Canon EOS 550D - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień zachmurzony,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe,
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Jak widać brakuje temperaturowej skali WB. Przez amatorów bywa ona rzadko używana, ale czasami może być użyteczna. W amatorskich modelach konkurencji można ją odnaleźć, więc dlaczego nie wymagać tego od Canona? Regulacji balansu bieli można dokonywać z poziomu menu (druga zakładka). Ustawienie konkretnej temperatury barwowej może być także regulowane poprzez filtr kolorowy (od G9 do M9 i od B9 do A9). W tym samym miejscu można określić bracketing WB z wartościami: ±1, ±2 lub ±3 od zerowego położenia.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.14 | 101.4 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.51 | 102.2 |
5600 K | Auto | 4.38 | 100.9 |
3000 K | Auto | 128.7 | 22.1 |
3000 K | Wzorzec bieli | 8.58 | 97.42 |
3000 K | Światło żarowe | 8.46 | 90.66 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.44 | 89.78 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.31 | 89.86 |
Canon 550D bardzo dobrze odwzorowuje kolory na zdjęciach. Jedyne spore problemy
występują przy świetle żarowym (3000 K) podczas używania automatycznego balansu bieli.
Aby te problemy zniwelować do akceptowalnego poziomu należy użyć nastawy Światło żarowe, zamiast balansu Auto, lub ustawić poziom bieli na podstawie wzorca.
W przypadku fotografowania w świetle słonecznym czy w świetle o zbliżonej do słońca temperaturze barwowej, 550D odwzoruje kolory bardzo wiernie. Nasze pomiary pokazały, że w takich warunkach średni błąd koloru utrzymuje się w okolicach 4, a nasycenie jest bliskie ideałowi. Jedynie w przypadku oświetlania przedmiotu światłem wbudowanej lampy błyskowej nasycenie jest o 10% gorsze od prawidłowej wartości.
Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.