Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Nikon Z6 III - test trybu filmowego

1 lipca 2024
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 52

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Nikon Z6 III to nowe rozdanie w segmencie kosztujących między 9 a 13 tys. zł pełnoklatkowych bezlusterkowców wyposażonych w mniej upakowane, typowo 24-megapikselowe matryce. Wprowadza on filmowanie w RAW-ach znane z korpusów takich jak Canon R5 czy R3 na terytorium Canona R6 Mark II. Wprowadza tam też zresztą (to akurat wraz z Panasonikiem S5 II) filmowanie w rozdzielczościach powyżej 4K, czasy odczytu matrycy poniżej 10 ms we wszystkich trybach nagrywania, świetne rozprowadzanie ciepła, filmowanie w 4K z prędkościami do 120 kl/s i Full HD do 240 kl/s oraz wizjer elektroniczny, którego nie powstydziłby się niejeden „flagowiec”. O ile jeszcze wspomniany Lumix S5 II ma na swoją obronę na przykład aktywne chłodzenie czy obsługę obiektywów anamorficznych i filmowanie w 4:3 czy 3:2, o tyle Canon EOS R6 Mark II i (zwłaszcza) Sony A7 IV wypadają w porównaniu z nowym Nikonem po prostu kiepsko w sporej części filmowych kategorii.

Oczywiście Z6 III nie jest aparatem idealnym i kilka wpadek udało mu się zaliczyć. Za największe uznajemy brak jednoczesnego zapisu na obie karty oraz brak wskaźnika ekspozycji w trybie filmowym. Poprawić przydałoby się także działanie stabilizacji matrycy przy filmowaniu czy szczegółowość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym. Nie są to jednak problemy dużego kalibru i nie psują naszej zdecydowanie pozytywnej oceny tego korpusu. Po latach gonienia przez Nikona konkurencji teraz to ona będzie się musiała wziąć do roboty, co nas, jako użytkowników, niezmiennie cieszy.


----- R E K L A M A -----

Nikon Z6 III - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Spójrzmy jeszcze na porównanie cen bohatera niniejszego testu oraz jego bezpośredniej konkurencji (stan na dzień 23.06.2024):

  • Canon EOS R6 Mark II – ok. 11000 zł,
  • Nikon Z6 II – ok. 7400 zł,
  • Nikon Z6 III – ok. 13000 zł,
  • Panasonic Lumix S5 II – ok. 8800 zł,
  • Sony A7 IV – ok. 10000 zł.
Nikon jest z całego zestawienia najdroższy, ale mamy nadzieję, że w kwestii spadku ceny pójdzie drogą swojego poprzednika i wkrótce zbliży się do konkurencji.

Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • solidna, uszczelniona obudowa,
  • czytelne i przejrzyste menu,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • duża liczba elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • pełnowymiarowe wyjście HDMI,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • możliwość wprowadzenia do aparatu kodu czasowego z zewnętrznych źródeł z użyciem określonych urządzeń firm trzecich,
  • wydajna bateria,
  • brak problemów z przegrzewaniem się,
  • świetny wizjer elektroniczny,
  • dobrej jakości dotykowy ekran,
  • ekran rozkładany do boku,
  • filmowanie w 12-bitowych surowych formatach (N-RAW, ProRes RAW) z wewnętrznym zapisem,
  • filmowanie w 6K oraz 5.4K z prędkościami 50/60 kl/s,
  • filmowanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s,
  • filmowanie w Full HD w 200/240 kl/s (i to z dźwiękiem),
  • wewnętrzny zapis filmów z 10-bitową głębią koloru w „klasycznych” kodekach,
  • spory wybór kodeków,
  • łatwy dostęp do różnych klatkaży, niewymagający zmiany częstotliwości systemowej aparatu,
  • funkcje nieco poprawiające zakres dynamiczny, takie jak płaski profil obrazu oraz Aktywna Funkcja D-Lighting,
  • profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • logarytmiczny profil obrazu N-Log,
  • szybko i sprawnie działający autofokus,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawianie ostrości,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji, w tym monitor kształtu fali (waveform monitor),
  • dobra szczegółowość obrazu w większości trybów nagrywania,
  • odszumianie regulowane w szerokim zakresie,
  • możliwość regulacji parametru „przejrzystość” działającego znacznie lepiej niż podstawowe wyostrzanie,
  • dobry zakres użytecznych czułości,
  • szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.

Wady:

  • brak miernika ekspozycji w trybie filmowym,
  • gniazda kart pamięci różnych typów,
  • brak możliwości jednoczesnego zapisu filmów na oba nośniki pamięci,
  • bezsensowny (choć mało przeszkadzający) limit czasu nagrywania (2 godziny i 5 minut),
  • pomiar ekspozycji niebiorący pod uwagę użytego profilu obrazu,
  • brak informacji w menu aparatu i bardziej precyzyjnej kontroli nad przepływnością zapisywanego strumienia danych,
  • stabilizacja matrycy w trybie filmowym mogłaby działać lepiej,
  • dość spore przycięcie obrazu (crop) przy korzystaniu ze stabilizacji cyfrowej,
  • źle działające wyostrzanie,
  • wyraźne kolorowe artefakty występujące dla wybranych częstotliwości przestrzennych w filmach w formacie N-RAW,
  • kiepska szczegółowość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Nikkor Z 24-70 mm f/2.8 S oraz Nikkor Z 70-180 mm f/2.8.

  • film 1 – 582 MB, N-RAW, 12-bit, 6048×3402, 25 kl/s, profil obrazu N-Log,
  • film 2 – 1107 MB, ProRes RAW, 12-bit, 4032×2268, 25 kl/s, tryb pełnoklatkowy, profil obrazu „neutralny”,
  • film 3 – 137 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5376×3024, 25 kl/s, profil obrazu N-Log,
  • film 4 – 278 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • film 5 – 235 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 100 kl/s, tryb DX, Aktywna Funkcja D-Lighting (maksymalny poziom),
  • film 6 – 57 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 240 kl/s, profil obrazu „neutralny”,
  • film 7 – 684 MB, N-RAW, 12-bit, 6048×3402, 25 kl/s, profil obrazu N-Log, ISO 12800,
  • film 8 – 635 MB, N-RAW, 12-bit, 3984×2240, 25 kl/s, tryb DX, profil obrazu „neutralny”, ISO 6400,
  • film 9 – 293 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5376×3024, 25 kl/s, profil obrazu „neutralny”, ISO 25600,
  • film 10 – 247 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb DX, profil obrazu Hybrid Log Gamma, ISO 6400,
  • film 11 – 92 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu N-Log, ISO 12800.


Aparat do testów wypożyczyła firma:
Nikon Z6 III - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Nikon Z6 III - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Nikon Z6 III - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Nikon Z6 III - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe