Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Panasonic Lumix G9 II - test trybu filmowego

30 kwietnia 2024
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 32

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Panasonic Lumix G9 II, to, w naszej opinii, pierwszy „kompletny” aparat systemu Mikro Cztery Trzecie w ofercie tego producenta. Oferuje on imponujący zakres rozdzielczości i klatkaży pracy, profil V-Log z przyzwoitym zakresem tonalnym, szybki i sprawny autofokus, pojemną baterię, dobry wizjer i ekran czy rozbudowaną stabilizację oraz wiele możliwości zapisu materiału na różne nośniki. A wszystko to w zauważalnie mniejszej niż GH6 obudowie i bez powielania kilku innych bolączek tego korpusu.

Oczywiście jest też kilka rzeczy, które można by było poprawić, jak np. szarpanie stabilizacji w niektórych okolicznościach, przeniesienie trybu filmowego z pokrętła trybów na przełącznik czy też poziom szumów, choć w tym przypadku nie powinniśmy oceniać korpusów systemu Mikro Cztery Trzecie tą samą miarą co urządzeń pełnoklatkowych. Tak czy inaczej — w porównaniu do długiej listy zalet nie są to poważne problemy, a my możemy z czystym sumieniem pogratulować firmie Panasonic naprawdę udanej konstrukcji.

Panasonic Lumix G9 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe



----- R E K L A M A -----

Jeśli chodzi o konkurencję, to testowanemu aparatowi przyjdzie się na rynku zmierzyć z urządzeniami takimi jak Fujifilm X-H2S, OM-System OM-1 i OM-1 Mark II, Sony A6700, czy też Sony FX30. Pewną konkurencją jest też starszy kuzyn bohatera niniejszego testu, czyli przywoływany już kilkukrotnie model GH6. Spójrzmy zatem, jak prezentuje się zestawienie cen wymienionych przed chwilą urządzeń (stan na dzień 29.04.2024):

  • Fujifilm X-H2S – ok. 11500 zł.
  • OM System OM-1 – ok. 7900 zł.
  • OM System OM-1 Mark II – ok. 11000 zł.
  • Panasonic Lumix G9 II – ok. 8400 zł.
  • Panasonic Lumix GH6 – ok. 7800 zł.
  • Sony A6700 – ok. 6700 zł.
  • Sony FX30 – ok. 9200 zł.
Jak widać, Lumix G9 II jest dość rozsądnie wyceniony i nie odstaje od najbliższej konkurencji. Najtańszy w zestawieniu Sony A6700 ma swoje ograniczenia w postaci pojedynczego gniazda na karty pamięci czy kiepskiego wizjera, a droższe urządzenia jak FX30 czy X-H2S są już wyposażone w większe sensory.

Zbierzmy teraz zalety i wady bohatera niniejszego testu w jednym miejscu:

Zalety:

  • pancerna i uszczelniona obudowa,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • pełnowymiarowe złącze HDMI,
  • dobrze działająca stabilizacja matrycy,
  • dobrze działająca stabilizacja cyfrowa,
  • możliwość jednoczesnego zapisu materiału na obie karty pamięci,
  • możliwość zapisu materiału na zewnętrzny dysk SSD przez złącze USB-C,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • pojemna bateria,
  • w pełni rozkładany ruchomy ekran,
  • dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • bardzo dobry wizjer elektroniczny,
  • bardzo duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
  • brak ograniczeń czasu nagrywania,
  • możliwość zapisu filmów w formacie RAW na zewnętrzny rejestrator obrazu,
  • zapis filmów z próbkowaniem koloru 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w rozdzielczościach powyżej 4K,
  • obsługa obiektywów anamorficznych,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s bez dodatkowego przycięcia obrazu,
  • duży zakres przepływności strumienia danych do wyboru,
  • duży wybór kodeków, w tym profesjonalnie stosowane Apple ProRes,
  • profile obrazu V-Log oraz Hybrid Log Gamma,
  • dobry zakres tonalny w profilu V-Log,
  • szybki i celny autofokus z detekcją fazy,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka oraz rozpoznawaniem zwierząt i pojazdów,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • bardzo rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • dobra szczegółowość obrazu w niemal wszystkich trybach nagrywania,
  • rozsądnie działające odszumianie.
  • szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) w większości trybów nagrywania.

Wady:

  • brak obsługi kodu czasowego z zewnętrznych źródeł,
  • menu wymaga odświeżenia,
  • stabilizacji zdarza się szarpać w niektórych sytuacjach,
  • brak autofokusa w 200 i 300 kl/s w Full HD,
  • spore zaszumienie obrazu powyżej ISO 3200 w większości trybów nagrywania,
  • wyostrzanie mogłoby działać mocniej na maksymalnych nastawach,
  • kiepska jakość obrazu Full HD w 200/300 kl/s w trybie z odczytem całej matrycy oraz w trybie Pixel:Pixel we wszystkich klatkażach,
  • dość wolny odczyt matrycy (spory rolling shutter) w trybie 5.8K open gate.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu zamieszczamy kilka przykładowych plików do pobrania. Zostały one nagrane z użyciem obiektywu Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 35-100 mm f/2.8 Power O.I.S. Zapraszamy do oglądania i pobierania:

  • film 1 – 34 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 300 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
  • film 2 – 185 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5760×4320, 25 kl/s, profil obrazu V-Log,
  • film 3 – 216 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • film 4 – 156 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 100 kl/s, profil obrazu Cinelike D2,
  • film 5 – 127 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 12800, slow motion – ujęcie nagrane w 100 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
  • film 6 – 220 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5760×4320, 25 kl/s, ISO 6400,
  • film 7 – 241 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, ISO 6400, profil obrazu V-Log,
  • film 8 – 144 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 12800, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • film 9 – 153 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 6400, tryb Pixel:Pixel, profil obrazu Cinelike D2.

Aparat do testów wypożyczyła firma:

Panasonic Lumix G9 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Panasonic Lumix G9 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Panasonic Lumix G9 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Panasonic Lumix G9 II - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe