Leica Q3 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Aparaty Leica z linii Q nigdy nie były i raczej nie zostaną pierwszym wyborem osób szukających sprzętu do filmowania. To specyficzny sprzęt dla specyficznego, raczej skupionego na określonych gatunkach fotografii, odbiorcy. Czy w modelu Q3 odbiorca ten może, jeśli zajdzie taka potrzeba, nagrać dobrej jakości film? O ile nie będzie mu specjalnie zależeć na dźwięku, nie będzie włączał cyfrowych cropów, a także nie będzie filmował niczego, co się porusza — to tak.Z jednej strony możemy testowany aparat pochwalić za świetną jakość obrazu 8K czy duży wybór kodeków i profili obrazu. Z drugiej strony, aż prosi się, żeby w ramach obszernej aktualizacji oprogramowania usunąć sporą część obecnych bolączek i niedoróbek, czyli na przykład dać użytkownikowi kontrolę nad szybkością i czułością autofokusa, czy też porządnie przemyśleć i lepiej zaimplementować cyfrowe cropy w trybie filmowym. Po tego rodzaju aktualizacji użytkownicy Leiki Q3 mieliby pod ręką całkiem sprawne narzędzie filmowe potrafiące wykorzystać zalety matrycy o dużej liczbie pikseli. Póki jednak o tej hipotetycznej aktualizacji oprogramowania nie piszą nawet w plotkach, radzimy potencjalnym użytkownikom modelu Q3 ostrożność przy sięganiu po tryb filmowy i nawigowaniu przez dziesiątki możliwych kombinacji cyfrowego zooma, rozdzielczości i klatkażu, z których tylko niewielki odsetek zapewnia dobrej jakości obraz.
Porównanie cen testowanego aparatu z konkurencją w tym przypadku pominiemy. Po pierwsze dlatego, że w zasadzie Leica Q3 bezpośredniej konkurencji nie ma, a po drugie, ponieważ porównywanie cen produktów tej firmy z innymi producentami i tak nie ma specjalnego sensu. Dla porządku dodamy tylko, że w chwili opracowywania niniejszego testu aparat Leica Q3 w standardowej, nielimitowanej wersji, można było kupić za niecałe 30 tys. zł.
Zbierzmy teraz zalety i wady bohatera niniejszego testu w jednym miejscu:
Zalety:
- solidna i uszczelniona obudowa,
- pojemna bateria,
- jasny obiektyw,
- stabilizacja optyczna w obiektywie,
- możliwość programowania funkcji części elementów sterujących,
- odchylany ekran dotykowy,
- dobrej jakości wizjer elektroniczny,
- dobrej jakości ekran,
- zapis filmów z próbkownaiem koloru 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w 8K,
- nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s,
- duży zakres przepływności strumienia danych do wyboru,
- profile obrazu L-Log oraz Hybrid Log Gamma,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- dobra szczegółowość obrazu 8K oraz 4K w 25 kl/s w trybie „28 mm” i „35 mm”,
- dobra szczegółowość obrazu Full HD w 25 kl/s i 50 kl/s w trybie „28 mm”,
- spory zakres użytecznych czułości.
Wady:
- pojedyncze gniazdo kart pamięci,
- brak gripa na obudowie,
- gniazdo kart pamięci i dźwignia zwalniająca baterię kolidujące ze złączką statywową,
- liczba elementów sterujących mogłaby być większa,
- niepełnowymiarowe złącze HDMI,
- brak wejścia mikrofonowego,
- brak wyjścia słuchawkowego,
- brak polskiego menu,
- okolice wizjera mogłyby być lepiej wysłonięte przed światłem wpadającym z niepożądanych kierunków,
- zebra nie działa w profilach obrazu L-Log i HLG,
- ograniczenie czasu nagrywania do 29 minut,
- zbyt wolny i niepewny autofokus,
- beznadziejnie zaimplementowana funkcja cyfrowego zooma w trybie filmowym,
- dodatkowe przycięcie obrazu przy filmowaniu w 8K, 4K i Full HD w 100/120 kl/s,
- wyostrzanie, którego wpływ na obraz jest pomijalny,
- brak jakiejkolwiek kontroli nad odszumianiem,
- kiepska jakość obrazu 4K w 50 kl/s oraz Full HD w 100/120 kl/s,
- kiepska jakość obrazu od trybu „50 mm” wzwyż niezależnie od trybu nagrywania,
- wolny odczyt matrycy (duży rolling shutter) w trybach nagrywania, gdzie jakość obrazu jest najlepsza.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu zamieszczamy jak zwykle kilka przykładowych plików do pobrania.
- film 1 – 139 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie,
- film 2 – 94 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, profil obrazu: L-Log,
- film 3 – 119 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Standard + funkcja iDR,
- film 4 – 190 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, kodek All Intra,
- film 5 – 141 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: Leica Classic, tryb „50 mm”,
- film 6 – 127 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie, ISO 6400,
- film 7 – 357 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, profil obrazu: Standard + funkcja iDR, ISO 12500,
- film 8 – 283 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, profil obrazu: L-Log, ISO 12500,
- film 9 – 193 MB, Apple ProRes HQ, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb „75 mm”, ISO 1600,
- film 10 – 599 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma, kodek All Intra, tryb „50 mm”, ISO 3200,