Canon EOS 7D - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3000–7000 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (7000 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Światło żarowe (3200 K),
- Światło jarzeniowe (4000 K),
- Światło lampy błyskowej (6000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000 K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000 K ze stałym skokiem 100 K.
Jest to analogiczny zbiór nastaw jaki widzieliśmy w Canonie 50D. Regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu (druga zakładka) poprzez filtr kolorowy (od G9 do M9 i od B9 d A9). W tym samym miejscu można określić bracketing WB z wartościami: ±1, ±2 lub ±3 od zerowego położenia.
Szybką zmianę balansu bieli umożliwia przycisk na korpusie. Uciążliwa może być jedynie zmiana temperaturowej skali, bo tego dokonać możemy tylko wchodząc do menu. W Nikonach klasy D200 i wyższej jest to rozwiązane o wiele lepiej, bo jednym kołem sterującym wybieramy typ balansu, czyli skalę temperaturową, a drugim kołem konkretną temperaturę.
Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów
GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.
W Canonie 7D większych problemów z balansem bieli nie ma. Jedynie
zastrzeżenia mamy jak zwykle do kombinacji światła żarowego i automatycznego balansu bieli. W takim przypadku kolory są mocno
zafałszowane dając żółty obraz. Z pomocą przychodzi skala temperaturowa
lub ustawienie balansu Światło żarowe o temperaturze 3200 K.
Nawet jednak przy tych ustawieniach błąd koloru jest bliski 10,
a powinien być mniejszy.
Przy standardowym oświetleniu, bliskim słonecznemu, automatyczny balans bieli działa bardzo dobrze. Z reguły lepiej jest go stosować niż przestawiać na nastawę Światło słoneczne, czy starać się ustawić konkretną temperaturę barwową lampy. Testując przy lampie o temperaturze barwowej 5500 K, uzyskaliśmy lepszy wynik na nastawie automatycznej niż przy ustawieniu odpowiedniej temperatury. W przypadku oświetlenia wbudowaną lampą błyskową i nastaw automatycznej i dedykowanej, znaczących różnic w wielkości błędu i nasycenia nie widać. Można więc z powodzeniem używać automatycznego balansu bieli przy korzystaniu z wbudowanego błysku.
Dla przejrzystości przedstawiamy poniżej wyniki pomiarów nasycenia Si średniego błędu dC kolorów dla poszczególnych kombinacji balansu bieli i światła.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.69 | 99.87 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.43 | 104.5 |
5500 K | Auto | 5.42 | 106.1 |
5500 K | 5500 K | 8.12 | 108.4 |
Błysk | Auto | 4.22 | 93.07 |
Błysk | Błysk | 3.66 | 91.95 |
3000 K | Auto | 20.9 | 129.7 |
3000 K | Żarówka | 9.21 | 97.97 |
3000 K | 3000 K | 9.63 | 93.09 |