Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha DSLR-A450 - test aparatu

28 czerwca 2010
Szymon Starczewski Komentarze: 144

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110 zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów, za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane przez nas dla A450 prezentujemy na poniższym wykresie.

Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny

Dla niższych czułości całkowity zakres tonalny utrzymuje się na poziomie bliskim 8 EV i dopiero przy wyższych czułościach zaczyna opadać. Jest to wynik typowy dla większości testowanych przez nas lustrzanek. Więcej o możliwościach aparatu mówi nam jednak zakres tonalny dla najlepszej jakości zdjęcia, czyli przy stosunku szumu do sygnału na poziomie 0.1. W tym przypadku A450 wypada niestety kiepsko. Po pierwsze daje o sobie znać brak czułości ISO 100, a po drugie dla ISO 200 testowany aparat osiąga wynik zaledwie 5.6 EV, czyli o 2/3 EV gorszy niż zanotowany przez model A550. Taka tendencja utrzymuje się również dla pozostałych czułości. Niewątpliwie ma na to wpływ wyższy poziom szumu w A450 w stosunku do A550.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.


----- R E K L A M A -----

ISO Granica bieli
200 Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
200 Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. W teście tym wykonujemy dwa zdjęcia odpowiednio przygotowanej scenki przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. W przypadku A450 zamiast ISO 100 zmuszeni byliśmy użyć ISO 200 zwiększając jednocześnie wartość przysłony do f/22. W tym samym czasie wykonaliśmy analogiczne zdjęcia Canonem 50D. Pliki RAW zostały wywołane programem dcraw do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o −4 EV w programie Adobe Lightroom i ostatecznie zapisane do postaci 24-bitowej.

Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny

200 ISO
0 EV
+4 EV
A450
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
100 ISO
50D
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
1600 ISO
A450
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny

Widać wyraźnie, że w przypadku A450 wyższy szum ma negatywny wpływ na odzyskiwanie szczegółów w ciemnych partiach obrazu. Rozjaśnienie spowodowało znaczne uwydatnienie szumu, który o ile dla ISO 200 jeszcze mocno nie przeszkadza, o tyle dla ISO 1600 w zasadzie nic więcej poza szumem nie widać. W tym pojedynku Canon 50D wyraźnie prowadzi, choć w jego przypadku oryginalne zdjęcia wykonane w tych samych warunkach oświetleniowych są nieco jaśniejsze.

200 ISO
0 EV
-4 EV
A450
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
100 ISO
50D
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
1600 ISO
A450
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny

Jeśli chodzi o przyciemnianie prześwietlonych partii obrazu, sytuacja się nieco bardziej skomplikowana. Ponieważ oryginalne zdjęcia z 50D są jaśniejsze, a tym samym przepalenia są intensywniejsze (widać to wyraźnie dla ISO 1600) trudno jednoznacznie porównać zachowanie obu aparatów w tej sytuacji. Dodatkowo widać różnicę w naświetleniu oryginalnych zdjęć z A450 dla czułości ISO 200 i ISO 1600. Wygląda na to że skala czułości w testowanej lustrzance Sony nie została odpowiednio skalibrowana.

Funkcja D-Range i HDR

W Sony A450 mamy dwie funkcje związane z optymalizacją zakresu tonalnego. Pierwsza z nich modyfikuje wykonane zdjęcie w celu zwiększenia zakresu tonalnego. Możemy wybrać automatyczną optymalizację lub zdecydować się na 1 z 5 poziomów. Podczas korzystania z funkcji HDR natomiast, aparat automatycznie wykonuje dwa zdjęcia z różną ekspozycją, a następnie łączy je ze sobą, co skutkuje zwiększeniem zakresu tonalnego na zdjęciu wynikowym. Decyzję o tym, o ile EV mają różnić się wykonywane zdjęcia możemy pozostawić aparatowi, wybierając po prostu tryb automatyczny. Jeśli zdecydujemy się na ręczny wybór różnicy ekspozycji, do dyspozycji mamy zakres od 1 do 3 EV ze skokiem 0.5 EV.

Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny

Poniższa tabelka prezentuje zdjęcia wykonane przy wyłączonej funkcji D-Range i HDR. W kolejnych dwóch tabelkach umieściliśmy zdjęcia prezentujące wynik działania obu wymienionych funkcji, zatem można porównać je pomiędzy sobą oraz ze zdjęciami wykonanymi bez ich użycia.

D-Range OFF, HDR OFF
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Aparat: Sony A450 + Sony DT 18–55 mm f/3.5–5.6 SAM
Parametry: 28 mm, f/8.0, exp. 1/800 s, ISO 200
Plik: JPEG, 4592×3056 pix, 3.81 MB
Aparat: Sony A450 + Sony 50 mm f/1.4
Parametry: 50 mm, f/8.0, exp. 1/250 s, ISO 400
Plik: JPEG, 4592×3056 pix, 4.19 MB
Aparat: Sony A450 + Sony 50 mm f/1.4
Parametry: 50 mm, f/5.6, exp. 1/10 s, ISO 1600
Plik: JPEG, 4592×3056 pix, 4.53 MB

Tabela poniżej przedstawia zdjęcia z włączoną funkcją D-Range z poziomem intensywności ustawionym na 1, 3 i 5.

D-Range ON
poziom 1
poziom 3
poziom 5
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny

Poniżej przedstawiamy zdjęcia z włączoną funkcją HDR. Poszczególne przykłady prezentują wynik działania tej funkcji przy ustawieniach różnicy ekspozycji na poziomie 1, 2 i 3 EV.

HDR ON
1 EV
2 EV
3 EV
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny
Sony Alpha DSLR-A450 - Zakres tonalny