Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test obiektywu

Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - test obiektywu

14 września 2007

4. Rozdzielczość obrazu

Poniższy wykres przedstawia wartości funkcji MTF50 zmierzone w centrum kadru, dla różnych przysłon, na RAWach z Pentaxa K10D. Jego porównanie z analogicznym wykresem uzyskanym dla Tokiny 16-50 f/2.8 pokazuje, że faktycznie mamy do czynienia z różnymi instrumentami, albo przynajmniej z różnymi egzemplarzami podobnego modelu.

Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - Rozdzielczość obrazu


Tokina raziła słabym zachowaniem dla maksymalnego otworu względnego. Pentax próbował coś z tym zrobić i faktycznie udało mu się poprawić zachowanie dla zakresu 16-30 mm. Problem w tym, że w obiektywie zmiennoogniskowym, w którego konstrukcji jesteśmy zmuszeni przeprowadzać zmiany w celu poprawy danego zachowania, można łatwo "wylać dziecko z kąpielą". To znaczy poprawiając jedno, można łatwo popsuć drugie. I tak właśnie stało się w przypadku Pentaxa. Lepsze zachowanie przy f/2.8 i dla całej ogniskowej 30 mm zostało okupione słabszym ogólnym zachowaniem dla 16 mm.

----- R E K L A M A -----

Podobne efekty widać na brzegu kadru. Lekkie podciągnięcie zachowania dla trudnej kombinacji f/2.8 i 16 mm odbiło się na gorszym zachowaniu dla tej samej ogniskowej ale dla bardziej domkniętych przysłon. Polepszenie zachowania dla 30 mm, pogorszyło je na 50 mm.

Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - Rozdzielczość obrazu


Co więcej, warto zerknąć jeszcze na wycinki naszej tablicy testowej. Pokazują one, że koszt polepszenia zachowania przy maksymalnym otworze względnym był chyba za duży. Przy 16 mm obraz w centrum jest lepszy niż u Tokiny, ale wraz z oddalaniem od środka jego jakość bardzo szybko spada. Widać to wyraźnie na wycinku, który przecież ma tylko 540 pikseli wyciętych z samego centrum kadru.

Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - Rozdzielczość obrazu

Z drugiej strony, być może, cenę tą trzeba było zapłacić. Chcąc w tych samych gabarytach upchnąć podobną do Tokiny konstrukcję, silnik SDM i uszczelnienia, trzeba było zastosować więcej elementów niskodyspersyjnych, a to pociągnęło za sobą nieuchronne zmiany w optyce.