Nikon Z6 III - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Nikon Z6 III to nowe rozdanie w segmencie kosztujących między 9 a 13 tys. zł pełnoklatkowych bezlusterkowców wyposażonych w mniej upakowane, typowo 24-megapikselowe matryce. Wprowadza on filmowanie w RAW-ach znane z korpusów takich jak Canon R5 czy R3 na terytorium Canona R6 Mark II. Wprowadza tam też zresztą (to akurat wraz z Panasonikiem S5 II) filmowanie w rozdzielczościach powyżej 4K, czasy odczytu matrycy poniżej 10 ms we wszystkich trybach nagrywania, świetne rozprowadzanie ciepła, filmowanie w 4K z prędkościami do 120 kl/s i Full HD do 240 kl/s oraz wizjer elektroniczny, którego nie powstydziłby się niejeden „flagowiec”. O ile jeszcze wspomniany Lumix S5 II ma na swoją obronę na przykład aktywne chłodzenie czy obsługę obiektywów anamorficznych i filmowanie w 4:3 czy 3:2, o tyle Canon EOS R6 Mark II i (zwłaszcza) Sony A7 IV wypadają w porównaniu z nowym Nikonem po prostu kiepsko w sporej części filmowych kategorii.
Oczywiście Z6 III nie jest aparatem idealnym i kilka wpadek udało mu się zaliczyć. Za największe uznajemy brak jednoczesnego zapisu na obie karty oraz brak wskaźnika ekspozycji w trybie filmowym. Poprawić przydałoby się także działanie stabilizacji matrycy przy filmowaniu czy szczegółowość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym. Nie są to jednak problemy dużego kalibru i nie psują naszej zdecydowanie pozytywnej oceny tego korpusu. Po latach gonienia przez Nikona konkurencji teraz to ona będzie się musiała wziąć do roboty, co nas, jako użytkowników, niezmiennie cieszy.
![]() |
Spójrzmy jeszcze na porównanie cen bohatera niniejszego testu oraz jego bezpośredniej konkurencji (stan na dzień 23.06.2024):
- Canon EOS R6 Mark II – ok. 11000 zł,
- Nikon Z6 II – ok. 7400 zł,
- Nikon Z6 III – ok. 13000 zł,
- Panasonic Lumix S5 II – ok. 8800 zł,
- Sony A7 IV – ok. 10000 zł.
Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- solidna, uszczelniona obudowa,
- czytelne i przejrzyste menu,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- duża liczba elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- pełnowymiarowe wyjście HDMI,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- możliwość wprowadzenia do aparatu kodu czasowego z zewnętrznych źródeł z użyciem określonych urządzeń firm trzecich,
- wydajna bateria,
- brak problemów z przegrzewaniem się,
- świetny wizjer elektroniczny,
- dobrej jakości dotykowy ekran,
- ekran rozkładany do boku,
- filmowanie w 12-bitowych surowych formatach (N-RAW, ProRes RAW) z wewnętrznym zapisem,
- filmowanie w 6K oraz 5.4K z prędkościami 50/60 kl/s,
- filmowanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s,
- filmowanie w Full HD w 200/240 kl/s (i to z dźwiękiem),
- wewnętrzny zapis filmów z 10-bitową głębią koloru w „klasycznych” kodekach,
- spory wybór kodeków,
- łatwy dostęp do różnych klatkaży, niewymagający zmiany częstotliwości systemowej aparatu,
- funkcje nieco poprawiające zakres dynamiczny, takie jak płaski profil obrazu oraz Aktywna Funkcja D-Lighting,
- profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- logarytmiczny profil obrazu N-Log,
- szybko i sprawnie działający autofokus,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawianie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji, w tym monitor kształtu fali (waveform monitor),
- dobra szczegółowość obrazu w większości trybów nagrywania,
- odszumianie regulowane w szerokim zakresie,
- możliwość regulacji parametru „przejrzystość” działającego znacznie lepiej niż podstawowe wyostrzanie,
- dobry zakres użytecznych czułości,
- szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.
Wady:
- brak miernika ekspozycji w trybie filmowym,
- gniazda kart pamięci różnych typów,
- brak możliwości jednoczesnego zapisu filmów na oba nośniki pamięci,
- bezsensowny (choć mało przeszkadzający) limit czasu nagrywania (2 godziny i 5 minut),
- pomiar ekspozycji niebiorący pod uwagę użytego profilu obrazu,
- brak informacji w menu aparatu i bardziej precyzyjnej kontroli nad przepływnością zapisywanego strumienia danych,
- stabilizacja matrycy w trybie filmowym mogłaby działać lepiej,
- dość spore przycięcie obrazu (crop) przy korzystaniu ze stabilizacji cyfrowej,
- źle działające wyostrzanie,
- wyraźne kolorowe artefakty występujące dla wybranych częstotliwości przestrzennych w filmach w formacie N-RAW,
- kiepska szczegółowość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Nikkor Z 24-70 mm f/2.8 S oraz Nikkor Z 70-180 mm f/2.8.
- film 1 – 582 MB, N-RAW, 12-bit, 6048×3402, 25 kl/s, profil obrazu N-Log,
- film 2 – 1107 MB, ProRes RAW, 12-bit, 4032×2268, 25 kl/s, tryb pełnoklatkowy, profil obrazu „neutralny”,
- film 3 – 137 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5376×3024, 25 kl/s, profil obrazu N-Log,
- film 4 – 278 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
- film 5 – 235 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 100 kl/s, tryb DX, Aktywna Funkcja D-Lighting (maksymalny poziom),
- film 6 – 57 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 240 kl/s, profil obrazu „neutralny”,
- film 7 – 684 MB, N-RAW, 12-bit, 6048×3402, 25 kl/s, profil obrazu N-Log, ISO 12800,
- film 8 – 635 MB, N-RAW, 12-bit, 3984×2240, 25 kl/s, tryb DX, profil obrazu „neutralny”, ISO 6400,
- film 9 – 293 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 5376×3024, 25 kl/s, profil obrazu „neutralny”, ISO 25600,
- film 10 – 247 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb DX, profil obrazu Hybrid Log Gamma, ISO 6400,
- film 11 – 92 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu N-Log, ISO 12800.

![]() |
![]() |
![]() |