Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Też uważam, że dobry kompaktowy korpus M43 z nieprzepakowaną matrycą byłby świetnym ruchem. Tylko niech tym razem zostawią stabilizację, a nie jak w G100...
Plastikowy aparat bez: wizjera, mechanicznej migawki, drugiego slota kart, gorącej stopki, dżojstika, gniazda słuchawek, uszczelnień bez paru pokręteł i przycisków ustawień kąta migawki, bez Waveform, bez Vectorscope, z limitowanymi czasami nagrań...
-główne zalety: waga i rozmiar wynikają z tego że zabrano mu coś w porównaniu z S5II a nie że dodano...
@Amadi "Ergonomia testowanego aparatu niestety w pewnym stopniu padła ofiarą jego miniaturyzacji. Po pierwsze, S9 nie posiada żadnego gripa..."
Ten aparat wbrew pozorom nie jest wcale jakiś miniaturowy. Na szerokość i wysokość jest większy niż takie A7c, które ma i grip i wizjer. Brak tego gripa to raczej świadoma decyzja projektantów, a nie kompromis ze względu na brak miejsca. Przecież dołożenie nawet niewielkiego chwytu nie zmieniłoby za bardzo gabarytów całości, bo i tak bagnet wystaje z przedniej ścianki, a jak dołożymy nawet najmniejsze szkło, to już w ogóle nie ma o czym mówić.
Mi natomiast, jako użytkownikowi A7IV spodobał się ostatnio S5II. Fajnie przemyślany ergonomicznie aparat, z pięknymi zdjęciami prosto z aparatu, funkcjami video, rewelacyjną stabilizacją …. Gdybym miał dzisiaj wchodzić od zera w system to bym wszedł w L mount.
3XN Bo dydki z m43, w szczególności OM SYSTEM, chyba nie potrafią pomyśleć, że jakiś dobry aparat do filmowania ze średniej półki (mały, ok 1000 EUR) by się sprzedawał jak ciepłe bułki.
To nie S9 jest drogi, to S5II jest (zbyt) tani. Sony A7IV pokazuje ile kosztować może 'stary' korpus. a Z6III pokazuje ile kosztować może nowy korpus. S9 jest 'drogi', tymczasem ZV-E1...
@krisss ale w S5II jest ten tryb robienia zdjęć 96Mpix 🙂 Myślałem że to tego będzie potrzebny statyw, byłem zdziwiony że te zdjęcia można spokojnie z ręki robić, super sprawa.
Pamiętam jak kiedyś posiadałem Panasonica Gx7, około 11 lat temu, użytkowanie jego to była sama przyjemność i pisałem wtedy żeby kiedyś Panasonic wypuścił coś podobnego z pełną klatką no i są. Jak patrzę to i obiektywów nie brakuje już pod ten bagnet i najważniejsze że sporo bardzo dobrych topowych Sigm jest, cenowo wiadomo w Sony najtaniej ale jak się wgryzałem w temat to tylko w tych budżetowych a tych jakościowych szkieł to w zasadzie ceny niektórych na korzyść Panasonica ale jedno mi się nie podoba że 24-105 f4 Lmount jest taki drogi, no ale mamy naprawdę bardzo dobrego optycznie i fajnym zakresem Leica 20-60mm
@ad1216 Różnica jest taka, że w Z8 i Z9 na elektronicznej migawce zrobisz zdjęcia z błyskiem na eletronicznej migawce, nawet na 1/8000, a na S9 nie zrobisz wcale. W S5 tylko na mechanicznej.
@kojotek, O ile wiem to Z9 i Z8 mają czas synchronizacji z lampą wynoszący 1/200s. Krótsze czasy tradycyjnie na HSS @ad1216 Odpowiedź jest prosta, dla obniżenia kosztów produkcji. Migawka jest drogim podzespołem.
