Canon EOS-1Ds Mark III - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Typowy lustrzankom systemu EOS wygląd stylów obrazu odnajdziemy także i w tym aparacie. Ustawienia "Style Obrazu" pozwalają zmienić ostrość zdjęcia od 0 do 7 oraz kontrast, nasycenie i ton koloru w skali od -4 do +4. Możliwy jest zapis do 8 konkretnych ustawień oznaczonych: Standard, Portret, Krajobraz, Neutral, Dokładny, Monochromatyczny i 3 ustawienia własne.
Poniżej przedstawiamy porównanie jakości zdjęć JPEG, przy ustawieniach
neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. W szranki z 1Ds Mark III stanęły:
Sony A900 i 22-megapikselowa ścianka cyfrowa Mamiya.
50 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
Zakres czułości w Canonie 1Ds Mark III zaczyna się od ISO 50. Czułość ta
jest jednak wartością sztucznie generowaną przez aparat. Najmniejsza
natywną czułością jest ISO 100. Największą natomiast ISO 1600 i - tak jak
ISO 50 - sztuczne ISO 3200. W Sony A900 zakres czułości jest przesunięty
o 1 EV w stosunku do Canona. Dwie skrajne czułości ISO 100 i 6400
są programowe, a natywny zakres jest od ISO 200 do 3200. W średnioformatowej
przystawce Mamiya ZD mamy węższy zakres od ISO 50 do 400, ponieważ w aparacie
typowo studyjnym wysokie czułości są mało ważne.
Jak widać poziom szumu na zdjęciach z aparatu Mamiya jest już wyraźnie zauważalny na czułości ISO 100. Średni format rządzi się jednak swoimi prawami. Jego bezpośrednie porównanie do małej klatki należy więc traktować bardziej jako ciekawostkę.
Wracając jednak do przedmiotu naszego testu. Sztuczna czułość ISO 50 jak widać może być użyteczna, choć należy się liczyć z tym, że jej realna wartość jest nieco większa. Przy ISO 800 zaczynamy dostrzegać szum na zdjęciach z 1Ds, a przy 1600 także na A900. W przypadku Sony trudno nie zauważyć większego niż u Canona odszumania zdjęć JPEG. W A900 przy ISO 1600 czy 3200 placki szumu obniżają jakość zdjęcia, w przeciwieństwie do drobnoziarnistego szumu w 1Ds, który nie degraduje aż tak szczegółów. To jest gówna zaleta wysokich czułości w 1Ds, bo nawet programowe ISO 3200 wygląda w nim o wiele lepiej niż prawdziwe ISO 3200 w A900.
Jak wiemy wizualna jakość zdjęć jest uwarunkowana stopniem ich wyostrzenia. Wspominaliśmy już, że 1Ds Mark III posiada 8-stopniową skalę wyostrzenia zdjęć JPEG. Wpływ tego procesu na fotografię przedstawiamy poniżej.
Canon 1Ds Mark III, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|