Sony Alpha DSLR-A450 - test aparatu
3. Użytkowanie i ergonomia
Co prawda Sony Alpha 450 jest nieco okrojoną wersją modelu A550, jednak pod względem wielkości i kształtu oba aparaty są niemal identyczne. W kwestii wygody uchwytu możemy zatem powtórzyć to samo, co przy okazji testu A550. Rękojeść aparatu ma odpowiednią szerokość i została dobrze wyprofilowana, zapewniając tym samym wygodny i stabilny uchwyt.
Liczba przycisków na obudowie A450 nie jest duża, jednak trzeba przyznać, że pod względem funkcjonalności obsługi testowana lustrzanka wypada całkiem pozytywnie. Śmiało można pochwalić przyciski dające bezpośredni dostęp do czułości ISO i trybu wyzwalania migawki. Użytkownicy, którzy będą często korzystać z funkcji optymalizacji zakresu tonalnego i funkcji HDR docenią również przycisk dający bezpośredni dostęp do tych opcji. Wydaje się jednak, że większość znacznie bardziej doceniłaby przycisk umożliwiający bezpośrednią zmianę trybu pomiaru światła albo trybu autofokusu, nie wspominając o stabilizacji matrycy, którą można włączyć jedynie w głównym menu aparatu. Nie ma jednak większego sensu rozwodzić się nad jednym przyciskiem zwłaszcza, że ustawianie większości opcji i parametrów odbywa się poprzez menu funkcyjne. Jest ono bardzo wygodne w użyciu i pozwala na całkiem szybkie konfigurowanie najważniejszych parametrów aparatu.
Pod względem wygody użytkowania brak uchylnego wyświetlacza LCD oraz Quick AF Live View System w A450 można by śmiało skrytykować, gdyby nie jedno ale. Brak wspomnianych funkcjonalności w testowanym modelu wynika z takich a nie innych założeń rozwoju systemu Alpha przyjętych przez Sony. W tej klasie sprzętowej, do której należy A450, producent ma jeszcze dwa inne modele. Jeśli dla kogoś brak uchylnego wyświetlacza i szybkiego autofokusu w LV jest problemem, powinien raczej rozważyć zakup modelu A550 lub A500.
Obiektywy
Obiektywy systemu Alpha firmowane są przez Sony i niemiecką firmę Carl Zeiss. Ich asortyment można przejrzeć zaglądając do naszej bazy obiektywów. System Sony cały czas się rozwija, a dodatkowo posiłkować się można obiektywami produkowanymi wcześniej przez Konica-Minolta.
Jak zawsze należy przypomnieć o niezależnych producentach obiektywów. Wśród produktów takich firm jak Sigma czy Tamron na pewno znajdzie się wiele ciekawych pozycji na mocowaniu Sony Alpha.
Szybkość
Pod względem szybkości działania A450 nie mamy powodów do narzekań. Po włączeniu aparat jest od razu gotowy do użycia, a zrobienie pierwszego zdjęcia zajmuje mniej niż sekundę. Takie operacje jak ustawianie parametrów w menu funkcyjnym, poruszanie się po menu głównym, przeglądanie zdjęć, ich powiększanie i przechodzenie do poziomu miniaturek odbywają się płynnie. Usuwanie pojedynczych zdjęć zabiera około jednej sekundy. Sformatowanie karty o pojemności 8 GB i zapełnionej w 77% zajęło około 3 sekund.
Zdjęcia seryjne
Sony A450 podobnie jak A550 posiada całkiem rozbudowany tryb zdjęć seryjnych. Do wyboru mamy trzy tryby oznaczone jako: Hi, Lo oraz S. W pierwszym z nich można fotografować z prędkością 5 kl/s, a w drugim z prędkością 3 kl/s. Jeśli w trybach Hi i Lo wybierzemy opcję ciągłego lub automatycznego autofokusu, ostrość oraz ekspozycja zostaną skorygowane przed każdym zdjęciem. W przypadku pracy na autofokusie pojedynczym zarówno ostrość, jak i ekspozycja ustawiane są według pierwszego zdjęcia i nie ulegają zmianie podczas wykonywania całej serii. Liczba zdjęć które można wykonać z maksymalną prędkością jest ograniczona i wynosi:
- 32 zdjęcia w formacie JPEG (wysoka jakość),
- 116 zdjęć w formacie JPEG (standardowa jakość),
- 14 zdjęć w formacie RAW,
- 7 zdjęć w formacie RAW+JPEG.