Moim zdaniem ideą tego apartu jest ..."dostosowanie profesjonalnej maszyny do potrzeb majsterkowicza" Chodziło o zachęcenie "młodego kreatora/twórcę treści" do odejścia od smartfonu ,.... ale bez konieczności trudnego etapu nauki i porzucenia dotychczasowych nawyków. Stąd " Plastikowy aparat bez:..wizjera, mechanicznej migawki, drugiego slota kart, gorącej stopki, dżojstika, gniazda słuchawek, uszczelnień bez paru pokręteł i przycisków ustawień kąta migawki, bez Waveform, bez Vectorscope,"
Ale z dedykowaną aplikacją "Lumix Lab". Bo apart ma umożliwić łatwe tworzenie zdjęć i filmów gotowych do natychmiastowej publikacji w mediach społecznościowych bezpośrednio z aparatu.
Slogan reklamowy to : "SHOT (przekreślone) EDIT, SHARE"
" OCZARUJ SWOJE MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE Twórz urzekające treści bezpośrednio za pomocą nowego pełnoklatkowego aparatu LUMIX S9, wyposażonego w profesjonalne funkcje, ale niewymagającego umiejętności edycji — od zrobienia zdjęcia do jego opublikowania w 30 sekund. link
Ten aparat to szczególnie wyraźna próba wydojenia klienta, czyli wciągnięcia go w nowy i drogi system. To powinien był być aparat z matrycą m4/3, gdzie jest dużo większy wybór obiektywów (w tym jasnych i zaprojektowanych do filmowania), zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym.
Naturalnie każdy producent chce zarabiać, ale moim zdaniem takim szczególnie wyraźnym próbom łupienia trzeba się przeciwstawiać, bojkotując takie produkty, naprawiając stary sprzęt, przydłużając gwarancję, itd.
Nie siedzę w tym systemie, są tam jakies małe sensowane szkła które można podpiąć ? Małe zgrabne aparaciki są fajne ale kiedy potem tak jak na zdjęciu podpina ktoś kloca to mija się to z celem. M4/3 jest ok tylko że różnica w wymiarach aparatów nie jest tak duża aby nie włożyć apsc, a w obrazku szumach i dynamice już spora. Dlatego póki co jako mały aparat pozostaję przy xe4 + naleśnik.
W systemie "L" są świetne małe obiektywy Sigmy serii " i", zaprojektowane do celowo do filmowania. Ukazały się wraz z apartem Sigma fp / Sigma fpL, którego gabaryty są jeszcze mniejsze niż Lumixa S9.
Aparty Lumix S5ii, S5IIx, są najtańsze w swojej klasie.
System L w aliansie Sigmy, Panasonica, Leica'i istnieje już...od 28 września 2018 roku. Powstało 12 aparatów, kamery 4(?)Blackmagic, Kamera DJI, najnowsze kamery Panasonic AW-UB50-pełnoklatkowa i AW-UB10-czujnik MFT (Micro 4/3)...
Więc _Tomek_ wyjaśnij na podstawie czego piszesz takie "opinie", o braku obiektywów, czy "nowym drogim systemie"?
Sam fakt, że wymieniasz co jest w systemie świadczy o tym jak tego niewiele. Sześć lat to nadal nowy system, tak samo jak Z czy R (i w odróżnieniu od E, X czy m4/3). Nadal są braki w szklarni i przede wszystkim to za krótko, by dojrzał rynek wtórny.
Dlaczego drogi? Bo jasne, świetne optycznie, uszczelniane szkła, czyli takie dające realną przewagę nad dobrymi szkłami w X czy m4/3 są bardzo drogie. Przy tym gabarytowo średnio pasują do małego korpusu.
Z bazy Optycznych - 17 szkieł Panasa, 42 szkła Sigmy. Lajki i pozostałych nie uwzględniałem... Jasne, świetne optycznie i uszczelniane szkła w m4/3 są drogie i/lub bardzo drogie.
To zobacz teraz w tej samej bazie ile jest pod X, że nie wspomnę o m4/3 czy E. Pod względem ogólnej liczby szkieł L przygrywa z każdym "starym" systemem.
