Sony Alpha DSLR-A450 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Dla niższych czułości całkowity zakres tonalny utrzymuje się na poziomie bliskim 8 EV i dopiero przy wyższych czułościach zaczyna opadać. Jest to wynik typowy dla większości testowanych przez nas lustrzanek. Więcej o możliwościach aparatu mówi nam jednak zakres tonalny dla najlepszej jakości zdjęcia, czyli przy stosunku szumu do sygnału na poziomie 0.1. W tym przypadku A450 wypada niestety kiepsko. Po pierwsze daje o sobie znać brak czułości ISO 100, a po drugie dla ISO 200 testowany aparat osiąga wynik zaledwie 5.6 EV, czyli o 2/3 EV gorszy niż zanotowany przez model A550. Taka tendencja utrzymuje się również dla pozostałych czułości. Niewątpliwie ma na to wpływ wyższy poziom szumu w A450 w stosunku do A550.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. W teście tym wykonujemy dwa zdjęcia odpowiednio przygotowanej scenki przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. W przypadku A450 zamiast ISO 100 zmuszeni byliśmy użyć ISO 200 zwiększając jednocześnie wartość przysłony do f/22. W tym samym czasie wykonaliśmy analogiczne zdjęcia Canonem 50D. Pliki RAW zostały wywołane programem dcraw do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie maksymalnie doświetlone o +4 EV i przyciemnione o −4 EV w programie Adobe Lightroom i ostatecznie zapisane do postaci 24-bitowej.
200 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
100 ISO | |||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Widać wyraźnie, że w przypadku A450 wyższy szum ma negatywny wpływ na odzyskiwanie szczegółów w ciemnych partiach obrazu. Rozjaśnienie spowodowało znaczne uwydatnienie szumu, który o ile dla ISO 200 jeszcze mocno nie przeszkadza, o tyle dla ISO 1600 w zasadzie nic więcej poza szumem nie widać. W tym pojedynku Canon 50D wyraźnie prowadzi, choć w jego przypadku oryginalne zdjęcia wykonane w tych samych warunkach oświetleniowych są nieco jaśniejsze.
200 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
100 ISO | |||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Jeśli chodzi o przyciemnianie prześwietlonych partii obrazu, sytuacja się nieco bardziej skomplikowana. Ponieważ oryginalne zdjęcia z 50D są jaśniejsze, a tym samym przepalenia są intensywniejsze (widać to wyraźnie dla ISO 1600) trudno jednoznacznie porównać zachowanie obu aparatów w tej sytuacji. Dodatkowo widać różnicę w naświetleniu oryginalnych zdjęć z A450 dla czułości ISO 200 i ISO 1600. Wygląda na to że skala czułości w testowanej lustrzance Sony nie została odpowiednio skalibrowana.
Funkcja D-Range i HDR
W Sony A450 mamy dwie funkcje związane z optymalizacją zakresu tonalnego. Pierwsza z nich modyfikuje wykonane zdjęcie w celu zwiększenia zakresu tonalnego. Możemy wybrać automatyczną optymalizację lub zdecydować się na 1 z 5 poziomów. Podczas korzystania z funkcji HDR natomiast, aparat automatycznie wykonuje dwa zdjęcia z różną ekspozycją, a następnie łączy je ze sobą, co skutkuje zwiększeniem zakresu tonalnego na zdjęciu wynikowym. Decyzję o tym, o ile EV mają różnić się wykonywane zdjęcia możemy pozostawić aparatowi, wybierając po prostu tryb automatyczny. Jeśli zdecydujemy się na ręczny wybór różnicy ekspozycji, do dyspozycji mamy zakres od 1 do 3 EV ze skokiem 0.5 EV.
Poniższa tabelka prezentuje zdjęcia wykonane przy wyłączonej funkcji D-Range i HDR. W kolejnych dwóch tabelkach umieściliśmy zdjęcia prezentujące wynik działania obu wymienionych funkcji, zatem można porównać je pomiędzy sobą oraz ze zdjęciami wykonanymi bez ich użycia.
Tabela poniżej przedstawia zdjęcia z włączoną funkcją D-Range z poziomem intensywności ustawionym na 1, 3 i 5.
D-Range ON | ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Poniżej przedstawiamy zdjęcia z włączoną funkcją HDR. Poszczególne przykłady prezentują wynik działania tej funkcji przy ustawieniach różnicy ekspozycji na poziomie 1, 2 i 3 EV.
HDR ON | ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|