Nikon D5000 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (7 rodzajów) (odpowiednio: 2700 K, 3000 K, 3700 K, 4200 K, 5000 K, 6500 K, 7200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Każdą nastawę balansu bieli można dostroić posługując się dwoma 15-stopniowymi skalami. Można wzmocnić lub osłabić kolory: czerwony lub niebieski (A-B) oraz zielony lub purpurowy (G-M). W menu można także określić bracketing WB z wartościami: +/-1, +/-2 lub +/-3 od neutralnego położenia na skalach A-B i G-M. Porównując ilość nastaw balansu bieli do D90, widać, że w D5000 brakuje możliwości ustawienia konkretnej temperatury barwowej.
Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.
Odwzorowanie kolorów na zdjęciach z Nikona D5000 jest bardzo dobre.
Praktycznie we wszystkich kombinacjach oświetlenia i balansu bieli
otrzymujemy stosunkowo małe błędy kolorów i prawidłowe nasycenie.
Jednak tradycyjnie już aparat napotyka na trudności w przypadku
automatycznego balansu bieli i światła żarowego. Poza tym, w czasie
pochmurnego dnia, wydaje się, iż lepiej będzie skorzystać z nastawy
''Dzień pochmurny'', niż automatycznego WB. W pozostałych przypadkach
różnice pomiędzy WB Auto, a adekwatną do oświetlenia nastawą WB nie są
aż takie duże. Minimalnie lepsze wyniki uzyskamy jeśli będziemy używać
zdefiniowanych wartości balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.24 | 107.7 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.82 | 108.8 |
3000 K | Auto | 31.4 | 133.2 |
3000 K | Żarówka | 6.92 | 106.6 |
Błysk | Auto | 5.97 | 101.4 |
Błysk | Błysk | 4.41 | 101.1 |
Pochmurny dzień | Auto | 8.69 | 112.7 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.84 | 107.5 |