Test zdjęć seryjnych wykonaliśmy z kartą SDHC SanDisk Extreme III o pojemności 8 GB, przy ustawionej czułości ISO 1600 i migawce 1/1000 sekundy. Zdjęcia w formacie RAW zajmowały 14.3 MB, a pliki JPEG LARGE FINE o rozdzielczości 4592×3056, 5.7 MB. We wszystkich testach sprawdziliśmy osobno osiągi dla plików JPEG, RAW oraz RAW+JPEG. W 30-sekundowym czasie testowym otrzymaliśmy następujące rezultaty:
- Tryb Hi:
- 102 zdjęcia JPEG LARGE FINE ze średnią prędkością 3.4 kl/s,
- 48 zdjęć RAW ze średnią prędkością 1.6 kl/s,
- 32 zdjęcia RAW+JPEG ze średnią prędkością 1.1 kl/s.
- Tryb Lo:
- 91 zdjęć JPEG LARGE FINE ze średnią prędkością 3 kl/s,
- 48 zdjęć RAW ze średnią prędkością 1.6 kl/s,
- 31 zdjęcia RAW+JPEG ze średnią prędkością 1.1 kl/s.
- Tryb "S":
- 102 zdjęć JPEG LARGE FINE ze średnią prędkością 3.4 kl/s,
- 48 zdjęć RAW ze średnią prędkością 1.6 kl/s,
- 31 zdjęcia RAW+JPEG ze średnią prędkością 1 kl/s.
Dla plików JPEG aparat utrzymuje maksymalną prędkość fotografowania przez niecałe 7 sekund i wynosi ona około 5 kl/s. Następnie aparat zwalnia i do końca testu wykonuje zdjęcia z prędkością 3 kl/s. Dla plików RAW, A450 wykonuje 14 zdjęć z maksymalną prędkością 5 kl/s. Dalej tryb zdjęć seryjnych wyraźnie zwalnia a średnia prędkość fotografowania wynosi 1.25 kl/s. W przypadku zapisywania RAW-ów razem z JPEG-ami seria z maksymalną prędkością, wynoszącą 5 kl/s zawiera 7 zdjęć. Do końca czasu testowego aparat wykonywał zdjęcia ze średnią prędkością równą tylko 0.9 kl/s. Jak przedstawia się sytuacja w przypadku użyciu trybu Lo pokazują poniższe wykresy.
Dla plików JPEG aparat utrzymuje deklarowaną prędkość 3 kl/s przez całe 30 sekund. W przypadku plików RAW deklarowana prędkość utrzymuje się przez niecałe 6 sekund, a aparat wykonuje w tym czasie 18 zdjęć. Następnie aparat zwalnia do prędkości około 1.25 kl/s. Dla plików RAW+JPEG przez nieco ponad 2 sekundy aparat wykonuje 8 zdjęć z prędkością 3 kl/s po czym zwalnia do 0.8 kl/s. Spójrzmy teraz na wykresy dla szybkiego trybu zdjęć seryjnych.
W przypadku plików JPEG przez nieco ponad 2 sekundy aparat wykonuje 16 zdjęć, utrzymując średnią prędkość na poziomie niemal 7.2 kl/s. Następnie wyraźnie zwalnia i do końca testu fotografuje z prędkością około 3.1 kl/s. Dla plików RAW aparat również osiąga deklarowaną prędkość w początkowej fazie testu. Przez nieco ponad 1.5 sekundy A450 fotografuje z prędkością niemal 7.2 kl/s, wykonując 13 zdjęć, po czym zwalnia do niemal 1.26 kl/s. W przypadku plików RAW+JPEG początkowa seria z prędkością 7.1 kl/s trwa niecałe 0.9 sekundy. Aparat wykonuje w tym czasie 7 zdjęć, po czym zwalnia do prędkości nieco ponad 0.8 kl/s.
Trzeba przyznać, że pod względem zdjęć seryjnych, A450 nie ma się czego wstydzić. Bez problemu pokonuje w tej kategorii Canona 550D. W przypadku zapisu plików JPEG A450 wypada podobnie do Pentaxa K-x ale już dla plików RAW lub RAW+JPEG ma nad nim przewagę.
Stabilizacja obrazu
Sony w swoich lustrzankach z powodzeniem stosuje system stabilizacji obrazu zwany SteadyShot, który oparty jest o mechanizm poruszający matrycą i kompensujący w ten sposób drgania aparatu. Testując stabilizację obrazu, dla różnych wartości czasu ekspozycji wykonujemy serię minimum 20 zdjęć. Serie robimy raz z włączoną, a drugi raz z wyłączoną stabilizacją. Następnie sprawdzamy, ile zdjęć w danej serii jest poruszonych. Otrzymane wyniki prezentujemy w formie procentowej stosunku liczby zdjęć poruszonych do całkowitej liczby zdjęć w serii. Rezultat A450 zaprezentowany jest na poniższym wykresie. Zero na skali poziomej odpowiada najkrótszej ekspozycji czyli 1/160 sekundy. Test wykonywany był z obiektywem Sony 50 mm f/1.4
Maksymalna różnica pomiędzy obiema krzywymi wynosi sięga nieco ponad 2 EV i właśnie tą wartość uznajemy za miarę skuteczności stabilizacji w testowanym aparacie. Jest to porównywalny wynik z tym, który zanotował Sony A550.
Czyszczenie matrycy
Sony A450, podobnie jak inne lustrzanki tego producenta, został wyposażony w automatyczny system czyszczenia matrycy. Aparat trafił do naszej redakcji prosto ze sklepu w oryginalnym zamkniętym opakowaniu. Można zatem założyć, że początkowo matryca była czysta. Po niemal trzech tygodniach testowania aparatu zauważyliśmy, że na matrycy zgromadziło się trochę drobin kurzu, mimo aktywnej funkcji automatycznego czyszczenia matrycy przy każdym wyłączaniu aparatu. Sytuację poprawiło dopiero czyszczenie ręczne z użyciem typowej dmuchawki stosowanej do aparatów fotograficznych. Wygląda na to, że system automatycznego czyszczenia nie jest w stanie zapobiec odkładaniu się kurzu na matrycy. Warto zatem regularnie czyścić matrycę ręcznie.
Poniższe przykłady przedstawiają rozogniskowane zdjęcia w miarę jednorodnie oświetlonej, jasnej powierzchni, wykonane przed i po ręcznym czyszczeniu. W obu przypadkach użyta została przysłona f/22.
Lampa błyskowa
Sony A450 posiada wbudowaną lampę błyskową o liczbie przewodniej 12 (ISO 100). Szerokość kątowa błysku odpowiada polu widzenia dla ogniskowej 18 mm. Siłę błysku możemy regulować w przedziale od −2 do +2 EV ze skokiem 1/3 EV. Lampa błyskowa w A450 może pracować w następujących trybach:
- błysk automatyczny,
- błysk wypełniający,
- synchronizacja z długimi czasami ekspozycji,
- synchronizacja z tylną kurtyną migawki,
- błysk bezprzewodowy.
A450 (M) | 50D (M) | ||
A450 (A) | 50D (P) |
Z porównania powyższych zdjęć widać, że lampa A450 daje błysk o porównywalnej mocy do lampy Canona 50D.
Autofokus
W Sony A450 zastosowano 9-punktowy autofokus (z centralnym punktem krzyżowym), działający na zasadzie pomiaru TTL z detekcją fazy. Jego zakres czułości zawiera się w przedziale od 0 do 18 EV (przy konwersji ISO 100). Wspomaganie autofokusu umożliwia wbudowana lampa błyskowa, której zasięg wynosi od 1 do 5 metrów. Czujniki znajdujące się przy wizjerze powodują, że autofokus może automatycznie ustawiać ostrość po przyłożeniu oka do wizjera.
Wybór trybu pracy autofokusu dokonujemy w menu funkcyjnym. Do dyspozycji mamy autofokus pojedynczy, automatyczny oraz ciągły. W menu funkcyjnym znajdziemy również opcje dotyczące wyboru punktu AF. Wybierać możemy spośród następujących opcji:
- AF szeroki – w tym przypadku aparat sam wybiera, które z dziewięciu punktów zostaną użyte,
- AF punktowy – użycie tylko centralnego punktu AF,
- AF lokalny – możliwość ręcznego wyboru punktu.
Z powyższego wykresu widać, że autofokus A450 działa sprawnie, a jego skuteczność jest nawet lepsza niż w przypadku modelu A550. Dla niemal 3/4 zdjęć odchyłka w rozdzielczości w stosunku do najlepszego zdjęcia w serii nie przekracza 6%.
Pomiar światła
W Sony A450 za pomiar światła odpowiada 40-segmentowy przetwornik obrazu o wzorze plastra miodu. Zakres pracy odpowiada przedziałowi od 1 do 20 EV (przy pomiarze punktowym od 3 do 20 EV). Kompensacji ekspozycji można dokonywać w przedziale od −2 do +2 EV ze skokiem 1/3 EV. W A450 można również odnaleźć funkcję bracketingu, jednak jak na zaawansowany aparat amatorski jej zakres jest dość ograniczony i wynosi tylko ± 2/3 EV ze skokiem 1/3 EV.
A550 ma trzy podstawowe tryby pracy pomiaru światła, a wyboru można dokonywać w menu funkcyjnym:
- pomiar wielosegmentowy – ekspozycja jest automatycznie dobierana na podstawie pomiarów z 40 stref rozmieszczonych w kadrze,
- pomiar centralnie ważony – pomiar dokonywany jest w całym kadrze ale uśredniany z większą wagą dla obszaru centralnego,
- pomiar punktowy – pomiar jest wykonywany wokół centralnego punktu AF.