A może przejdźmy do konkretów. W m4/3 można kupić świetne do zdjęć i filmowania zoomy 12-35 i 35-100 f/2.8 za 4-5 tys. zł, nowe. Bezbłędne optycznie i mechanicznie, uszczelnione, o masie 300-400 g, więc wygodne nawet z małymi korpusami bez gripa (mam 35-100 i używałem kilka razy z E-M5, choć głównie używam z OM-1).
Co można podłączyć do S9 w systemie L, co będzie sensowną alternatywą dla tych zoomów do małego aparatu?
_Tomek_ Tylko pamiętaj, że jeśli ktoś chce uzyskać identyczny obrazek czyli kąt widzenia i GO to w FF można zejśc o 2 podziałki w stosunku do m43. Czyli twoje szkło m43 35-100/2.8 to będzie odpowiednik 70-200/5.6 na FF.
Porównywanie różnych rodzajowo rzeczy nie ma sensu, ponieważ nie prowadzi do żadnych logicznych konkluzji.
Taki przykład: ktoś chce uprawiać sport i wybiera kolarstwo. Ktoś inny również i wybiera skok o tyczce. To sport i to sport, ale porównywanie roweru i tyczki nie ma sensu. Tak samo w fotografii. ktoś wybiera system "FF", ktoś "MFT", Jedno i drugie jest do uprawiania fotografii, ale ich porównywanie jest jak ..roweru i tyczki.
PDamian Nie powielaj takich clickbait' ów. Przeczytałem wszystkie te wpisy o ....i ,..straciłem 5 minut życia.
Molon_labe, To by było zbyt proste: różne systemy i każdy idealny w innym zastosowaniu. Czy do vlogowania pelnoklatlowy kastrat jest idealnym wyborem? Prawda jest taka, że i m4/3, i APS-C, i FF nadają się do każdego rodzaju fotografii, kwestia tylko przyjmowanych kompromisów. A zawsze są jakieś. Druga prawda jest taka, że przy długowieczności aparatów i obiektywów producenci kombinują jak sprzedawać ciągle coś nowego. Teraz jest moda na odchudzone korpusy FF i na ciemne szkla do nich. Dla mnie to dojenie klienta.
Uwielbiam te czułe sformułowania 'kastrat', 'odgrzewany kotlet'...
'Ma to być odgrzewany kotlet S5D za 1600€' Tymczasem zupełnie nieodgrzany kotlet w postaci podobnie starego Z6II kosztuje 1.600 USD i to bez kitlensu, nie mówiąc już o A7III w którym od premiery w lutym 2018 nie zostało zmienione nic zupełnie, a cena w B&H wynosi nadal 1.800 USD saute, bez dodatków. Nazywamy to powszechnie ceną rynkową.
'Dla mnie to dojenie klienta.' Nie, to nadal jedynie oferta handlowa dla klienta, który w ostateczności podejmuje świadomą decyzję o dokonaniu zakupu, bądź nie. Do S9 da się podłączyć cokolwiek z bagnetem L i to klient (a nie komentator Optycznych) podejmuje decyzję, czy takie kombo mu pasuje.
'Przy długowieczności aparatów i obiektywów producenci kombinują jak sprzedawać ciągle coś nowego.'
Na tym mniej więcej polega funkcjonowanie gospodarki i kapitalizmu. Ostateczną decyzję podejmuje rynek, czyli klient. Na podstawie decyzji rynku producent podejmuje kolejne decyzje produktowe - jeżeli pojawi się S9II, to wtedy będzie znakiem, że wprowadzenie S9 miało sens. Jeżeli nie, to wtedy producent zrezygnuje z tej linii produktowej. To raczej proste.
