Nikon D5000 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Większe odszumianie w D5000 na plikach JPEG w stosunku do D300 widać także na pomiarach szumu programem Imatest. Na najwyższych czułościach, w testowanym Nikonie, szum jest około 0.5% mniejszy niż w D300. Na niskich czułościach jest on w obu aparatach porównywalny i zarazem niski.
W Nikonie D5000 są trzy stopnie odszumiania: słaby, standardowy i mocny.
Efekt ich działania na czułości ISO 3200 pokazujemy poniżej. Ponieważ
ilość szumu na zdjęciach jest niewielka, również skutki odszumiania nie
są duże.
3200 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Jak już wcześniej wspominaliśmy, matryce w testowanym tutaj D5000 i D300
są takie same. W poprzednim rozdziale było jednak wyraźnie widać, że
JPEG-i z D5000 są bardziej odszumiane niż w D300. Czy na zdjęciach RAW
także zobaczymy jakieś różnice pomiędzy tymi aparatami?
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
6400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
12800 ISO | |||
|
|
Okazuje się, że jakość RAW-ów z D300 i D5000 jest praktycznie taka sama.
Szum w całym zakresie czułości utrzymuje się w w obu aparatach na tym
samym poziomie włączając w to czułości programowe: ISO 100 i 6400. Różnic
nie widać także w stopniu wyostrzenia zdjęć.
Na czułościach ISO 1600 i 3200 szum w Nikonie jest minimalnie, choć zauważalnie mniejszy niż w Canonie. Czułości ISO 6400 w obu aparatach prezentują się już podobnie, co potwierdza wykres szumu.
Poziom szumu w D5000 jest bardzo niski. Zaczyna być dostrzegalny w okolicach ISO 800 i powyżej tej wartości wolno wzrasta osiągając na ISO 3200 poziom 3%. W stosunku do Olympusa E-620, pod względem szumów na najwyższych czułościach, Nikon radzi sobie o około 1.0-1.5 EV lepiej.
Pomiary na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów potwierdzają ten sam poziom szumów w obu Nikonach.
Darki
Nikon D5000 zapisuje RAW-y w postaci 12-bitowej. To odpowiada maksymalnemu poziomowi sygnału równemu 4096. Po wykonaniu 3-minutowych ekspozycji bez dopływu światła, RAW-y zostały wywołane programem dcraw, ale tak, aby uzyskać obraz jeszcze sprzed interpolacji. Sygnał w 48-bitowych plikach ograniczyliśmy jednak do zakresu od 0 do 255, tak aby pokazać to co najważniejsze. Biel na tych zdjęciach odpowiada wartościom wyższym niż 255. Oś pionowa histogramów dla zdjęć RAW ma zakres od 0 do 100000 zliczeń.
Darki zapisane w aparacie w formacie JPEG nie zostały przez nas poddane żadnym obróbkom. Odpowiednie dla nich histogramy zostały wykonane w skali logarytmicznej, ponieważ taka skala pozwala na lepsze zobrazowanie sygnału bliskiego zeru.
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 (RAW) |
|||
100 (JPEG) |
|||
200 (RAW) |
|||
200 (JPEG) |
|||
400 (RAW) |
|||
400 (JPEG) |
|||
800 (RAW) |
|||
800 (JPEG) |
|||
1600 (RAW) |
|||
1600 (JPEG) |
|||
3200 (RAW) |
|||
3200 (JPEG) |
|||
6400 (RAW) |
|||
6400 (JPEG) |
Wynik taki jaki widać powyżej był przez nas oczekiwany.
Tradycyjnie już bowiem, analiza darków z lustrzanki Nikon wskazuje na
programową ingerencję w RAW-y. Histogramy mają kształt połówki dzwonu,
a ich maksimum jest praktycznie w zerze. Jest to zachowanie niefizyczne
i sugeruje, że przed zapisem zdjęcia, sygnał jest redukowany.
Taka zaburzona statystyka nie daje nam miarodajnych wartości średniej sygnału ani odchylenia od tej wartości. Prezentujemy te dane jednak dla porządku poniżej. Można je natomiast porównać z wynikami dla Nikona D90. W obu tych lustrzankach działa prawdopodobnie ten sam algorytm. Minimalne różnice widać w średnim poziomie sygnału, ale odchylenie standardowe dla każdej wartości ISO jest takie samo w D5000 jak i w D90.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 3 | 25 |
200 | 3 | 25 |
400 | 4 | 26 |
800 | 5 | 27 |
1600 | 8 | 29 |
3200 | 14 | 34 |
6400 | 27 | 49 |