Fujifilm FinePix HS10 - test aparatu
3. Użytkowanie
Wygoda użytkowania
Uchwyt Fuji HS10 jest bardzo dobrze wyprofilowany i na tyle duży, że bardzo wygodnie trzymamy ten aparat podczas fotografowania. Niezwykle dużym ułatwieniem w kwestii obsługi i użytkowania HS10 jest obiektyw z manualnym pierścieniem do zmiany powiększenia. Dzięki niemu, ten aparat kompaktowy użytkuje się jak lustrzankę z obiektywem o dużym zakresie ogniskowych.
Zaletą tego aparatu jest duża liczba użytecznych przycisków na korpusie. Dzięki temu szybciej możemy nim sterować. Producent nadrabia tym samym niezbyt dobrze zaprojektowane menu, składające się z wielu opcji upakowanych jedynie w dwóch zakładkach. Na przykład, głęboko w ustawieniach aparatu schowany jest zapis RAW. Pod tym względem HS10 niestety wiernie przypomina S200EXR. Na szczęście w HS10 ekran nie gaśnie już przy zmianie zakładki tak jak to było w S200EXR. Również minimalne odstępy czasu migawki wynoszą tak jak należy 1/3 EV. HS10 także szybciej zapisuje zdjęcia w formacie RAW. Zatem widać, że konstruktorzy Fuji lepiej dopracowali ten model niż S200EXR.
Szybkość
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, Fuji HS10 odrobinę szybciej od S200EXR zapisuje zdjęcia w formacie RAW. Nadal jest to jednak stosunkowo wolno, bo aparat blokuje się na około 5 sekund. Jeśli wykonujemy zdjęcia tylko w formacie JPEG, to narzekać na szybkość nie możemy. Aparat dzielnie wykonuje nasze polecenia i obsługa jest przez to przyjemna.
Zdjęcia seryjne
Test szybkości zdjęć seryjnych wykonaliśmy dla trybu High, z kartą SanDisc Extreme III 2.0 GB, przy czułości ustawionej na ISO 1600 i migawce 1/1000 sekundy. Dla poszczególnych rodzajów zapisywanych plików otrzymaliśmy następujące rezultaty dla 30-sekundowego interwału:
- 12 zdjęć w formacie JPEG,
- 6 zdjęć w formacie RAW.
Fuji HS10 nie zaimponował nam trybem seryjnym. Przy zapisie JPEG, w trakcie pierwszej półtorej sekundy wykonuje 7 zdjęć, a potem zapisuje je przez około 10 sekund. Po tym czasie znowu może wykonać kolejne 7 zdjęć z taką samą prędkością 5 kl/s. Z podobną prędkością, ale już o jedno zdjęcie mniej, zapisywane są RAW-y. Są one jednak dłużej zapisywane, bo przez około 20 sekund. Kiedy chcemy wykonać zdjęcia seryjne w trybie RAW+JPEG to prędkość serii nie zmieni się, ale bufor zapełni się po 5 zdjęciach.
Menu
Menu Fuji HS10 ma dwie zakładki: menu fotografowania i menu ustawień. W trybie podglądu zdjęć aktywuje się dodatkowo menu podglądu.
Menu fotografowania:
- pozycja scen – w trybie SP,
- tryb Adv. – w trybie Adv.,
- wybór ISO,
- rozmiar zdjęcia – L, M lub S w formatach 4:3, 3:2 lub 16:9,
- jakość zdjęcia – fine, normal,
- dynamika tonalna – odzyskiwanie detali w jasnych partiach: DR100, DR200, DR400,
- finepix kolor – standard, chrom, czarno-białe, sepia,
- korekcja WB,
- ustawienie nasycenia koloru,
- ustawienie tonacji,
- ustawienie ostrości,
- detekcja twarzy,
- jakość filmu – FullHD, HD, 640, lub 320,
- szybkość w trybie HS – 1000, 480, 240, 120 lub 60 kl/s,
- włączenie trybu HS,
- bracketing AE,
- kompensacja błysku – od −2/3 do +2/3 EV ze skokiem 1/3 EV,
- włączenie zewnętrznego błysku,
- włączenie trybu zdjęć seryjnych,
- zapis ustawień własnych.
