Fujifilm X100VI - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Podsumowanie
Z filmowego punktu widzenia Fujifilm X100VI to skrzyżowanie podstawowych komponentów oraz trybu filmowego modelu X-T5 z laptopem marki Apple sprzed paru lat, gdzie drugie z wymienionych urządzeń wnosi do mariażu gustowną metalową obudowę, która czasem potrafi mocno się nagrzać oraz konieczność dokupywania różnej maści adapterów i przejściówek, żeby uzyskać pełną funkcjonalność.Pomijając jednak ten aspekt, to główny zarzut, jaki możemy do X100VI mieć to nieco przestarzałe gniazdo kart pamięci UHS-I, które bez sensu ograniczyło aparat w zakresie kodeków. Pod każdym innym względem tryb filmowy w X100VI ma w zasadzie te same wady i zalety, co w przypadku modelu X-T5 i skupionym przede wszystkim na fotografowaniu użytkownikom bohatera niniejszego testu powinien on w zupełności wystarczyć do okazyjnego nagrania czegoś. Muszą oni tylko wykazać się odrobiną świadomości na przykład w zakresie cropów w poszczególnych trybach nagrywania.
Ze względu na unikalność testowanego aparatu oraz brak bezpośredniej konkurencji o porównywalnej specyfikacji filmowej, porównanie cen tym razem pominiemy i ograniczymy się do odnotowania, że aparat Fujifilm X100VI w momencie opracowywania niniejszego testu (stan na dzień 01.07.2024) jest dostępny w cenie ok. 8500 zł.
Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- solidna i częściowo uszczelniona obudowa,
- rozsądna ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- wbudowany filtr szary,
- szczegółowy obraz w wizjerze elektronicznym,
- rozsądny wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
- brak ograniczeń czasu nagrywania,
- zapis filmów z próbkowaniem koloru 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w rozdzielczości 6.2K,
- nagrywanie w 4K w 50/60 kl/s,
- duży zakres przepływności strumienia danych do wyboru,
- profile obrazu F-Log, F-Log 2 oraz Hybrid Log Gamma,
- dobrze działający ciągły autofokus
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka, a także różnego rodzaju obiektów,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu w 6.2K i 4K HQ.
Wady:
- pojedyncze gniazdo kart pamięci,
- gniazdo kart pamięci w nieco przestarzałym standardzie UHS-I,
- wielofunkcyjne kółka sterujące chodzą nieco zbyt lekko,
- niemal całkowity brak gripa, przez co aparat gorzej leży w ręce,
- pełne uszczelnienie aparatu, podłączenie słuchawek czy osłony przeciwsłonecznej wymaga dokupienia dodatkowych akcesoriów,
- niepełnowymiarowe złącze HDMI,
- brak osobnego wyjścia słuchawkowego (jest dostępne z przejściówką zajmującą gniazdo USB),
- nieco chaotyczne menu z dziwnymi polskimi tłumaczeniami niektórych funkcji,
- korpus potrafi mocno się nagrzać,
- wizjer elektroniczny mógłby mieć odrobinę lepsze powiększenie i być lepiej wysłonięty,
- dodatkowe przycięcie obrazu przy filmowaniu w większości trybów nagrywania (6.2K, 4K HQ, 4K w 50/60 kl/s oraz w Full HD w 50/60100/120/200/240 kl/s),
- aparat odrobinę za długo „myśli” przy uruchamianiu i kończeniu nagrywania,
- stabilizacja matrycy mogłaby działać lepiej,
- stabilizacja cyfrowa, której równie dobrze mogłoby nie być,
- sporo aliasingu w 4K w trybach niekorzystających z nadpróbkowania oraz w Full HD,
- słabo działające odszumianie,
- słabo działające wyostrzanie,
- przeciętna jakość obrazu w 4K przy korzystaniu z dodatkowego cropa 1.25x,
- kiepska jakość obrazu w Full HD w 100/120/200/240 kl/s,
- zakres użytecznych czułości mógłby być nieco lepszy,
- dość wolny odczyt matrycy (spory rolling shutter) w 6.2K i 4K HQ.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania.
- film 1 – 100 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ujęcie w slow motion nagrane w 200 kl/s i spowolnione w aparacie,
- film 2 – 147 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, cała szerokość matrycy, zakres dynamiczny 400%,
- film 3 – 242 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 6240×3510, 25 kl/s, profil obrazu: F-Log 2,
- film 4 – 221 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu: Hybrid Log Gamma,
- film 5 – 48 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, profil obrazu: F-Log,
- film 6 – 138 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 6400, profil obrazu: Hybrid Log Gamma,
- film 7 – 90 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 6240×3510, 25 kl/s, ISO 6400, zakres dynamiczny 400%,
- film 8 – 126 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 12800, profil obrazu: F-Log 2,
- film 9 – 78 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 12800, tryb 4K HQ, profil obrazu: F-Log,
- film 10 – 53 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 12800, ujęcie w slow motion nagrane w 100 kl/s i spowolnione w aparacie.