@gamma napisał: „Tylko pamiętaj, że jeśli ktoś chce uzyskać identyczny obrazek czyli kąt widzenia i GO to w FF można zejśc o 2 podziałki w stosunku do m43. Czyli twoje szkło m43 35-100/2.8 to będzie odpowiednik 70-200/5.6 na FF”
Obrazek nie będzie identyczny. Gdyby tak było, to redaktorzy Oprtyczne.pl zostali by bez pracy. Różnice w obrazowaniu są nawet przy tej samej ogniskowej, przy takiej samej przysłonie i na tym samym formacie matrycy ale z dwóch różnych obiektywów (lub aparatów). No chyba po to są tu te wszystkie testy, no nie ? Poza tym, jeśli ISO będzie takie samo to czas naświetlania będzie różny (rozmycie wody, świateł samochodów, chmur itp., itd.)
@Amadi - wyszedł update softu do 1.1, zniknęła większość limitów nagrywania. Jakaś szansa na update testu? (wątpię, ale warto by było w przypadku takich zmian)
Kochani, a ja się podpytam co Waszym zdaniem lepsze dla amatora. Ten s9 czy Canon r8? Głównie zdjęcia dzieci, wakacje, czasem Street. Jak nagrania video to max kilkuminutowe. 100% amatorska zabawa. Nie szukam ciężkiego kloca. Porzuciłem fujifilm, bo nie byłem zadowolony z af i pracy w trudnym świetle. Myślałem o r8 i 24-105 f4 ewentualnie to nowsze 28-70 f2.8. Na plus, że można podpiąć lampę, czego w s9 brakuje. Podobno są jakieś ograniczenia, ktoś wie o co chodzi? Tutaj s9 z podobnym jasnym zoomem bym wybrał. Podoba mi się, że nie ma wielkiej "zabawy" w obróbce. Ktoś miał te 2 aparaty albo je macał? Chętnie poznam. Opinie.
Powiem szczerze, że trochę nie widzę sensu w aparacie z tak małym korpusem, który wyciąga tylko tyle jeśli chodzi o klatkaże, rozdzielczości i DR. Podłączamy pod toto ogromne obiektywy, aby się nie dało tego wygodnie używać i dostajemy mniej, niż jest w stanie zaoferować matryca m43 z G9II/GH7. Toż nie lepiej byłoby w ten korpus wsadzić matrycę z GH7? I może jakiś cień uchwytu na palce dodać. Jest sporo naprawdę odpowiednich obiektywów m43 do takiego systemu.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Jaka szkoda, że to nie m43 - serio.
Też uważam, że dobry kompaktowy korpus M43 z nieprzepakowaną matrycą byłby świetnym ruchem. Tylko niech tym razem zostawią stabilizację, a nie jak w G100...
Plastikowy aparat bez:
wizjera, mechanicznej migawki, drugiego slota kart, gorącej stopki, dżojstika, gniazda słuchawek, uszczelnień
bez paru pokręteł i przycisków
ustawień kąta migawki, bez Waveform, bez Vectorscope,
z limitowanymi czasami nagrań...
-główne zalety: waga i rozmiar wynikają z tego że zabrano mu coś
w porównaniu z S5II
a nie że dodano...
Dlaczego więc jest tylko 1300 zł tańszy?
Ciesz się, że jest tańszy, a nie droższy
PDamian
w/g cen podanych w podsumowaniu to 800 zł tańszy.
Przy cenie 3999zł brutto S9 miałby wzięcie.
@Amadi
"Ergonomia testowanego aparatu niestety w pewnym stopniu padła ofiarą jego miniaturyzacji. Po pierwsze, S9 nie posiada żadnego gripa..."
Ten aparat wbrew pozorom nie jest wcale jakiś miniaturowy. Na szerokość i wysokość jest większy niż takie A7c, które ma i grip i wizjer. Brak tego gripa to raczej świadoma decyzja projektantów, a nie kompromis ze względu na brak miejsca. Przecież dołożenie nawet niewielkiego chwytu nie zmieniłoby za bardzo gabarytów całości, bo i tak bagnet wystaje z przedniej ścianki, a jak dołożymy nawet najmniejsze szkło, to już w ogóle nie ma o czym mówić.
Mi natomiast, jako użytkownikowi A7IV spodobał się ostatnio S5II.
Fajnie przemyślany ergonomicznie aparat, z pięknymi zdjęciami prosto z aparatu, funkcjami video, rewelacyjną stabilizacją …. Gdybym miał dzisiaj wchodzić od zera w system to bym wszedł w L mount.
@vulkanwawa A jeszcze jakbyś pofocił Panasem S1R z gęstą matrycą i rewelacyjnymi fotami z puszki - to na pewno...
3XN
Bo dydki z m43, w szczególności OM SYSTEM, chyba nie potrafią pomyśleć, że jakiś dobry aparat do filmowania ze średniej półki (mały, ok 1000 EUR) by się sprzedawał jak ciepłe bułki.
@kaziu
Wiesz jak Lajka by się sprzedawała za 3.999? Kolejki byłyby dłuższe niż po X100VI!
To nie S9 jest drogi, to S5II jest (zbyt) tani. Sony A7IV pokazuje ile kosztować może 'stary' korpus. a Z6III pokazuje ile kosztować może nowy korpus. S9 jest 'drogi', tymczasem ZV-E1...
@krisss ale w S5II jest ten tryb robienia zdjęć 96Mpix 🙂
Myślałem że to tego będzie potrzebny statyw, byłem zdziwiony że te zdjęcia można spokojnie z ręki robić, super sprawa.
Pamiętam jak kiedyś posiadałem Panasonica Gx7, około 11 lat temu, użytkowanie jego to była sama przyjemność i pisałem wtedy żeby kiedyś Panasonic wypuścił coś podobnego z pełną klatką no i są. Jak patrzę to i obiektywów nie brakuje już pod ten bagnet i najważniejsze że sporo bardzo dobrych topowych Sigm jest, cenowo wiadomo w Sony najtaniej ale jak się wgryzałem w temat to tylko w tych budżetowych a tych jakościowych szkieł to w zasadzie ceny niektórych na korzyść Panasonica ale jedno mi się nie podoba że 24-105 f4 Lmount jest taki drogi, no ale mamy naprawdę bardzo dobrego optycznie i fajnym zakresem Leica 20-60mm
S9 za 6800 zł link
a S5 II za. 7600 zł jest na allegro link
-więc raczej za 8150 link
lub 8500 link i obiektyw Lumix 85/1.8 za 1zł
PDamian: skoro brak mechanicznej migawki to według Ciebie wada to dlaczego Nikon tak zubożył Z8 i Z9?
@ad1216
A widziales czasy rolling shutter miedzuy S9 i Z8?
@ad1216
Różnica jest taka, że w Z8 i Z9 na elektronicznej migawce zrobisz zdjęcia z błyskiem na eletronicznej migawce, nawet na 1/8000, a na S9 nie zrobisz wcale. W S5 tylko na mechanicznej.
@kojotek,
O ile wiem to Z9 i Z8 mają czas synchronizacji z lampą wynoszący 1/200s.
Krótsze czasy tradycyjnie na HSS
@ad1216
Odpowiedź jest prosta, dla obniżenia kosztów produkcji. Migawka jest drogim podzespołem.
PDamian " Plastikowy aparat bez:..."
To nie jest apart dla Ciebie.
Moim zdaniem ideą tego apartu jest ..."dostosowanie profesjonalnej maszyny do potrzeb majsterkowicza"
Chodziło o zachęcenie "młodego kreatora/twórcę treści" do odejścia od smartfonu ,.... ale bez konieczności trudnego etapu nauki i porzucenia dotychczasowych nawyków.
Stąd " Plastikowy aparat bez:..wizjera, mechanicznej migawki, drugiego slota kart, gorącej stopki, dżojstika, gniazda słuchawek, uszczelnień bez paru pokręteł i przycisków ustawień kąta migawki, bez Waveform, bez Vectorscope,"
Ale z dedykowaną aplikacją "Lumix Lab".
Bo apart ma umożliwić łatwe tworzenie zdjęć i filmów gotowych do natychmiastowej publikacji w mediach społecznościowych bezpośrednio z aparatu.
Slogan reklamowy to : "SHOT (przekreślone) EDIT, SHARE"
" OCZARUJ SWOJE MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Twórz urzekające treści bezpośrednio za pomocą nowego pełnoklatkowego aparatu LUMIX S9, wyposażonego w profesjonalne funkcje, ale niewymagającego umiejętności edycji — od zrobienia zdjęcia do jego opublikowania w 30 sekund.
link
Dlatego PDamian to aparat nie dla Ciebie.
Nie napisałem, że ten aparat jest bezużyteczny
tylko że lista czego jest pozbawiony względem S5II
jest tak długa, że moim zdaniem mógłby być tańszy.
Choć przy cenie 11000 za Sony ZV-E1
i 6150 za Fujifilm X-S20...
Ten aparat to szczególnie wyraźna próba wydojenia klienta, czyli wciągnięcia go w nowy i drogi system. To powinien był być aparat z matrycą m4/3, gdzie jest dużo większy wybór obiektywów (w tym jasnych i zaprojektowanych do filmowania), zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym.
Naturalnie każdy producent chce zarabiać, ale moim zdaniem takim szczególnie wyraźnym próbom łupienia trzeba się przeciwstawiać, bojkotując takie produkty, naprawiając stary sprzęt, przydłużając gwarancję, itd.
@_Tomek_
Masz rację! Na bagnet L zupełnie nie ma obiektywów! G100 i GH7 na m4/3 nie nadają się do video.
Podoba mi się Twój egalitarny pomysł walki z krwiożerczym kapitalizmem! Jest tak dobry jak Twój pomysł bojkotu systemu prawnego ;-)
Nie siedzę w tym systemie, są tam jakies małe sensowane szkła które można podpiąć ? Małe zgrabne aparaciki są fajne ale kiedy potem tak jak na zdjęciu podpina ktoś kloca to mija się to z celem. M4/3 jest ok tylko że różnica w wymiarach aparatów nie jest tak duża aby nie włożyć apsc, a w obrazku szumach i dynamice już spora. Dlatego póki co jako mały aparat pozostaję przy xe4 + naleśnik.
LUMIX S 18-40mm F4.5-6.3 ma być mały
link
link
Panowie, ....czy wyście hibernowali?
W systemie "L" są świetne małe obiektywy Sigmy serii " i", zaprojektowane do celowo do filmowania. Ukazały się wraz z apartem Sigma fp / Sigma fpL, którego gabaryty są jeszcze mniejsze niż Lumixa S9.
Aparty Lumix S5ii, S5IIx, są najtańsze w swojej klasie.
System L w aliansie Sigmy, Panasonica, Leica'i istnieje już...od 28 września 2018 roku. Powstało 12 aparatów, kamery 4(?)Blackmagic, Kamera DJI, najnowsze kamery Panasonic AW-UB50-pełnoklatkowa i AW-UB10-czujnik MFT (Micro 4/3)...
Więc _Tomek_ wyjaśnij na podstawie czego piszesz takie "opinie", o braku obiektywów, czy "nowym drogim systemie"?
Sam fakt, że wymieniasz co jest w systemie świadczy o tym jak tego niewiele. Sześć lat to nadal nowy system, tak samo jak Z czy R (i w odróżnieniu od E, X czy m4/3). Nadal są braki w szklarni i przede wszystkim to za krótko, by dojrzał rynek wtórny.
Dlaczego drogi? Bo jasne, świetne optycznie, uszczelniane szkła, czyli takie dające realną przewagę nad dobrymi szkłami w X czy m4/3 są bardzo drogie. Przy tym gabarytowo średnio pasują do małego korpusu.
Z bazy Optycznych - 17 szkieł Panasa, 42 szkła Sigmy. Lajki i pozostałych nie uwzględniałem... Jasne, świetne optycznie i uszczelniane szkła w m4/3 są drogie i/lub bardzo drogie.
_Tomek_
...jakie braki w "szklarni" ..jaki rynek wtórny... jakie to ma mieć znaczenie dla użytkownika tego aparatu?
Twoja argumentacja jest nawet...nie tyle nie poważna, co niedorzeczna.
To zobacz teraz w tej samej bazie ile jest pod X, że nie wspomnę o m4/3 czy E.
Pod względem ogólnej liczby szkieł L przygrywa z każdym "starym" systemem.
A może przejdźmy do konkretów. W m4/3 można kupić świetne do zdjęć i filmowania zoomy 12-35 i 35-100 f/2.8 za 4-5 tys. zł, nowe. Bezbłędne optycznie i mechanicznie, uszczelnione, o masie 300-400 g, więc wygodne nawet z małymi korpusami bez gripa (mam 35-100 i używałem kilka razy z E-M5, choć głównie używam z OM-1).
Co można podłączyć do S9 w systemie L, co będzie sensowną alternatywą dla tych zoomów do małego aparatu?
_Tomek_
Tylko pamiętaj, że jeśli ktoś chce uzyskać identyczny obrazek czyli kąt widzenia i GO to w FF można zejśc o 2 podziałki w stosunku do m43. Czyli twoje szkło m43 35-100/2.8 to będzie odpowiednik 70-200/5.6 na FF.
Podobno 8 października ma być jakaś nowość od Panasa
Ja pamiętam, ale czy takie szklo istnieje pod L? Albo w ogóle jakikolwiek system FF?
Co do premiery, to obstawiam, że nie będzie to mały aparat m4/3, bo uderzyłby w sprzedaz S9. Może G90 II.
@_Tomek_ trochę bez sensu porównanie m4/3 czy APS-C do Full Frame
poza tym dzisiaj jak widzę nie brakuję obiektywów do L-mount.
Ma to być odgrzewany kotlet S5D za 1600€ link
_Tomek_
Porównywanie różnych rodzajowo rzeczy nie ma sensu, ponieważ nie prowadzi do żadnych logicznych konkluzji.
Taki przykład: ktoś chce uprawiać sport i wybiera kolarstwo. Ktoś inny również i wybiera skok o tyczce. To sport i to sport, ale porównywanie roweru i tyczki nie ma sensu.
Tak samo w fotografii. ktoś wybiera system "FF", ktoś "MFT", Jedno i drugie jest do uprawiania fotografii, ale ich porównywanie jest jak ..roweru i tyczki.
PDamian
Nie powielaj takich clickbait' ów.
Przeczytałem wszystkie te wpisy o ....i ,..straciłem 5 minut życia.
Molon_labe,
To by było zbyt proste: różne systemy i każdy idealny w innym zastosowaniu.
Czy do vlogowania pelnoklatlowy kastrat jest idealnym wyborem?
Prawda jest taka, że i m4/3, i APS-C, i FF nadają się do każdego rodzaju fotografii, kwestia tylko przyjmowanych kompromisów. A zawsze są jakieś.
Druga prawda jest taka, że przy długowieczności aparatów i obiektywów producenci kombinują jak sprzedawać ciągle coś nowego.
Teraz jest moda na odchudzone korpusy FF i na ciemne szkla do nich. Dla mnie to dojenie klienta.
Uwielbiam te czułe sformułowania 'kastrat', 'odgrzewany kotlet'...
'Ma to być odgrzewany kotlet S5D za 1600€'
Tymczasem zupełnie nieodgrzany kotlet w postaci podobnie starego Z6II kosztuje 1.600 USD i to bez kitlensu, nie mówiąc już o A7III w którym od premiery w lutym 2018 nie zostało zmienione nic zupełnie, a cena w B&H wynosi nadal 1.800 USD saute, bez dodatków. Nazywamy to powszechnie ceną rynkową.
'Dla mnie to dojenie klienta.'
Nie, to nadal jedynie oferta handlowa dla klienta, który w ostateczności podejmuje świadomą decyzję o dokonaniu zakupu, bądź nie. Do S9 da się podłączyć cokolwiek z bagnetem L i to klient (a nie komentator Optycznych) podejmuje decyzję, czy takie kombo mu pasuje.
'Przy długowieczności aparatów i obiektywów producenci kombinują jak sprzedawać ciągle coś nowego.'
Na tym mniej więcej polega funkcjonowanie gospodarki i kapitalizmu. Ostateczną decyzję podejmuje rynek, czyli klient. Na podstawie decyzji rynku producent podejmuje kolejne decyzje produktowe - jeżeli pojawi się S9II, to wtedy będzie znakiem, że wprowadzenie S9 miało sens. Jeżeli nie, to wtedy producent zrezygnuje z tej linii produktowej. To raczej proste.
link
@PDamian
Pod koniec sierpnia Z5 był za 898 €, a w listopadzie 2023 w podobnej cenie.
@gamma napisał:
„Tylko pamiętaj, że jeśli ktoś chce uzyskać identyczny obrazek czyli kąt widzenia i GO to w FF można zejśc o 2 podziałki w stosunku do m43. Czyli twoje szkło m43 35-100/2.8 to będzie odpowiednik 70-200/5.6 na FF”
Obrazek nie będzie identyczny. Gdyby tak było, to redaktorzy Oprtyczne.pl zostali by bez pracy. Różnice w obrazowaniu są nawet przy tej samej ogniskowej, przy takiej samej przysłonie i na tym samym formacie matrycy ale z dwóch różnych obiektywów (lub aparatów). No chyba po to są tu te wszystkie testy, no nie ?
Poza tym, jeśli ISO będzie takie samo to czas naświetlania będzie różny (rozmycie wody, świateł samochodów, chmur itp., itd.)
@Jarun
Generalnie chodzi o ceteris paribus...
Dzisiaj fajna oferta na amazon.pl dla klientów Prime:
S5II+20-60+dodatkowy akku za 7718 PLN
@Amadi - wyszedł update softu do 1.1, zniknęła większość limitów nagrywania. Jakaś szansa na update testu? (wątpię, ale warto by było w przypadku takich zmian)
Kochani, a ja się podpytam co Waszym zdaniem lepsze dla amatora. Ten s9 czy Canon r8? Głównie zdjęcia dzieci, wakacje, czasem Street. Jak nagrania video to max kilkuminutowe. 100% amatorska zabawa. Nie szukam ciężkiego kloca. Porzuciłem fujifilm, bo nie byłem zadowolony z af i pracy w trudnym świetle. Myślałem o r8 i 24-105 f4 ewentualnie to nowsze 28-70 f2.8. Na plus, że można podpiąć lampę, czego w s9 brakuje. Podobno są jakieś ograniczenia, ktoś wie o co chodzi?
Tutaj s9 z podobnym jasnym zoomem bym wybrał. Podoba mi się, że nie ma wielkiej "zabawy" w obróbce.
Ktoś miał te 2 aparaty albo je macał? Chętnie poznam. Opinie.
Omówienie testu trybu filmowego Panasonic Lumix S9
link
[218]
Powiem szczerze, że trochę nie widzę sensu w aparacie z tak małym korpusem, który wyciąga tylko tyle jeśli chodzi o klatkaże, rozdzielczości i DR. Podłączamy pod toto ogromne obiektywy, aby się nie dało tego wygodnie używać i dostajemy mniej, niż jest w stanie zaoferować matryca m43 z G9II/GH7. Toż nie lepiej byłoby w ten korpus wsadzić matrycę z GH7? I może jakiś cień uchwytu na palce dodać. Jest sporo naprawdę odpowiednich obiektywów m43 do takiego systemu.
Panasonic S5 I nagrywa filmy z całej matrycy w mp4 w rozdzielczości 5184 na 3456 po ustawieniu na kole lewym zdjęć 6k a na kole prawym film.