Menu ustawień:
- data/czas,
- czas na świecie,
- język,
- tryb cichy – wyłączanie dźwięków aparatu,
- reset ustawień,
- format karty,
- długość wyświetlania obrazu,
- numeracja zdjęć,
- regulacja poziomu dźwięku,
- jasność LCD,
- odświeżanie wizjera – 30 lub 50 kl/s,
- włączenie czujnika przy wizjerze,
- autowyłączanie aparatu,
- wybór stabilizacji obrazu,
- ustawienie zapisu kopii zdjęcia po usunięciu czerwonych oczu,
- włączenie diody wspomagania AF,
- ustawienie AE-Lock,
- tryb zapisu RAW,
- potwierdzenie ostrości,
- zapis oryginału zdjęcia po edycji,
- autorotacja zdjęć w trybie podglądu,
- wybór koloru tła menu,
- wyświetlanie pomocy,
- tryb TV,
- reset ustawień własnych,
- typ baterii,
- rozładowanie akumulatorów Ni-MH.
Menu podglądu zdjęć:
- kasowanie,
- pokaz slajdów,
- usuwanie czerwonych oczu,
- obracanie zdjęcia,
- ochrona zdjęcia,
- kadrowanie zdjęcia,
- zmiana rozmiaru,
- kopiowanie pomiędzy pamięcią wewnętrzną a kartą pamięci,
- nagrywanie notatki dźwiękowej do zdjęcia,
- przycinanie filmu,
- łączenie dwóch filmów,
- polecenie wydruku.
Jakość zdjęć
Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki testowej zapisanych jako JPEG w dwóch różnych poziomach jakości.
fine 3.4 MB |
||
normal 1.9 MB |
Lampa błyskowa
W specyfikacji HS10 liczba przewodnia lampy jest podana przy ISO Auto. Przy takich ustawieniach wynosi ona 0.3–7.2 m przy szerokim kącie i 0.9–3.8 m w położeniu tele.
Dostępne są następujące tryby pracy lampy:
- Auto,
- błysk wymuszony,
- synchronizacja z długimi czasami,
- powyższe opcje w połączeniu z redukcją czerwonych oczu,
- błysk wyłączony.
Aparat ma także gorącą stopkę, co pozwala na podłączenie zewnętrznej lampy błyskowej lub wyzwalacza lamp studyjnych. W menu znajduje się opcja aktywująca zewnętrzny błysk. Zauważyliśmy jednak, że na przykład w trybie makro złącze nie działa i nie można wyzwolić lamp studyjnych.
Poniżej przedstawiamy porównanie mocy błysku w ciemnej sali wykonane w trybie Program przy ISO 100 i Manual w tej samej czułości, czasie 1/100 s i przysłonie f/8.0.
M | P |
Fujifilm HS10 | |
Fujifilm S200EXR | |
Stabilizacja obrazu
HS10 ma kilka trybów stabilizacji:
- ciągła,
- tylko zdjęcia,
- ciągła plus cyfrowa,
- tylko zdjęcia plus cyfrowa.
Skuteczność stabilizacji obrazu w HS10 jest nieduża, ale wyraźnie lepsza od S200EXR. W naszym
teście przy ogniskowej 50 mm osiągnęliśmy maksymalną wartość około
1.5 EV.
Filmy
Fuji HS10 ma bardzo rozbudowany tryb nagrywania filmów. Jako jeden z nielicznej grupy aparatów nagrywa filmy w pełnej rozdzielczości Full HD, a ponadto posiada funkcję High Speed, która daje możliwość nagrywania filmów z szybkością 1000 kl/s. Poprzez tę funkcję HS10 upodabnia się do kompaktu Casio EX-F1, który jako pierwszy dawał użytkownikowi podobne możliwości.
W trybie standardowym filmowania, HS10 nagrywa z prędkością 30 kl/s z dźwiękiem stereo w następujących rozdzielczościach:
- 1920×1080 px,
- 1280×720 px,
- 640×480 px,
- 320×240 px.
- 1000 kl/s, 224×64 px,
- 480 kl/s, 224×168 px,
- 240 kl/s, 442×332 px,
- 120 kl/s, 640×480 px,
- 60 kl/s, 960×720 px.
- film 1 - 640×480 px, 30 kl/s, 2 MB,
- film 2 - 1920×1080 px, 30 kl/s, 11 MB,
- film 3 - 1280×720 px, 30 kl/s, 6 MB,
- film 4 - 640×480 px, 120 kl/s, 4 MB,
- film 5 - 442×332 px, 240 kl/s, 5 MB,
- film 6 - 224×64 px, 1000 kl/s, 6 MB,
- film 8 - 442×332 px, 480 kl/s, 4 MB,
- film 9 – 1920×1080 px, 27 MB,
- film 10 – 224×64 px, 1000 kl/s, 3 MB.
Funkcje niestandardowe
Bardzo interesującą funkcją w nowym HS10 jest funkcja wykonywania
panoramy z ręki. Coś podobnego widzieliśmy już w kompaktach Sony i zrobiło to nas bardzo dobre wrażenie. Teraz i Fuji może chwalić się
taką funkcją. Maksymalny zakres panoramy w przypadku HS10 wynosi aż 270
stopni. W łatwy sposób za pomocą przycisku można określić czy zamierzamy
rozpoczynać panoramę z lewej lub prawej strony, albo z dołu lub z góry.
Po wykonaniu panoramy, aparat potrzebuje kilka-kilkanaście sekund na
dopracowanie jej. Efekt takiego procesu można ocenić na poniższych
przykładach.
Kliknij na miniaturę aby wyświetlić zdjęcie w pełnej rozdzielczości. |
Kliknij na miniaturę aby wyświetlić zdjęcie w pełnej rozdzielczości. |
Kliknij na miniaturę aby wyświetlić zdjęcie w pełnej rozdzielczości. |
Kliknij na miniaturę aby wyświetlić zdjęcie w pełnej rozdzielczości. |
Kolejną funkcją nowego Fuji, o której warto wspomnieć jest „Wielokrotne przechwytywanie ruchu”. Fotografując ruchomy obiekt, ale przy niezmienianiu położenia aparatu, rejestrowana jest pewna ilość zdjęć i następnie nakładane są one na siebie. W efekcie na jednym zdjęciu pojawia się nasz obiekt w różnych położeniach co ilustrują poniższe dwa zdjęcia. Jest także druga funkcja o nazwie „Usuwanie ruchu”, która działa na przeciwnych zasadach. Mianowicie, po wykonaniu kilku zdjęć, zamiast nakładać na siebie ruchome obiekty, usuwa je z głównego planu. Można w ten sposób, na przykład, pozbyć się przejeżdżających samochodów na tle budynku który fotografujemy.
Kliknij na miniaturę aby wyświetlić zdjęcie w pełnej rozdzielczości. |
Kliknij na miniaturę aby wyświetlić zdjęcie w pełnej rozdzielczości. |
„Wielokrotne przechwytywanie ruchu” i „Usuwanie ruchu” to dwie spośród trzech funkcji należących do grona Adv. na kole nastaw. Trzecią jest automatyczny tryb „Słabe oświetlenie”. Po naciśnięciu migawki aparat wykonuje w tym trybie 4 zdjęcia i składa je w jedno, oczywiście odpowiednie je wyostrzając i odszumiając. Efekt końcowy jest zaskakująco dobry, biorąc pod uwagę całkowicie autmatyczny tryb.
Kliknij na miniaturę aby wyświetlić zdjęcie w pełnej rozdzielczości. |
Kliknij na miniaturę aby wyświetlić zdjęcie w pełnej rozdzielczości. |
HS10 ma także funkcję szybkiego kadrowania. Trzymając aparat w poziomie możemy wyciąć portretowy (pionowy) kadr ze środka lub zmniejszyć proporcjonalnie kadr standardowy. Odbywa się to za pomocą jednego przycisku, który uaktywnia taki tryb pracy.
Kadr oryginalny. |
Kadr pionowy przy niezmienionym położeniu aparatu w stosunku do oryginalnego zdjęcia. |
Zmniejszony kadr poziomy przy niezmienionym położeniu aparatu w stosunku do oryginalnego zdjęcia. |