Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Canon EOS C400 - test kamery

10 grudnia 2024
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 8

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Canon C400 to udane połączenie rozwiązań rozwijanych przez lata w obrębie linii Cinema EOS z nowym pełnoklatkowym sensorem. Na plus testowanej kamery trzeba na pewno policzyć mnogość trybów nagrywania i kodeków, a także zachowanie dobrego zakresu tonalnego i niskiego poziomu szumów w szerokim zakresie czułości. Dobrze sprawdza się też modułowa budowa, ergonomia, obecne na pokładzie narzędzia ułatwiające pracę operatora czy nowy tryb pracy stabilizacji cyfrowej znacznie zwiększający jej użyteczność.

Jest też oczywiście kilka wad, z których na szczęście większość (jak dziwne zachowanie autofokusa, kiepsko zaimplementowane wyostrzanie czy braki w polskim tłumaczeniu menu) da się relatywnie łatwo usunąć za pomocą aktualizacji oprogramowania. Poza nimi warto też wspomnieć o obecności tylko jednego gniazda CFexpress typu B co ogranicza możliwości zapisu na dwa nośniki jednocześnie do formatów kompatybilnych z kartami SD oraz sporą, w porównaniu np. z przetestowanym przez nas modelem C70, prądożerność.

Ogólnie jednak Canon C400 to udana kamera, która powinna sprawdzić się w zdecydowanej większości zastosowań.


----- R E K L A M A -----

Canon EOS C400 - test kamery - Podsumowanie i filmy przykładowe

Co ciekawe, modelu C400 nie ma za bardzo do czego porównywać jeśli chodzi o ofertę konkurencji. Z jednej strony bohater niniejszego testu oferuje zauważalnie więcej niż tańsze Sony FX6 (np. filmowanie w RAW-ach), z drugiej ma znacznie nowsze podzespoły niż niepotrafiąca nawet nagrać ujęć w 50/60 kl/s w trybie pełnoklatkowym Sony FX9. Podobnie zresztą jak także oferujący sensor 6K modułowy Blackmagic Design Pyxis. Wygląda zatem na to, że Canon C400 wykroił dla siebie kawałek rynku, a jego największym konkurentem jest zaprezentowany kilka miesięcy później pokrewny model EOS C80.

Dla porządku zestawmy jeszcze ceny wszystkich wymienionych powyżej urządzeń (stan na dzień 01.12.2024):

  • Blackmagc Design Pyxis – ok. 13700 zł.
  • Canon EOS C400 – ok. 38700 zł.
  • Canon EOS C80 – ok. 26800 zł.
  • Sony FX6 – ok. 25250 zł.
  • Sony FX9 – ok. 51500 zł.

Canon EOS C400 - test kamery - Podsumowanie i filmy przykładowe

Zbierzmy teraz wady i zalety Canona C400 w jednym miejscu:

Zalety:

  • solidna i uszczelniona obudowa,
  • ergonomia podporządkowana filmowaniu,
  • aktywne chłodzenie,
  • modułowa konstrukcja pozwalająca konfigurować urządzenie w szerokim zakresie,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji większości elementów sterujących,
  • czytelne i przejrzyste menu,
  • możliwość stosowania dużych akumulatorów,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wejścia XLR,
  • wyjście słuchawkowe,
  • pełnowymiarowe wyjście HDMI,
  • wyjścia sygnałowe SDI
  • wejście na zdalne sterowanie,
  • możliwość wygenerowania w kamerze kodu czasowego,
  • obsługa kodu czasowego z zewnętrznych źródeł (wejście na timecode),
  • ruchomy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • dotykowy ekran,
  • wbudowany filtr szary o dużym zakresie regulacji,
  • matryca o trzech bazowych czułościach,
  • brak ograniczeń czasu nagrywania,
  • duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
  • nagrywanie w 4:2:2/10-bit z wewnętrznym zapisem,
  • nagrywanie filmów w formacie RAW z wewnętrznym zapisem,
  • nagrywanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s,
  • duży zakres przepływności strumienia danych oraz kodeków do wyboru,
  • profile obrazu PQ, HLG, C-Log2 oraz C-Log3,
  • dobry zakres tonalny w profilach logarytmicznych, także na wyższych czułościach,
  • szybki i celny autofokus o wysokiej kulturze pracy,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • rozbudowane narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • dobra szczegółowość obrazu 6K i 4K,
  • świetna szczegółowość obrazu przy filmowaniu w Full HD w trybie Super 35 oraz w trybie pełnoklatkowym do 50/60 kl/s,
  • dobrze działające odszumianie przestrzenne.
  • dobrze działająca stabilizacja cyfrowa uwzględniająca wektor ruchu,
  • duży zakres użytecznych czułości,
  • szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.

Wady:

  • gniazda kart pamięci różnych typów, co uniemożliwia zapis na dwa nośniki jednocześnie przy filmowaniu w RAW,
  • brak „kołyski” do obsługi zooma,
  • spory apetyt na prąd,
  • wstawki anglojęzyczne w polskim menu,
  • brak wizjera elektronicznego lub przynajmniej nakładki w formie lupy na ekran,
  • autofokus zatrzymuje się po zniknięciu śledzonego celu z kadru mimo zgoła przeciwnego ustawienia w menu.
  • brak stabilizacji matrycy,
  • dodatkowy crop przy przejściu ze 100 do 120 kl/s w trybie Super35, w tym w Full HD.
  • przestrzenna redukcja szumu nie działa,
  • implementacja wyostrzania, która utrudnia uzyskanie neutralnie wyglądającego materiału.
  • kiepska jakość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym powyżej 120 kl/s,
  • dziwne schodkowanie i sporo aliasingu w filmach w formacie RAW trybach Super 35 i Super 16.
  • przeciętna jakość obrazu w trybie Super16.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Canon RF 24-105 mm f/2.8 L IS USM Z.

  • film 1 – 79 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 180 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s,
  • film 2 – 379 MB, Canon Cinema RAW, 12-bit, 6000×3164, 25 kl/s, Canon Log 2,
  • film 3 – 504 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, Canon Log 2, kodek All-Intra,
  • film 4 – 145 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, Tryb Super 35, Canon Log 3,
  • film 5 – 112 MB, Canon Cinema RAW, 12-bit, 2184×1152, 25 kl/s, Tryb Super 16,
  • film 6 – 36 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, HDR PQ,
  • film 7 – 170 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, slow motion – ujęcie nagrane w 120 kl/s spowolnione w aparacie do 25 kl/s, ISO 12800,
  • film 8 – 62 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, Tryb Super 16, Hybrid Log Gamma, ISO 3200,
  • film 9 – 1207 MB, Canon Cinema RAW, 12-bit, 6000×3164, 25 kl/s, ISO 12800,
  • film 10 – 192 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, Canon Log 2, ISO 12800,
  • film 11 – 176 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, Tryb Super 35, Canon Log 3, ISO 6400,
  • film 12 – 214 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 25600.


Kamerę do testów wypożyczyła firma:
Canon EOS C400 - test kamery - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Canon EOS C400 - test kamery - Podsumowanie i filmy przykładowe
Canon EOS C400 - test kamery - Podsumowanie i filmy przykładowe
Canon EOS C400 - test kamery - Podsumowanie i filmy przykładowe