Canon EOS 7D - test aparatu
8. Zakres tonalny
Całkowity zakres tonalny, który w swojej definicji nie ma zależności od
szumu nie wyróżnia się znacznie od innych lustrzanek osiągając poziom
7.7 EV. Nie jest on jednak obiektywną miarą własności matrycy.
W naszych testach największą rolę przywiązujemy do dynamiki
tonalnej przy stosunku szumu do sygnału równym 0.1 (wysoka jakość). Pod
tym względem 7D wypadł kiepsko, biorąc pod uwagę jego poziom
zaawansowania i przeznaczenie dla grupy docelowej. Dla czułości ISO 100
dynamika sięga bowiem jedynie 6.3 EV. To bardzo słaby wynik w porównaniu do tego czym pochwalić się mogą model 50D i Nikon D300s.
Oczywiście zdecydowaliśmy się także na sprawdzenie formatu mRAW w tej kategorii. Uśrednianie sygnału z poszczególnych pikseli powinno pociągnąć za sobą uśrednienie, a więc zmniejszenie ilości szumu, a więc wzrost zakresu wyrażanego w stosunku do szumu. Całkowity zakres tonalny w przypadku mRAW-ów nie powinien się jednak zmienić, a jeśli już, to w małym stopniu. Zwiększyć się się natomiast powinna dynamika tonalna, ściśle uzależniona od poziomu szumu na zdjęciach. Ponieważ poziom szumu na mRAW-ach jest niski, dynamika powinna prezentować się zdecydowanie lepiej.
Nasze oczekiwania pod tym względem sprawdziły się. Minimalny poziom
szumu do ISO 800–1600 sprawił, że do tych wartości dynamika osiągnęła
maksymalny poziom całkowitego zakresu tonalnego wynoszącego 8 EV. Od ISO 800
obserwujemy jej spadek, ale nawet na czułości ISO 6400 osiągany
jest poziom bliski 4.5 EV, a na ISO 12800 wynosi około 4 EV.
Poniżej można zobaczyć jak sytuacja wygląda dla JPEG-ów. Sąsiednie pola tablicy różnią się o 0.3 EV, można więc szybko policzyć, że na plikach JPEG całkowity zakres tonalny jest równy około 5.7 EV lub nawet trochę mniej. To bardzo słaby wynik, który odstrasza od korzystania z zapisu JPEG i zachęca by jednak liczyć na RAW-y.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 |
Wykonaliśmy nocne zdjęcia, by sprawdzić dynamikę tonalną w bardziej
praktycznych zastosowaniach. Użyliśmy
czułości ISO 100 i 1600, przysłony f/11 i czasów ekspozycji odpowiednio
30 i 2 sek. Pliki RAW zostały przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów
programem dcraw, a następnie w programie Adobe Lightroom zostały
maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o −4 EV. Wyniki można obejrzeć poniżej.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
200 ISO | |||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
Od razu musimy zaznaczyć, że prezentowane tu wycinki wykonane były na przestrzeni długiego czasu, a więc oświetlenie na fotografowanym kościele mogło się zmieniać, dlatego należy ostrożnie i z dystansem porównywać prezentowane tu wycinki. Z tego też powodu nie prezentujemy wycinków z Canona 50D – od czasu jego testu oświetlenie kościoła lampami zmieniło się w stopniu uniemożliwiającym porównanie zdjęć.
Po rozjaśnieniu zdjęć widać, że poziom szumu w 7D jest bliższy K-7 niż D300s. Tyczy się to zarówno ISO 100 jak ISO 1600. Przy wyciąganiu szczegółów z prześwietlonych obszarów trudno już o takie śmiałe wnioski, dlatego zostawiamy to indywidualnemu osądowi. Podsumowanie tego rozdziału może być jednak jedno: nie jest dobrze z dynamiką tonalna w 7D!
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
200 ISO | |||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|