Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Fujifilm X100VI - test trybu filmowego

14 sierpnia 2024
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 5

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Z filmowego punktu widzenia Fujifilm X100VI to skrzyżowanie podstawowych komponentów oraz trybu filmowego modelu X-T5 z laptopem marki Apple sprzed paru lat, gdzie drugie z wymienionych urządzeń wnosi do mariażu gustowną metalową obudowę, która czasem potrafi mocno się nagrzać oraz konieczność dokupywania różnej maści adapterów i przejściówek, żeby uzyskać pełną funkcjonalność.

Pomijając jednak ten aspekt, to główny zarzut, jaki możemy do X100VI mieć to nieco przestarzałe gniazdo kart pamięci UHS-I, które bez sensu ograniczyło aparat w zakresie kodeków. Pod każdym innym względem tryb filmowy w X100VI ma w zasadzie te same wady i zalety, co w przypadku modelu X-T5 i skupionym przede wszystkim na fotografowaniu użytkownikom bohatera niniejszego testu powinien on w zupełności wystarczyć do okazyjnego nagrania czegoś. Muszą oni tylko wykazać się odrobiną świadomości na przykład w zakresie cropów w poszczególnych trybach nagrywania.

Fujifilm X100VI - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe



----- R E K L A M A -----

Ze względu na unikalność testowanego aparatu oraz brak bezpośredniej konkurencji o porównywalnej specyfikacji filmowej, porównanie cen tym razem pominiemy i ograniczymy się do odnotowania, że aparat Fujifilm X100VI w momencie opracowywania niniejszego testu (stan na dzień 01.07.2024) jest dostępny w cenie ok. 8500 zł.

Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • solidna i częściowo uszczelniona obudowa,
  • rozsądna ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • wbudowany filtr szary,
  • szczegółowy obraz w wizjerze elektronicznym,
  • rozsądny wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
  • brak ograniczeń czasu nagrywania,
  • zapis filmów z próbkowaniem koloru 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w rozdzielczości 6.2K,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s,
  • duży zakres przepływności strumienia danych do wyboru,
  • profile obrazu F-Log, F-Log 2 oraz Hybrid Log Gamma,
  • dobrze działający ciągły autofokus
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka, a także różnego rodzaju obiektów,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu w 6.2K i 4K HQ.

Wady:

  • pojedyncze gniazdo kart pamięci,
  • gniazdo kart pamięci w nieco przestarzałym standardzie UHS-I,
  • wielofunkcyjne kółka sterujące chodzą nieco zbyt lekko,
  • niemal całkowity brak gripa, przez co aparat gorzej leży w ręce,
  • pełne uszczelnienie aparatu, podłączenie słuchawek czy osłony przeciwsłonecznej wymaga dokupienia dodatkowych akcesoriów,
  • niepełnowymiarowe złącze HDMI,
  • brak osobnego wyjścia słuchawkowego (jest dostępne z przejściówką zajmującą gniazdo USB),
  • nieco chaotyczne menu z dziwnymi polskimi tłumaczeniami niektórych funkcji,
  • korpus potrafi mocno się nagrzać,
  • wizjer elektroniczny mógłby mieć odrobinę lepsze powiększenie i być lepiej wysłonięty,
  • dodatkowe przycięcie obrazu przy filmowaniu w większości trybów nagrywania (6.2K, 4K HQ, 4K w 50/60 kl/s oraz w Full HD w 50/60100/120/200/240 kl/s),
  • aparat odrobinę za długo „myśli” przy uruchamianiu i kończeniu nagrywania,
  • stabilizacja matrycy mogłaby działać lepiej,
  • stabilizacja cyfrowa, której równie dobrze mogłoby nie być,
  • sporo aliasingu w 4K w trybach niekorzystających z nadpróbkowania oraz w Full HD,
  • słabo działające odszumianie,
  • słabo działające wyostrzanie,
  • przeciętna jakość obrazu w 4K przy korzystaniu z dodatkowego cropa 1.25x,
  • kiepska jakość obrazu w Full HD w 100/120/200/240 kl/s,
  • zakres użytecznych czułości mógłby być nieco lepszy,
  • dość wolny odczyt matrycy (spory rolling shutter) w 6.2K i 4K HQ.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania.

  • film 1 – 100 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 200 kl/s i spowolnione w aparacie,
  • film 2 – 147 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, cała szerokość matrycy, zakres dynamiczny 400%,
  • film 3 – 242 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 6240×3510, 25 kl/s, profil obrazu: F-Log 2,
  • film 4 – 221 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma,
  • film 5 – 48 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu: F-Log,
  • film 6 – 138 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 6400, profil obrazu: Hybrid Log Gamma,
  • film 7 – 90 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 6240×3510, 25 kl/s, ISO 6400, zakres dynamiczny 400%,
  • film 8 – 126 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 12800, profil obrazu: F-Log 2,
  • film 9 – 78 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 12800, tryb 4K HQ, profil obrazu: F-Log,
  • film 10 – 53 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 12800, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie.

Aparat do testów wypożyczyła firma:
Fujifilm X100VI - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Fujifilm X100VI - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Fujifilm X100VI - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Fujifilm X100VI - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe