Canon MS-500 - test kamery
2. Budowa i ergonomia
Budowa
Canon MS-500 to klasyczna kamera typu „pudełko”, czyli przeznaczona do dalszej zabudowy i obudowania stosownie do potrzeb. Proces ten w większości przypadków obejmować też będzie zewnętrzną obudowę na kamerę i wybrany do współpracy z nią obiektyw przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, trudno bowiem uznać nieosłonięte złącza na tylnej ściance urządzenia za w pełni wodoszczelne.
Niezbędna będzie też jakaś forma riga trzymającego kamerę i obiektyw razem – przy masie jednego i drugiego wiszenie którekolwiek elementu jedynie na bagnecie absolutnie nie wchodzi bowiem w grę.
Do samego wykonania kamery nie mamy natomiast zastrzeżeń — jej obudowa jest bardzo solidna i wykonana w większości z metalu, co przekłada się na wagę wynoszącą ponad 2 kg. Użyte materiały są przy tym przyjemne w dotyku i pokryte fakturą ograniczającą poślizg.
Przyciski
Wszystkie przeznaczone do bezpośredniej obsługi przez operatora przyciski i manipulatory znajdziemy na tylnej ściance testowanej kamery, zgrupowane na górze po lewej stronie.W dolnej lewej części zgrupowania przycisków umieszczono wielokierunkowy wybierak otaczający przycisk SET służący do zatwierdzania danej nastawy lub przechodzenia do podmenu. Na prawo od niego znajdziemy przycisk MENU, który zgodnie z nazwą przywołuje na ekran główne menu kamery, a bezpośrednio powyżej przycisk Cancel służący do anulowania zmian lub wyjścia z podmenu. Na lewo od niego umieszczono jeszcze dwa przyciski programowalne 1 i 2, które można przypisać na przykład do wprowadzenia niestandardowej nastawy balansu bieli.
Ergonomia
Z wykorzystaniem opisanego powyżej zestawu da się bez większego problemu zmienić wszystkie ustawienia pracy kamery, choć nie będzie to tak szybkie, jak w wyposażonych w znacznie więcej kółek i przycisków aparatach. Jak na urządzenie stworzone z myślą o zdalnym sterowaniu jest jednak całkiem nieźle.Menu
Na plus musimy natomiast policzyć dobrą dostępność podstawowych parametrów pracy, takich jak wzmocnienie, filtr szary, czas migawki, przysłona czy balans bieli oraz obecność zarówno trybu pracy w pełni manualnego, jak i wielu półautomatycznych czy w pełni automatycznych.
Na koniec dla porządku dodajmy, że Canon MS-500 nie oferuje menu w języku polskim, stąd też na powyższym nagraniu korzystamy z wariantu anglojęzycznego.
Złącza
Prawie wszystkie oferowane przez testowaną kamerę złącza, podobnie jak przyciski, zostały zebrane na tylnej ściance urządzenia. Jedynym wyjątkiem jest tu 12-pinowy port do podłączania elektronicznego sterowania obiektywem, który z oczywistych względów znalazł się na ściance przedniej.Lista złącz dostępnych na ściance tylnej prezentuje się natomiast następująco:
- 8-pinowe złącze zdalnego sterowania kompatybilne ze standardami RS-232C, RS-422 oraz RS-485,
- wyjście sygnałowe 3G-SDI (złącze BNC),
- wejście na sygnał synchronizujący z generatora (złącze BNC),
- złącze Ethernet RJ-45 (służące póki co jedynie do aktualizacji oprogramowania kamery),
- złącze zasilania prądem stałym akceptujące napięcia w zakresie 12–30 V.
Zasilanie
Canon MS-500 nie posiada gniazda na baterię, ani też wbudowanego akumulatora. Jedyna opcja to dostarczenie zasilania przez opisane powyżej złącze na tylnej ściance urządzenia. Złącze to możemy oczywiście podpiąć zarówno do zasilacza sieciowego, jak i do jakiegoś akumulatora. Dla porządku dodajmy, że maksymalny pobór mocy kamery (bez obiektywu i jego serwomechanizmów) to 23.7 W.Nośniki pamięci
Co prawda na tylnej ściance kamery znajdziemy gniazdo na karty pamięci w standardzie mikro SD, nie służy ono jednak do zapisu danych – zamiast tego na karcie można na przykład przenieść plik konfiguracyjny.Jeśli zatem chcemy obraz z MS-500 zapisać, potrzebny będzie zewnętrzny rejestrator obrazu. W tym przypadku funkcję tę spełniło urządzenie Blackmagic Design Video Assist dołączone przez Canon Polska do testowego zestawu.