Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Nikon Z8 - test trybu filmowego

29 grudnia 2023
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 39

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Nikon Z8 przenosi wszystko to, co doceniliśmy w przypadku modelu Z9, do mniejszej i tańszej obudowy. Oczywiście najsilniejszym argumentem na rzecz obu korpusów jest możliwość filmowania w wydajnym, skompresowanym formacie RAW z wewnętrznym zapisem, który powoduje, że bohater niniejszego testu jest jednym z najbardziej wszechstronnych korpusów dostępnych obecnie na rynku. Sprawdzi się bowiem zarówno w kontrolowanych warunkach (na planie reklamy, teledysku, czy filmu fabularnego), jak i w typowej pracy reporterskiej, gdzie z kolei w ruch pójdą klasyczne kodeki i przyda się sprawny autofokus, stabilizacja matrycy, czy też bateria o rozsądnej wydajności.

Oczywiście nie ma sprzętu bez wad i tu też pewną ich liczbę widzimy. Do profesjonalnych zastosowań przydałoby się coś zrobić z kolorową morą w filmach w formacie RAW, zabrakło też wejścia na kod czasowy czy możliwości zapisu filmów na obie karty. Wreszcie, wypadałoby coś zrobić z nieszczęsnym miernikiem ekspozycji w trybie filmowym oraz faktem, że to, co aparat uznaje za poprawną ekspozycję, różni się diametralnie (aż do niemal 4 EV) pomiędzy poszczególnymi profilami obrazu.

Mimo tych wad nasza ocena Nikona Z8 jest raczej pozytywna i uznajemy go za jeden z najbardziej wszechstronnych filmujących aparatów na rynku, który zresztą w trybie fotograficznym także oferuje naprawdę dużo.


----- R E K L A M A -----

Nikon Z8 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Spójrzmy teraz, jak wygląda porównanie ceny bohatera niniejszego testu z jego bezpośrednią konkurencją (stan na dzień 20.12.2023):

  • Blackmagic Design Cinema Camera 6K — ok. 12200 zł,
  • Canon EOS R5 — ok. 12900 zł,
  • Canon EOS R5 C — ok. 18500 zł,
  • Nikon Z8 — ok. 17500 zł,
  • Nikon Z9 — ok. 22500 zł,
  • Sony A1 — ok. 30200 zł,
  • Z-Cam E2-F8 — ok. 37500 zł.
Największym konkurentem testowanego aparatu jest tu oczywiście Canon R5, którego w ramach niedawnych promocji można było kupić w naprawdę okazyjnej cenie. Sporo potaniała też konkurencja wewnętrzna w formie modelu Z9. Niemniej model Z8, umieszczony gdzieś między wspomnianą R5-ką a również wspomnianym Z9, wydaje się być rozsądnie wypozycjonowany. Jest to też w miarę nowy korpus, więc jego cena zapewne jeszcze nieco spadnie.

Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • bardzo solidna, uszczelniona obudowa,
  • czytelne i przejrzyste menu,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • duża liczba elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • pełnowymiarowe wyjście HDMI,
  • drugie złącze USB-C przeznaczone do zasilania i nieblokujące pierwszego,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • bardzo dobry wizjer elektroniczny,
  • dobrej jakości dotykowy ekran,
  • filmowanie w 12-bitowych surowych formatach (N-RAW, ProRes RAW) z wewnętrznym zapisem,
  • filmowanie w 8K, w tym do 50/60 kl/s w formacie N-RAW,
  • filmowanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s,
  • wewnętrzny zapis filmów z 10-bitową głębią koloru w „klasycznych” kodekach,
  • spory wybór kodeków,
  • łatwy dostęp do różnych klatkaży, niewymagający zmiany częstotliwości systemowej aparatu,
  • funkcje nieco poprawiające zakres dynamiczny, takie jak płaski profil obrazu oraz Aktywna Funkcja D-Lighting,
  • profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • logarytmiczny profil obrazu N-Log,
  • szybko i sprawnie działający autofokus,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawianie ostrości,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji, w tym monitor kształtu fali (waveform monitor),
  • dobra szczegółowość obrazu w większości trybów nagrywania,
  • odszumianie regulowane w szerokim zakresie,
  • możliwość regulacji parametru „przejrzystość” działającego znacznie lepiej niż podstawowe wyostrzanie,
  • szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.

Wady:

  • brak miernika ekspozycji w trybie filmowym,
  • gniazda kart pamięci różnych typów,
  • brak możliwości jednoczesnego zapisu filmów na oba nośniki pamięci,
  • brak możliwości rozłożenia ekranu do boku,
  • brak obsługi kodu czasowego z zewnętrznego źródła,
  • bezsensowny (choć mało przeszkadzający) limit czasu nagrywania (2 godziny i 5 minut),
  • pomiar ekspozycji niebiorący pod uwagę użytego profilu obrazu,
  • brak informacji w menu aparatu i bardziej precyzyjnej kontroli nad przepływnością zapisywanego strumienia danych,
  • niektóre klatkaże mylnie opisane jako „tryb DX” podczas gdy faktyczny crop w tych trybach nagrywania jest znacznie większy,
  • dość spore przycięcie obrazu (crop) przy korzystaniu ze stabilizacji cyfrowej,
  • źle działające wyostrzanie,
  • bardzo wyraźne kolorowe artefakty występujące dla wybranych częstotliwości przestrzennych w filmach w formacie N-RAW,
  • kiepska szczegółowość obrazu w 4K w 50/60 (bez rozszerzonego nadpróbkowania) oraz 100/120 kl/s w trybie pełnoklatkowym,
  • kiepska jakość obrazu przy korzystaniu z cyfrowego zooma 2x.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Nikon Nikkor Z 70–200 mm f/2.8 VR S.

  • film 1 – 932 MB, N-RAW, 12-bit, 8256×4644, 25 kl/s, profil obrazu N-Log,
  • film 2 – 426 MB, N-RAW, 12-bit, 4128×2322, 50 kl/s, profil obrazu „neutralny”,
  • film 3 – 87 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 119.88 kl/s, tryb pełnoklatkowy, profil obrazu „neutralny”,
  • film 4 – 39 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu N-Log,
  • film 5 – 205 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb DX, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • film 6 – 188 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, zoom cyfrowy 2x, profil obrazu „równomiernie”,
  • film 7 – 417 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 7680×4320, 25 kl/s, profil obrazu „neutralny”, ISO 12800,
  • film 8 – 1165 MB, N-RAW, 12-bit, 8256×4644, 25 kl/s, profil obrazu „neutralny”, ISO 12800,
  • film 9 – 417 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, tryb DX, profil obrazu Hybrid Log Gamma, ISO 6400,
  • film 10 – 20 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 119.88 kl/s, tryb DX, profil obrazu „równomiernie”, ISO 12800.


Aparat do testów wypożyczyła firma:
Nikon Z8 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Nikon Z8 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Nikon Z8 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Nikon Z8 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe