakości obraz.

Leica Q3 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe



----- R E K L A M A -----

Porównanie cen testowanego aparatu z konkurencją w tym przypadku pominiemy. Po pierwsze dlatego, że w zasadzie Leica Q3 bezpośredniej konkurencji nie ma, a po drugie, ponieważ porównywanie cen produktów tej firmy z innymi producentami i tak nie ma specjalnego sensu. Dla porządku dodamy tylko, że w chwili opracowywania niniejszego testu aparat Leica Q3 w standardowej, nielimitowanej wersji, można było kupić za niecałe 30 tys. zł.

Zbierzmy teraz zalety i wady bohatera niniejszego testu w jednym miejscu:

Zalety:

  • solidna i uszczelniona obudowa,
  • pojemna bateria,
  • jasny obiektyw,
  • stabilizacja optyczna w obiektywie,
  • możliwość programowania funkcji części elementów sterujących,
  • odchylany ekran dotykowy,
  • dobrej jakości wizjer elektroniczny,
  • dobrej jakości ekran,
  • zapis filmów z próbkownaiem koloru 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w 8K,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s,
  • duży zakres przepływności strumienia danych do wyboru,
  • profile obrazu L-Log oraz Hybrid Log Gamma,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • dobra szczegółowość obrazu 8K oraz 4K w 25 kl/s w trybie „28 mm” i „35 mm”,
  • dobra szczegółowość obrazu Full HD w 25 kl/s i 50 kl/s w trybie „28 mm”,
  • spory zakres użytecznych czułości.

Wady:

  • pojedyncze gniazdo kart pamięci,
  • brak gripa na obudowie,
  • gniazdo kart pamięci i dźwignia zwalniająca baterię kolidujące ze złączką statywową,
  • liczba elementów sterujących mogłaby być większa,
  • niepełnowymiarowe złącze HDMI,
  • brak wejścia mikrofonowego,
  • brak wyjścia słuchawkowego,
  • brak polskiego menu,
  • okolice wizjera mogłyby być lepiej wysłonięte przed światłem wpadającym z niepożądanych kierunków,
  • zebra nie działa w profilach obrazu L-Log i HLG,
  • ograniczenie czasu nagrywania do 29 minut,
  • zbyt wolny i niepewny autofokus,
  • beznadziejnie zaimplementowana funkcja cyfrowego zooma w trybie filmowym,
  • dodatkowe przycięcie obrazu przy filmowaniu w 8K, 4K i Full HD w 100/120 kl/s,
  • wyostrzanie, którego wpływ na obraz jest pomijalny,
  • brak jakiejkolwiek kontroli nad odszumianiem,
  • kiepska jakość obrazu 4K w 50 kl/s oraz Full HD w 100/120 kl/s,
  • kiepska jakość obrazu od trybu „50 mm” wzwyż niezależnie od trybu nagrywania,
  • wolny odczyt matrycy (duży rolling shutter) w trybach nagrywania, gdzie jakość obrazu jest najlepsza.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu zamieszczamy jak zwykle kilka przykładowych plików do pobrania.

  • film 1 – 139 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie,
  • film 2 – 94 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, profil obrazu: L-Log,
  • film 3 – 119 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Standard + funkcja iDR,
  • film 4 – 190 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, kodek All Intra,
  • film 5 – 141 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: Leica Classic, tryb „50 mm”,
  • film 6 – 127 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie, ISO 6400,
  • film 7 – 357 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, profil obrazu: Standard + funkcja iDR, ISO 12500,
  • film 8 – 283 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: L-Log, ISO 12500,
  • film 9 – 193 MB, Apple ProRes HQ, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb „75 mm”, ISO 1600,
  • film 10 – 599 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, kodek All Intra, tryb „50 mm”, ISO 3200,

Aparat do testów wypożyczył sklep:

Leica Q3 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Leica Q3 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe Leica Q3 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe