Fujifilm FinePix HS10 - test aparatu
5. Własności matrycy
Balans bieli
W Fujifilm HS10 mamy do dyspozycji następujące tryby balansu bieli:
- Auto,
- Słoneczny dzień,
- Cień,
- Żarówka,
- Świetlówka o świetle dziennym,
- Świetlówka o chłodnym świetle,
- Świetlówka o ciepłym świetle,
- Według wzorca 1 i 2.
Dodatkowo ustawienie balansu bieli można korygować za pomocą tablicy
kolorów umożliwiającej regulację w kierunkach G (Green) – M (Magenta) oraz
B (Blue) – A (Amber).
Pomiary skuteczności balansu bieli, wykonane na 24-polowej tablicy kolorów Gretag-Macbeth, przedstawiamy poniżej. W tabeli przedstawiamy wyniki dla parametrów dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach).
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.73 | 106.5 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.93 | 109.8 |
6400K | Auto | 5.30 | 92.65 |
3000K | Auto | 15.3 | 91.86 |
3000K | Żarówki | 8.91 | 81.09 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.33 | 91.53 |
HS10 dobrze odwzorowuje kolory w większości sytuacji. W przypadku światła słonecznego i bliskiego takiej temperaturze barwowej, zarówno ustawienie dedykowane jak również automatyczny balans bieli działa jak należy. Małe błędy odwzorowania kolorów odnotowaliśmy w przypadku użycia światła żarowego i wbudowanej lampy błyskowej. W przypadku światła żarowego nawet automatyczny balans bieli zadziałał stosunkowo dobrze. Jedyne zastrzeżenia może budzić małe nasycenie rzędu 90%.
Szumy
Pomiar szumów matrycy wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-13, korzystając z programu Imatest. Obliczenia przeprowadzamy zarówno na plikach JPEG i RAW. Na początek prezentujemy wyniki dla JPEG-ów.
Wykres szumów na zdjęciu JPEG wygląda wręcz rewelacyjnie. Można po nim sądzić, że aż do czułości ISO 1600 nie zobaczymy na zdjęciach szumu, a w pełni użyteczna wydaje się czułości ISO 6400. W menu HS10 nie ma jednak możliwości wyłączenia redukcji szumów, można zatem spodziewać się, że zdjęcia JPEG automatycznie poddane są dużemu odszumianiu.
Pomiary na zdjęciach RAW wywołanych programem dcraw pokazują duży poziom szumu i potwierdzają silne odszumianie JPEG-ów. Szczególnie nieciekawie wygląda niski zakres czułości, bo nawet na ISO 100 przekroczony jest poziom 1%. Szum wzrasta prawie liniowo ale na najwyższych czułościach osiąga podobne rozmiary co konkurencja.
JPEG | ||||||||
ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 | ISO 800 | ISO 1600 | ISO 3200 | ISO 6400 | ||
RAW | ||||||||
ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 | ISO 800 | ISO 1600 | ISO 3200 | ISO 6400 | ||
Wycinki tablicy szarości uwidaczniają silne odszumianie zaaplikowane zdjęciom JPEG.
Począwszy od ISO 800 nie da się nie zauważyć sporych i rozmytych plam powstałych
na skutek działania algorytmów odszumiających. Jaki to ma wpływ na
zachowanie szczegółów na zdjęciu pokazujemy w dalszej części tego
rozdziału. Na wycinkach RAW nie widać silnego odszumiania jak w przypadku JPEG, ale na najwyższych czułościach ISO 3200 i 6400 (a może nawet na ISO 1600) widać
jaśniejszy obraz, ale też lekką rozmytą strukturę szumu. To może sugerować, że nawet na RAW-ach działa odszumianie, którego nie daje się wyłączyć. Szkoda...
Poniżej prezentujemy standardowe wycinki zdjęć naszej scenki testowej w skali 1:1, zapisanych w formacie JPEG.
