Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF 50 mm f/1.4D - test obiektywu

20 listopada 2007

4. Rozdzielczość obrazu

Standardowo już rozdzielczość przetestowaliśmy wykorzystując lustrzankę Nikon D200, w oparciu o pliki RAW konwertowane przy pomocy programu dcraw. Poniższy wykres pokazuje uzyskane wyniki.

Nikon Nikkor AF 50 mm f/1.4D - Rozdzielczość obrazu


Rozdzielczość w centrum kadru jest świetna od przysłony f/2.0, a po dalszym domknięciu wręcz wybitna. Pewien niedosyt pozostawia maksymalny otwór względny, ale to typowa przypadłość tego typu sprzętu. Wykres ten wygląda w zasadzie identycznie jak w przypadku Sony i Pentaxa. W pewnym sensie to nas nie dziwi, bo konstrukcje wszystkich tych obiektywów jeśli chodzi o ilość grup i elementów są takie same.

----- R E K L A M A -----

Widać też, że tym co zyskujemy kupując model ze światłem f/1.4 to zachowanie dla f/2.0. Nikkor 1.4/50 na tej wartości przysłony osiąga poziom ponad 36 lpmm, Nikkor 1.8/50 sięgał tylko 28 lpmm. Różnica jest więc znacząca.

Jeśli chodzi o brzeg kadru, to zachowanie znów jest typowe dla tej klasy sprzętu. Zarówno Pentax jak i Sony, a nawet Nikkor 1.8/50, prezentowały się tak samo w zakresie przysłon f/2.0-f/5.6 wyraźnie odstając od ostrości w centrum i zbliżając się do niej, a tym samym osiągając poziom bardzo wysoki, dopiero dla f/8.0.

Ciekawe jest to, że na inną taktykę zdecydował się Canon 1.4/50 USM. Tam maksymalne osiągi w centrum kadru uzyskiwane na matrycy 8 MPix, nawet po przeliczeniu na 10 MPix, choć bardzo wysokie, nie są rekordowe i ustępują konkurencji. Z drugiej strony znacznie lepsze jest zachowanie na brzegu, które w stopniu bardzo niewielkim ustępuje temu w centrum.

Standardowo już na zakończenie tego rozdziału prezentujemy wycinki tablicy testowej uzyskane na plikach JPG przy standardowym wyostrzaniu oferowanym przez aparat.

Nikon Nikkor AF 50 mm f/1.4D - Rozdzielczość obrazu