Nikon D5000 - test aparatu
9. Podsumowanie
Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność: 4.6 / 6.0
Jakość korpusu D5000 jest analogiczna do modeli D60 i D90. Materiały z
jakich jest wykonany nie odbiegają od poziomu konkurencyjnych
amatorskich lustrzanek. D5000 nie ma dużej ilości przycisków na
obudowie, ale zmiany parametrów dokonuje się w łatwy i dość szybki
sposób korzystając z panelu sterowania na ruchomym wyświetlaczu LCD.
Menu jest przejrzyste i czytelne. Dobrze działający tryb podglądu obrazu na żywo w połączeniu z ruchomym wyświetlaczem pozwala na wygodne fotografowanie w trudnych pozycjach. Dodatkową zaletą D5000, coraz bardziej powszechną w lustrzankach, jest możliwość nagrywania filmów.
Użytkowanie i ergonomia: 4.2 / 6.0
Stosunkowo duża wysokość uchwytu w D5000 powoduje, że trzymamy aparat pewnie i wygodnie. Szybkość działania nie budzi żadnych zastrzeżeń. Użytecznym może być tryb zdjęć seryjnych, który pozwala na rejestrowanie 4 kl/s. Zarówno pomiar światła jak i błysku, a także autofokus pracują na dobrym poziomie.
Należy przypomnieć jeszcze o tym, że D5000 nie ma silnika autofokusu. Z tego powodu jedynymi obiektywami, jakie mogą z nim w pełni współpracować, są te które mają wbudowany silnik. Pośród Nikkorów są nimi te z oznaczeniem AF-S i AF-I.
Rozdzielczość: 5.5 / 6.0
Matryca w D5000 jest analogiczną matrycą do tej znajdującej się w modelach D90 i D300. Testy tych dwóch aparatów pokazały, że rozdzielczość w obu tych przypadkach jest w granicy błędu taka sama. Obecny test pokazał, że rozdzielczość D5000 jest także taka sama jak w przypadku D90 i D300.
Balans bieli: 5.2 / 6.0
Średni błąd koloru i nasycenie utrzymują się na dobrym poziomie dla poszczególnych kombinacji balansu bieli i światła. Wyjątkiem jest tradycyjnie światło żarowe, które sprawia spore problemy automatycznemu balansowi bieli.
Jakość obrazu w JPEG: 5.5 / 6.0
Jakość zdjęć JPEG nie daje nam powodów do narzekań. Nawet programowe czułości ISO 100 i 6400 wyglądają bardzo dobrze. W stosunku do Nikona D300, zdjęcia z D5000 na wysokich czułościach poddane zostają minimalnie większej redukcji szumów. Nie powoduje to jednak wyraźnych strat w ilości szczegółów na zdjęciu.
Jakość obrazu i szumy w RAW: 4.3 / 6.0
Jakość RAW-ów z D5000 jest praktycznie taka sama jak w D300. Szum w całym zakresie czułości utrzymuje się w w obu aparatach na tym samym niskim poziomie. Zaczyna być dostrzegalny w okolicach ISO 800 i powyżej tej wartości wolno wzrasta.
Jedyne zastrzenia budzi w nas proces programowej ingerencji w RAW-y. Nie jest to jednak odczuwalne przy typowych zastosowaniach aparatu, bo prezentowana przez D5000 jakość zdjęć jest bez zarzutu.
Zakres tonalny: 5.0 / 6.0
Dynamika tonalna w Nikonie D5000 jest na całkiem dobrym poziomie, osiągając maksimum w okolicach 7 EV przy czułościach ISO 100 i 200. Jest to analogiczny wynik jaki uzyskaliśmy w testach D90 i D300, a jednocześnie zauważalnie wyższy niż u konkurentów takich jak Canon 500D czy Olympus E-620.
Ocena końcowa
Jakość wykonania i ergonomia | 4.6 |
Użytkowanie | 4.2 |
Rozdzielczość | 5.2 |
Balans bieli | 5.2 |
Jakość obrazu w JPG | 5.5 |
Jakość obrazu i szumy w RAW | 4.3 |
Zakres tonalny | 5.0 |
Średnia | 4.9 / 6.0 |
Wynik testu Nikona D5000 chyba nas nie zaskoczył. Poprawne zastosowanie
12-megapikselowej matrycy z D300 musiało się wiązać ze stworzeniem
bardzo dobrego aparatu. D5000 nie ma bowiem poważniejszych wad. Biorąc
pod uwagę jego amatorskie zastosowania trudno mu cokolwiek zarzucić. Na
tej półce lustrzanek z pewnością dużymi atutami D5000 są: użyteczny Live
View, możliwość nagrywania filmów i obrotowy wyświetlacz.
Bardziej wymagający użytkownicy mogą mieć jedynie zastrzeżenia co do braku silnika AF. Jeśli uważają, że baza obiektywów AF-S jest dla nich za mała, muszą wziąć pod uwagę D90. Nie ma on jednak odchylanego wyświetlacza, co może być bardzo ważne dla niektórych osób. Silnik AF, to nie jedyna znacząca różnica w stosunku do D90. W D5000 brak monochromatycznego LCD, większego i wygodniejszego uchwytu, lepszej funkcjonalności przycisków, opcjonalnego pionowego uchwytu. To wszystko oferuje D90, który jest około 500 PLN droższy niż D5000. Różnica w cenie wydaje się niewielka, ale warto przemyśleć czego tak naprawdę oczekujemy od aparatu i w jaki sposób będziemy go użytkować.
Na koniec przedstawiamy najważniejsze wady i zalety Nikona D5000.
Zalety
- funkcjonalność przycisków i menu,
- obrotowy, wyraźny i jasny wyświetlacz,
- jak na tę klasę sprzętu wyraźny i czytelny wizjer,
- funkcja czyszczenia matrycy,
- funkcjonalny tryb Live view,
- możliwość nagrywania filmów,
- dobry tryb zdjęć seryjnych,
- wygodna i zdalna współpraca z lampami zewnętrznymi,
- szybki autofokus,
- małe błędy odwzorowania kolorów,
- bardzo dobra rozdzielczość matrycy (na poziomie D300 i D90),
- bardzo dobra (dla niższych czułości ISO) i dobra (dla wyższych) jakość zdjęć JPEG,
- jakość zdjęć zapisywanych w formacie RAW porównywalna z D300,
- względnie niskie szumy na zdjęciach RAW w całym zakresie ISO,
- zakres tonalny na bardzo dobrym poziomie w całym zakresie ISO.
Wady
- brak uszczelnień,
- brak wbudowanego silnika AF,
- słaby auto-balans bieli dla światła żarowego,
- dość powolny autofokus w trybie Live view,
- brak stabilizacji matrycy,
- bardzo prawdopodobna ingerencja w pliki RAW.
Przykładowe zdjęcia
Obiektywy Sigma 30 mm f/1.4 EX DC wykorzystywane w pomiarze rozdzielczości otrzymaliśmy od: