Canon EOS-1Ds Mark III - test aparatu
8. Zakres tonalny
Całkowity zakres tonalny w 1Ds utrzymuje się mniej więcej na poziomie 8
EV, czyli podobnie jak to było w przypadku Sony A900. Notuje jednak
lepsze wyniki od Sony przy wysokiej jakości zdjęcia. W maksimum, czyli
dla najmniejszej natywnej czułości ISO 100, dynamika tonalna osiąga
poziom 6.8 EV, czyli tyle ile Canon 1D Mark III. Jest to wartość
zadowalająca, choć nie najwyższa w przypadku aparatów małoobrazkowych.
Warto wspomnieć Nikona D3, u którego dynamika tonalna sięgnęła w
szczytowym punkcie 7.5 EV.
W stosunku do Sony A900, Canon 1Ds ma także nieco lepsze wyniki na wysokich czułościach. Powyżej ISO 800 dynamika utrzymuje się 0.5-1.0 EV powyżej tego co prezentuje A900.
Poniżej można zobaczyć jak to wygląda dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG (pomijając sztuczne ISO 50) całkowity zakres tonalny jest równy około 7.0 EV.
ISO | Granica bieli | |||
50 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
50 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 |
Dwa nocne zdjęcia wykonaliśmy
przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/11 i czasach
odpowiednio 30 i 2 s. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych
TIFF-ów programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom
zostały maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o -4 EV.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
200 ISO | |||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Ta część artykułu także jest znana z testu Sony A900. Przypomnijmy raz
jeszcze porównanie dynamiki dla tych dwóch aparatów.
Przede wszystkim trudno wykonać porównanie na ISO 100, bo w Sony A900, czułość ta jest sztucznie generowana, a do tego niedokładnie sprecyzowana. Stąd różnice w naświetleniu. Chyba lepszym wyjściem, w takiej sytuacji, jest porównanie zachowania na czułości ISO 200. Patrząc w ten sposób na niskie czułości, po korekcji +4 EV, widać, że w obu aparatach poziom szumu jest bardzo zbliżony. Przewagę Canona widać jednak przy ISO 1600. Czerwony sygnał szumu w A900 jest w tym przypadku bardziej wyrazisty niż w Canonie.
W obszarach jasnych sztuczna czułość ISO 100 w Sony pokazuje swoje wady. Gdy dodatkowo porównamy zachowanie ISO 200 tam też widać minimalną przewagę Canona. Obserwujemy mniej obszarów prześwietlonych (więcej odzyskanych), czyli aparat rejestruje więcej szczegółów. Zatem o ile przy rozjaśnianiu różnice były na skraju widoczności, to w obszarach jasnych (przy przyciemnianiu) przewagę pokazuje Canon. Przy czułości 1600 różnice są mniejsze, ale i tak dostrzegalne.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
200 ISO | |||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|