Sony A9 III - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Sony A9 III w pewnych kwestiach spełnia oczekiwania, w innych nieco rozczarowuje. Jeśli chodzi o budowę i ergonomię czy autofokus, korpus ten jest kulminacją wszystkiego, co Sony od lat doprowadziło w zasadzie do perfekcji i trudno orzec, co jeszcze można by na tych płaszczyznach ulepszyć. Nie da się też oczywiście poprawić czasów odczytu matrycy, bo opóźnienie między pierwszą a ostatnią linią jest zerowe.
Poprawnie wypada światłoczułość i poziom szumów. Dobrze działa też stabilizacja i cieszy pojawienie się dynamicznego trybu aktywnego, choć wydaje się, że jego wprowadzenie zbiegło się z nieco gorszym działaniem „zwykłego” trybu aktywnego, który we wcześniej przez nas testowanych korpusach wypadał lepiej.
Nieco zawiodły nas natomiast wyniki jeśli chodzi o zakres tonalny, wysokie bazowe czułości oraz brak filmowania w 6K, w innych proporcjach niż 16:9 czy też w formacie RAW. Wszystkie te elementy powoli stają się standardem w porównywalnych korpusach innych producentów i w urządzeniu kosztującym ponad 30 tys. zł naprawdę nie powinno ich brakować.
Sumarycznie A9 III to zatem propozycja przede wszystkim dla użytkowników, dla których global shutter jest niezbędnym elementem specyfikacji i są gotowi dopłacić za tę technologię. Pozostali mogą rozważyć kosztujący niemal połowę mniej model A7S III, który w wielu kategoriach bohaterowi tego testu nie tylko nie ustępuje, ale wręcz go przewyższa.
Zanim przejdziemy do szczegółowej listy wad i zalet omawianego korpusu, zestawmy jeszcze jego sugerowaną cenę z konkurencyjnymi modelami (dane wg serwisu Ceneo.pl na dzień 29.03.2024):
- Canon EOS R3 – ok. 23000 zł,
- Nikon Z8 – ok. 17900 zł,
- Nikon Z9 – ok. 22200 zł,
- Sony A1 – ok. 30000 zł,
- Sony A7S III – ok. 17000 zł,
- Sony A9 III – ok. 32000 zł,
- Sony FX3 – ok. 20500 zł.
Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- pancerna i uszczelniona obudowa,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- gniazda kart pamięci typu combo przyjmujące różne rodzaje kart,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- pełnowymiarowe wyjście HDMI,
- czytelne menu z wygodnymi w użyciu kartami z podstawowymi ustawieniami w filmie,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- pojemna bateria,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- duże możliwości regulacji położenia ekranu i odchylenia go od korpusu,
- rewelacyjny wizjer elektroniczny,
- funkcja kompensacji oddychania obiektywów,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w 4K z prędkościami do 100/120 kl/s bez przycięć obrazu,
- duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
- profile obrazu S-Cinetone, HLG oraz S-Log3,
- możliwość tworzenia własnych profili obrazu w oparciu o pliki LUT,
- szybki i celny autofokus o wysokiej kulturze pracy,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka oraz różnego rodzaju obiektów,
- rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- dobrze działająca stabilizacja,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu w większości trybów nagrywania,
- rozsądnie działające wyostrzanie,
- jednoczesny odczyt matrycy (global shutter).
Wady:
- brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
- brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli obrazu, takich jak waveform czy false color,
- brak filmowania w 6K,
- brak filmowania w RAW-ach,
- brak możliwości filmowania w innych proporcjach obrazu niż 16:9,
- brak możliwości filmowania w Full HD z prędkościami 100/120 kl/s z dźwiękiem z próbkowaniem innym niż 4:2:0 / 8-bit,
- wysokie najniższe dostępne czułości we wszystkich profilach obrazu,
- zakres tonalny mógłby być lepszy,
- brak jakiejkolwiek kontroli nad działaniem odszumiania w trybie filmowym,
- aliasing w 4K w 100 kl/s w trybie pełnoklatkowym,
- wysoka cena.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Sony FE 70–200 mm f/2.8 GM OSS II.
- film 1 – 262 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 8000, profil obrazu S-Log3, kodek All-Intra,
- film 2 – 131 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, ISO 3200, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- film 3 – 197 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, ISO 6400, tryb APS-C, profil obrazu S-Cinetone,
- film 4 – 66 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 12800, slow motion – 100 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s,
- film 5 – 66 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 12800, tryb APS-C, slow motion – 200 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s,
- film 6 – 197 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu S-Log3,
- film 7 – 131 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb APS-C, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- film 8 – 131 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu S-Cinetone, kodek All-Intra,
- film 9 – 197 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – 200 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s,
- film 10 – 131 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb APS-C, slow motion – 100 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s.