Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S 14-24 mm f/2.8G ED - test obiektywu

25 listopada 2007

5. Aberracja chromatyczna

W przypadku ultraszerokokątnych zoomów trudno zapanować nad aberracją chromatyczną, która szczególnie dokucza przy maksymalnym otworze względnym. U Nikkora 14-24 mm poprzeczka stała bardzo wysoko, bo w jego przypadku mamy dodatkowo do czynienia z dobrym światłem f/2.8. Tym większe uznanie wzbudziło w nas to co zobaczyliśmy na zdjęciach. Dla zakresu 19-24 mm aberracja nie jest uciążliwa będąc małą lub co najwyżej średnią. Najwięcej problemów będziemy mieli dla kombinacji maksymalnego kąta widzenia i przysłony f/2.8, gdzie poziom tej wady sięga granicy pomiędzy wartościami średnimi i dużymi.

Nikon Nikkor AF-S 14-24 mm f/2.8G ED - Aberracja chromatyczna


Sigma 12-24 mm, która także przeznaczona jest na pełną klatkę i ma znacznie gorsze światło, pokazywała dla najkrótszych ogniskowych aberrację na poziomie wyraźnie powyżej 0.2%.

----- R E K L A M A -----

Bardzo podobne do Nikkora zachowanie obserwowaliśmy zaś u pełnoklatkowej Sigmy 17-35 mm, która jednak oferuje nam znacznie węższe kąty widzenia, a światło f/2.8 daje tylko dla najkrótszej ogniskowej.

Podsumowując, zachowanie w tej kategorii także należy ocenić bardzo pozytywnie. Nie było bowiem w naszych testach obiektywu, który przy podobnych parametrach dawałby lepsze osiągi.

14mm, f/2.8
24mm, f/2.8
Nikon Nikkor AF-S 14-24 mm f/2.8G ED - Aberracja chromatyczna Nikon Nikkor AF-S 14-24 mm f/2.8G ED - Aberracja chromatyczna