ISO 50 | ||
X70 | ||
ISO 64 | ||
P90 | ||
ISO 80 | ||
SX1 | ||
ISO 100 | ||
HS10 | ||
S200EXR | ||
SX1 | ||
P90 | ||
X70 | ||
ISO 200 | ||
HS10 | ||
S200EXR | ||
SX1 | ||
P90 | ||
X70 | ||
ISO 400 | ||
HS10 | ||
S200EXR | ||
SX1 | ||
P90 | ||
X70 | ||
ISO 800 | ||
HS10 | ||
S200EXR | ||
SX1 | ||
P90 | ||
X70 | ||
ISO 1600 | ||
HS10 | ||
S200EXR | ||
SX1 | ||
P90 | ||
X70 | ||
ISO 3200 | ||
HS10 | ||
S200EXR | ||
SX1 2 Mpix |
||
P90 3 Mpix |
||
X70 5 Mpix |
||
ISO 6400 | ||
HS10 | ||
S200EXR 5 Mpix |
||
P90 3 Mpix |
||
X70 5 Mpix |
||
ISO 12800 | ||
S200EXR 3 Mpix |
Wycinki ze zdjęć z HS10 prezentują się bardzo dobrze do czułości ISO
400. Na ISO 800 widać już pierwsze skutki mocnego odszumiania: obraz
jest jaśniejszy, a szczegółów na zdjęciu mniej. Powyżej ISO 800 robi się
już coraz gorzej, do tego stopnia, że ISO 3200 i 6400 staje się
nieużyteczne w oryginalnej rozdzielczości. Trzeba jednak zauważyć, że
jakość JPEG-ów z tego aparatu jest porównywalna z tym co oferuje
konkurencja.
Kolorystyka zdjęć RAW po wywołaniu programem dcraw nie jest poprawna. Winą za to należy obarczyć wspomniany konwerter, który daje małe nasycenie kolorów. Pokazujemy jednak te zdjęcia, a nie wywołane oryginalnym oprogramowaniem producenta, aby uniezależnić się od ewentualnego manipulowania obrazem przez program FinePix Viewer. W tej części testu kolory schodzą na dalszy plan, a bardziej liczy się ilość szczegółów na zdjęciu i wielkość szumu.
Wygląda na to, że RAW-y pozwolą na nieco efektywniejsze wykorzystanie HS10, bowiem w stosunku do jakości JPEG, lepiej pod względem szczegółów i poziomu szumów prezentuje się chociażby czułość ISO 3200. Nie mówimy tutaj o dużych różnicach, ale jeśli komuś będzie zależeć, uzyska lepszy obraz po wywołaniu RAW-a, niż korzystając z JPEG-a. Skrajna czułość ISO 6400 jest w tym aparacie niepotrzebna i służy bardziej celom marketingowym producentowi, niż użytkownikowi, który nie będzie miał z niej użytku. Fuji HS10 należy pochwalić za czułości niższe od ISO 1600. Mimo, że szum jest widoczny, to jego drobnoziarnista struktura gwarantuje zachowanie szczegółów i stosunkowo dobry wygląd zdjęć.
RAW | ||
ISO 100 | ||
HS10 | ||
ISO 200 | ||
HS10 | ||
ISO 400 | ||
HS10 | ||
ISO 800 | ||
HS10 | ||
ISO 1600 | ||
HS10 | ||
ISO 3200 | ||
HS10 | ||
ISO 6400 | ||
HS10 |
Zakres tonalny
Poniżej przedstawiamy wyniki pomiarów zakresu tonalnego i dynamiki tonalnej, wykonanych na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów programem dcraw. Wyniki podajemy dla najlepszej jakości zdjęcia (stosunek szumu do sygnału na poziomie 0.1) i dla dobrej jakości (stosunek szumu do sygnału na poziomie 0.25). Pokazujemy również całkowity zakres tonalny.
Jeśli porównamy sobie powyższy wykres z analogicznym z testu Fuji S200EXR, to zauważymy między nimi spore podobieństwo. Oba aparaty odnotowały podobny maksymalny wynik w zakresie tonalnym na poziomie aż 9 EV, oraz w dynamice tonalnej (około 5.5 EV). To może dziwić, skoro matryce w tych aparatach mają inną rozdzielczość i są innego typu. W rzeczywistości jednak pokazują podobny poziom, akceptowalny w przypadku aparatów kompaktowych. Pozostaje się więc cieszyć, że HS10 ma 10 milionów pikseli a nie więcej, bo wtedy wynik w tej kategorii byłby znacznie gorszy.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
3200 |
Wyostrzanie
Zdjęcia JPEG, jakich używaliśmy w teście HS10, były wykonywane przy najmniejszym wyostrzeniu dostępnym w aparacie. Poniżej przedstawiamy dwa stopnie wzmacniające wyostrzenie zdjęć JPEG. Najbardziej odpowiednim ustawieniem, jeśli nie chcemy potem mocno ingerować w zdjęcie, będzie opcja Standard.
Fujifilm HS10, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|